کشف نیروهای مستعد در جلسات خانگی قرآن مستلزم برنامه‌ریزی است
کد خبر: 4140706
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
جلسات قرآنی، کارکرد و پیامد‌ها / ۲

کشف نیروهای مستعد در جلسات خانگی قرآن مستلزم برنامه‌ریزی است

داور مسابقات قرآن با بیان اینکه کشف نیروهای مستعد و جدید یکی از مهم‌ترین آثار جلسات قرآنی است، گفت: دست‌یابی به این امر در سایه تعریف نقشه راه، برنامه‌ریزی اساسی و کارشناسی شده از سوی جامعه قرآنی به ویژه متصدیان این حوزه محقق می‌شود.

مرتضی مختاریمقام معظم رهبری بارها جامعه قرآنی را به برپایی جلسات و کرسی‌های تلاوت در مساجد توصیه فرمودند و این تأکید بر اهمیت این مهم و جذب حداکثری دلالت دارد، به شرط آنکه عدم استقبال عموم مردم در روزها و ماه‌های اول باعث دلسردی نشود.

از عمر جلسه قرآنی «گلستان وحی» که با هدف ترجمه و تفسیر قرآن در مسجد چهارده معصوم(ع) اراک برپا شده است یک دهه می‌گذرد و خوشبختانه در طول این یک دهه توانسته توفیقات خوبی را به دست آورد. «گلستان وحی» از جمله جلساتی است که با حضور مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و داور مسابقات قرآن در مسجد چهارده معصوم(ع) از سال 92 تاکنون برپاست و خوشبختانه با بیان نکات کاربردی و مورد استفاده در زندگی فردی و اجتماعی مورد استقبال نه تنها مردم آن محله، بلکه سایر محلات قرار گرفته است.

ایکنای استان مرکزی، برای معرفی اجمالی از این جلسه قرآن گفت‌و‌گویی با مرتضی مختاری، گرداننده این جلسه انجام داده است که در ادامه می‌خوانید: 

مرتضی مختاری، داور مسابقات قرآن و مدرس دانشگاه، در خصوص آغاز به کار و هدف از تشکیل این جلسه قرآنی، گفت: سلسله جلسات ترجمه و تفسیر قرآن کریم تحت عنوان «گلستان وحی» از ۷ بهمن سال 92 با هدف انس با تلاوت کلام وحی و توسعه مفاهیم انسان‌ساز قرآن در مسجد چهارده معصوم (ع) واقع در کوی گلستان بلوار قدس اراک آغاز شد.

وی با بیان اینکه جلسه قرآنی «گلستان وحی» یکشنبه شب‌ها میزبان علاقه‌مندان به فراگیری آموزه‌های قرآنی است، ادامه داد: این جلسه قرآنی هر هفته پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد چهارده معصوم(ع) برپاست و حاضران به مدت 40 دقیقه علاوه بر استماع کلام وحی که از سوی یکی از قاریان شهر تلاوت می‌شود، با مفاهیم آیات تلاوت شده نیز آشنا می‌شوند.

مختاری با اشاره به اینکه از ابتدا تا امروز 277 جلسه قرآنی برگزار شده است، ادامه داد: در این مدت ترجمه و تفسیر ۲۰ سوره از قرآن کریم شامل سوره‌های مبارکه «حجرات»، «لقمان»، «انبیاء»، «حمد»، «توحید»، «اسراء»، «مؤمنون»، «نمل»، «طور»، «واقعه»، «حدید»، «هود»، «فاطر»، «یس»، «اعراف»، «مریم (س)»، «طه»، «کهف»، «یوسف (ع)» و «رعد» بیان شده است که در مجموع حدود ۸ جزء قرآن کریم را تشکیل می‌دهد.

وی تعداد قاریان دعوت شده به این جلسات را ۳۴ نفر اعلام کرد و با اشاره به اینکه برخی از این قاریان به دفعات در این جلسه تلاوت کردند، اضافه کرد: خوشبختانه قاریان خوش‌خوانی در شهر اراک و سایر استان وجود دارند که اگر آموزش حرفه‌ای و تخصصی ببینند، قطعاً استعدادشان شکوفا شده و می‌توانند منشأ خیر و برکت برای استان و حتی کشور باشند.

