ضرورت تبیین ابعاد غدیر برای مقابله با ناتوی فرهنگی
کد خبر: 4140560
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
در نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی بزرگداشت عید غدیر تأکید شد:

ضرورت تبیین ابعاد غدیر برای مقابله با ناتوی فرهنگی

شرکت‌کنندگان در نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی بزرگداشت عید غدیر که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، بر ضرورت تبیین ابعاد مختلف واقعه غدیر برای مقابله با ناتوی فرهنگی تأکید کردند.

جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی بزرگداشت عید غدیر

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی بزرگداشت عید غدیر، صبح امروز، 23 اردیبهشت در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون حقوقی و امور استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ابتدای این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: رهبر عزیز و فرزانه انقلاب در گزیده‌ای از بیاناتشان می‌فرمایند کارهایی که به عشق علی(ع) انجام شود دنیا را جذب می‌کند. در این نوع برنامه‌ها که برنامه‌های مهم و مذهبی است باید هماهنگی‌های لازم شکل بگیرد تا به نحو احسن برگزار شود و در این زمینه تجارب اجرایی بسیاری در اختیار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قرار دارد.

در ادامه این نشست حکم انتصاب حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی به عنوان ریاست ستاد مرکزی بزرگداشت دهه ولایت و امامت و گرامیداشت عید بزرگ غدیر قرائت شد.

ضرورت استفاده از بنیاد بین‌المللی غدیر

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه ولایت و امامت گفت: امسال باید در تجلیل از غدیر کاری بزرگ انجام داد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان یک سازمان گسترده در خدمت فرهنگ غدیر و مولای متقیان است. نهادها و ارگان‌های دیگری هم هستند که مردمی عمل می‌کنند و در خدمت اهل بیت(ع) هستند و برای بزرگداشت غدیر تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند. مانند بنیاد بین‌المللی غدیر که انتظار می‌رود با تلاش این بنیاد کارها شتاب و شور بیشتری بگیرد.

وی با بیان اینکه این ستاد که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تشکیل شده رقیب هیچ نهادی نیست، افزود: این شورا با همه نهادها برای برگزاری پرشور عید غدیر همکاری خواهد کرد و دست آنها را می‌فشارد و آنها ما را به عنوان حامی خود تلقی کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی براساس وظایف عامی که برعهده دارد باید هماهنگی میان نهادها را تا آنجایی که مورد قبول همه و مقام معظم رهبری است، انجام دهد. همچنین امکانات این سازمان در خدمت غدیر و دست‌اندرکاران برگزاری عید غدیر قرار دارد.

تقوی ادامه داد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هیچ‌گاه در کار آقایان و دستگاه‌ها دخالت ندارد، کمک می‌کند ولی دخالتی ندارد. ما معتقدیم باید در غدیر ذوب شویم تا عید غدیر به صورت باشکوه برگزار شود.  کار ما سیاستگذاری است و برای کل کشور برنامه‌ریزی انجام می‌دهیم و این ستاد در کار کسی دخالت ندارد و فقط هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه غدیر یکی از ایام‌الله‌هاست و به عنوان یک نقطه عطف تاریخی در تاریخ اسلام محسوب می‌شود، گفت: بسیاری از جریانات به لحاظ اثباتی به غدیر متصل می‌شوند. این نقطه عطف، سرنوشت‌ساز بوده و سبب شده تا عاشورا و انقلاب اسلامی به وجود آید و براساس این نقطه عطف منجی ظهور خواهد کرد تا دنیا را سامان ببخشد. اگر غدیر نبود مسیر تاریخ تغییر می‌کرد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه ولایت و امامت افزود: ما در شرایطی قرار داریم که به این ایام‌الله‌ها به شدت نیاز داریم و عاشورا یکی از آنهاست. مایه فکری انقلاب ما مبتنی بر فرهنگ عاشورا و فرهنگ غدیر است و اگر این انقلاب توانسته بیش از چهار دهه مقاومت کند به خاطر این مایه‌های فکری است.

گرفتار ناتوی فرهنگی دشمن هستیم

تقوی با بیان اینکه دشمن کمر بسته تا این مایه‌ها را تضعیف و همه این ارزش‌ها را زیر سؤال ببرد، گفت: اینهاست که به ملت ایران توان می‌دهد و نمی‌گذارد اهداف دشمن به طور مطلوب پیش برود. ما در شرایط ناتوی فرهنگی قرار داریم و برای اینکه مقاومت ملت را در شرایط ناتوی فرهنگی ارتقا دهیم راهی نداریم جز اینکه فرهنگ غدیر فراگیر شود. اینکه برخی جوانان اقدامات بیهوده انجام می‌دهند و یا جوانی، عمامه روحانی را که در مسیر مسجد است از سر می‌اندازد، اینها نشانه‌ بی‌آگاهی و ناتوی فرهنگی دشمن است.

وی با بیان اینکه ستاد مرکزی بزرگداشت دهه ولایت و امامت، بعد از برگزاری عید غدیر وارد محرم خواهد شد، افزود: باید برای محرم هم فکر شود و پایه محرم در غدیر بنیان گذاشته شود. وقتی لایحه بودجه به مجلس آمد گفتیم به دستگاه‌های فرهنگی بودجه نمی‌دهیم و براساس عملکرد و کاری که انجام می‌دهند بودجه دریافت خواهند کرد. معتقدم برخی نهادهای خودجوش مردمی از ده‌ها دستگاه فرهنگی بهتر کار می‌کنند و لذا برای برگزاری مراسمی مانند محرم و غدیر باید بر روی ظرفیت مردمی تمرکز شود.

