استاد اتریشی: فرانسه خشن‌ترین کشور در برخورد با مسلمانان است
کد خبر: 4142629
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

استاد اتریشی: فرانسه خشن‌ترین کشور در برخورد با مسلمانان است

استاد علوم سیاسی اتریش با بیان اینکه طی سال‌های اخیر رهبران بسیاری از کشورهای اروپایی سیاست تعامل افراطی با شهروندان مسلمان اتخاذ کردند، گفت که فرانسه خشن‌ترین کشورها در برخورد با مسلمانان است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، فرید حافظ، استاد علوم سیاسی در  اتریش معتقد است که رهبران سیاسی برخی کشورهای اروپایی دستور کار راست افراطی را در رابطه با برخورد با مسلمانان اتخاذ می‌کنند.

حافظ می‌گوید که برای مثال اتریش یکی از کشورهایی بود که نسبت به مسلمانان رفتار درستی نشان می‌دهد و از معدود کشورهای اروپای غربی بود که از سال 2012 اسلام را به عنوان دین قانونی به رسمیت شناخت.

اما رهبران سیاسی از زمان سباستین کورتس، صدر اعظم سابق اتریش، به‌طور خاص مسلمانان را هدف قرار دادند و عمدتاً دستور کار راست افراطی را اتخاذ کردند و ضمن اجرای ممنوعیت حجاب، مساجد زیادی را تعطیل کردند.

وی افزود: عملیات امنیتی که طی آن مقامات اتریشی در نوامبر 2020 به منازل ده‌ها شخصیت برجسته اسلامی، مساجد و مؤسسات اسلامی یورش بردند در چارچوب هدف قرار دادن، سرکوب و به حاشیه راندن مسلمانان بوده است.

شبکه الجزیره یک سال پیش اسناد و مدارک منحصر به فردی را مربوط به این عملیات امنیتی در اتریش منتشر کرد که نشان می‌دهد نهادهای اطلاعاتی خارجی از جمله رژیم صهیونیستی و مصر هم در این عملیات دست داشتند.

پروفسور حافظ که اصالتاً مصری است، می‌افزاید: عملیات مذکور به منظور تحقیق درباره بروز خشونت یا دیدگاه‌های سیاسی خاصی نبود، بلکه سؤالاتی که از مسلمانان احضار شده به مراکز پلیس پرسیده شده بود از این قبیل بود که آیا به دخترتان اجازه می‌دهید، آواز بخواند؟ آیا همسرتان را مجبور به حجاب می‌کنید؟ و افسران پلیسی که این عملیات را انجام داده بودند، توسط افرادی آموزش دیده‌ بودند که معتقدند اسلام به خودی خود یک مشکل است و هر شکلی از اسلام تهدیدی برای جامعه اروپایی به شمار می‌رود.

وی افزود: برخورد با مسلمانان بین کشورهای اروپای شرقی و اروپای غربی متفاوت است، در اروپای غربی به‌ویژه در کشورهایی که توسط احزاب راست میانه و احزاب محافظه‌کار مسیحی اداره می‌شود، اقدامات سختگیرانه‌ای علیه مسلمانان مانند عملیات امنیتی اخیر در اتریش و سرکوبگری‌ها علیه مسلمانان در فرانسه وجود دارد. 

حافظ با اشاره به اینکه این وضعیت در سطح اتحادیه اروپا نیز منعکس است، بیان کرد: برای مثال در گذشته کمیسیون اروپا یک مسئول مبارزه با جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان داشت، اما فعالیت آن بیش از دو سال و نیم پیش متوقف شد.

حافظ در مورد بیشترین کشورهایی که مسلمانان اروپا را هدف قرار می‌دهند، معتقد است که فرانسه خشن‌ترین کشور در این قضیه است و در آلمان نیز محافظه‌کاران 16 سال در قدرت مانده‌اند و اقدامات بسیاری را علیه مسلمانان اما به شکل پنهان مرتکب شدند و سازمان‌های جامعه مدنی اسلامی را هدف قرار داده‌اند، اما نه با صدای بلندی که در اتریش اتفاق افتاد.

استاد مسلمان اتریشی در مورد پدیده اسلام‌هراسی در اروپا معتقد است که بین عموم مردم و سیاستگذاران در اروپا تفاوت وجود دارد، تصویر عمومی مسلمانان برای عموم مردم منفی است، از این جهت که اسلام را ظلم و ستم به زنان تلقی می‌کنند؛ اما تصمیم‌سازان می‌گویند که مسلمانان برنامه‌های مخفی برای اروپا دارند و به دنبال اسلامی کردن کشورهای اروپایی هستند.

حافظ از سال 2015 نظارت بر صدور گزارش سالانه پدیده اسلام‌هراسی در اروپا را برعهده داشته است می‌گوید زمانی که احزاب میانه‌رو در قدرت دستور کار راست افراطی را اتخاذ کردند، اوضاع تغییر کرده است.

انتهای پیام
captcha