دلسردی در انجام امور قرآنی معنایی ندارد

مختاری با بیان اینکه دلسردی در انجام فعالیت‌های قرآنی معنایی ندارد و برای توسعه و رونق فرهنگ قرآنی در جامعه باید حرکت رو به جلو داشت، ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی این جلسه قرآن تعداد مخاطبان و افراد شرکت‌کننده کمتر از 20 نفر بود، اما این عامل باعث تعطیلی و دلسردی نشد؛ چراکه اطمینان داشتم با مداومت و بیان نکات کاربردی این جلسه رونق خواهد گرفت. امروز که قریب به 10 سال از آن روزها می‌گذرد تعداد مخاطبان به حدود 150 تا 200 نفر رسیده است که تعدادی از مستمعان را جوانان تشکیل می‌دهند.

وی ایجاد جاذبه را راهی برای موفق بودن جلسات قرآنی و گرایش مردم به ویژه جوانان به این جلسات دانست و ادامه داد: به منظور جذب مخاطب طرح‌ها و ایده‌هایی همچون برقراری نظم و انضباط در چگونگی برگزاری، رعایت زمان جلسه، دعوت از قاریان برجسته و ممتاز جهت اجرای تلاوت‌های خوب و اثرگذار، دوام و استمرار جلسه و عدم تعطیلی بی‌مورد، بیان نکات کاربردی در حوزه مباحث اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی برگرفته از متن آیات قرآن کریم اجرایی شد.

این مدرس قرآنی در ادامه توضیحات خود به دلایل کم‌فروغ بودن برخی جلسات قرآن اشاره کرد و گفت: شاید یکی از دلایل کم‌فروغی برخی جلسات عدم رعایت همین نکات باشد که گاه مخاطب با محتوا و مفاهیم آیات تلاوت شده در جلسات ارتباط برقرار نمی‌کند؛ از این رو لازم است تفسیرگویان به این موارد توجه لازم را داشته باشند.

مختاری با بیان اینکه برای توسعه و رونق جلسات قرآن همه باید پای کار باشند، اضافه کرد: از مسئولان ذی‌ربط نیز انتظار می‌رود برای رونق جلسات آموزش قرآن عزم جدی داشته باشند و با پشتیبانی‌های مادی و معنوی زمینه تداوم و رونق بخشیدن به این جلسات را فراهم کنند.

نقش اثرگذار و ماندگار جلسات خانگی قرآن

وی همچنین به تشریح نقش اثرگذار و ماندگار جلسات خانگی قرآن پرداخت و اظهار کرد: درست است که این جلسات با جلسات قرآنی مساجد تفاوت‌هایی دارد، اما از نقش مهم این جلسات در ایجاد انس و الفت با کلام وحی و برقراری روابط عاطفی نباید غافل بود؛ از این رو نقش خانواده‌ها در تداوم این محافل حائز اهمیت است.

مختاری کشف نیروهای مستعد و جدید را یکی از مهم‌ترین آثار جلسات قرآنی برشمرد و اضافه کرد: دست‌یابی به این امر مهم مستلزم تعریف نقشه راه، برنامه‌ریزی اساسی و کارشناسی شده با در نظر گرفتن بازدهی پایان کار از سوی جامعه قرآنی به ویژه متصدیان امور قرآنی است.

این مدرس قرآنی در پایان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برگزاری جلسات قرآنی در مساجد فراهم است، فقط فعالان قرآنی باید با حرکتی جهادی از این فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند، اظهار کرد: تبلیغ جلسات قرآن به صورت حضوری و بهره‌گیری از فضای مجازی ضروری است. علاقه‌مندان به حضور در جلسه قرآنی «گلستان وحی» می‌توانند اطلاعات لازم را از طریق نشانی @vaqfvaebteda در پیام‌رسان ایتا به دست آورند.

انتهای پیام
captcha