نماینده مردم تهران در مجلس پیشنهاد کرد: بهتر است در برگزاری مراسم عید غدیر نوآوری شود و در این راستا از ظرفیت ناشران، تحلیلگران و تاریخ‌دانان و شاعران بهره ببریم و حتما باید از ظرفیت بنیاد غدیر هم استفاده شود. برای اینکه عید غدیر در جهان شناخته شود نیازمند نوآوری هستیم و از طریق این نوآوری‌هاست که می‌توان مبلغانی را تربیت و تحول ایجاد کرد.

تقوی به نقش زنان در برگزاری باشکوه مراسم عید غدیر تأکید کرد: باید نقش زنان در برگزاری عید غدیر مورد توجه قرار گیرد. آنهایی که شعار زن، زندگی، آزادی را مطرح می‌کنند از ارزش زن بی‌خبر هستند. نگاه اسلام به زن با نگاه غرب کاملاً متفاوت است؛ زنان ما زنان زینبی هستند و تحول‌آفرین. باید تمرکزمان بر تربیت مبلغان غدیر متمرکز شود و در این زمینه ضروری است مبلغان شایسته را شناسایی کنیم.

پیشنهاد حاضران برای برگزاری باشکوه عید غدیر

در ادامه این نشست نمایندگان برخی سازمان‌ها و نهادها به صورت کوتاه سخنرانی و پیشنهاداتی را مطرح کردند.

حسینی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست گفت: پیشنهاد من این است که طرح‌ها براساس اقناع‌سازی باشند و باید فضای اقناعی در طرح‌ها مدنظر قرار گیرد به ویژه اینکه امروزه در شرایط شعبده‌بازی رسانه‌ای قرار داریم.

حجت‌الاسلام ملک محمدی، مشاور فرمانده فراجا به عنوان دیگر پیشنهاددهنده عنوان کرد: مقام معظم رهبری بر ازدواج جوانان تأکید کرده‌اند و بهتر است جشن عید غدیر رنگ واقعی به خود بگیرد نه اینکه به پخش شکلات و شیرینی محدود شود و بهتر است در‌ این ایام جهیزیه به زوجینی که تازه ازدواج کرده‌اند داده شود.

حشمت‌الله قنبری، استاد دانشگاه و تاریخ‌دان نیز در ادامه گفت: باید به تبیین غدیر خم پرداخته شود و تا به امروز هرچه بوده تبیین در آن صورت نگرفته و فقط در مقام توصیف بوده است. باید غدیر را فهم کرد و حسنی بالاتر از خدمت به غدیر و علی(ع) وجود ندارد.

وی افزود: برای تبیین غدیر باید از ظرفیت‌های دستگاه‌ها استفاده شود. برخی واژه غدیر را تنزیل داده‌اند و به واژه حکومت محدود کرده‌اند و می‌گویند علی از حق حکومت محروم شده است، مگر کسی می‌تواند علی را از حکومت محروم کند بلکه شرایط اجتماعی آن زمان آنقدر افول داشته که مردم از حق خود محروم شدند و در نهایت حاکمشان معاویه شد. علی خود حق است و کسی نمی‌تواند او را از حکومت محروم کند و این مردم بودند که از نعمت حکومت او محروم شدند.

حجت‌الاسلام حاج شیخ حسن لزومی، امام جمعه شهرستان پاکدشت به عنوان دیگر سخنران در این نشست پیشنهاد کرد که به موضوع تبیین عدالت پرداخته شود و افزود: باید تبیین عدالت در غدیر مدنظر قرار گیرد. ما در شرایطی بحث غدیر را مطرح می‌کنیم و از علی(ع) سخن می‌گوییم که نظام اسلامی در ایران حاکم است و لذا برای اینکه مردم غدیر و حس آن را در زندگی به خوبی درک کنند باید کار جدیدی صورت بگیرد. مردم از ما انتظارات متفاوتی دارند و توقع دارند اقدامات مرتبط با حوزه غدیر فقط به حوزه فرهنگی محدود نشود و ضرورت دارد طوری عمل شود که در ابعاد اجتماعی و اقتصادی این اقدامات احساس شود.

به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام تقوی در جمع‌بندی نشست گفت: نباید این ذهنیت را به وجود آورد که قرار است با غدیر همه مشکلات حل شود. همچنین نظام اسلامی برای گسترش عدالت گام‌هایی را برداشته و امروز ما هزینه دفاع از غدیر را می‌پردازیم. آن عالمی که می‌گوید دیگر نباید خطبه عدالت امام علی(ع) را خواند چون دیگر عدالتی وجود ندارد، معلوم است تحت تأثیر تبلیغات جهانی قرار گرفته و من در اینجا به او می‌گویم خطبه عدالت امام علی(ع) را می‌خوانیم با شهامت هم خواهیم خواند. امروز در دورافتاده‌ترین نقطه کشور عمل‌های سنگین جراحی انجام می‌شود یا در هر خانه‌ای چند فارغ‌التحصیل دانشگاهی وجود دارد و این نشان از عدالت بهداشتی و آموزشی است، پس نباید گفت در جمهوری اسلامی عدالت وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha