خوشنویسان اصفهانی به پیشگاه علی بن موسی‌الرضا(ع) عرض ارادت می‌کنند
کد خبر: 4145013
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
با اهدای 9 هزار دل‌نوشته

خوشنویسان اصفهانی به پیشگاه علی بن موسی‌الرضا(ع) عرض ارادت می‌کنند

جمعی از خوشنویسان اصفهان به‌مناسبت دهه کرامت و میلاد علی بن موسی‌الرضا(ع)، کارگاه کتابت اسماء، القاب و اشعار مرتبط با امام رضا(ع) در جوار حرم رضوی برپا کرده‌اند.

حضور خوشنویسان اصفهانی در کارگاه کتابت حرم رضویبزرگترین رویداد خوشنویسی دهه کرامت، از سوی هیئت خوشنویسی «کُتّاب‌الثقلین» اصفهان با تشکیل بیش از ۲۰۰ کرسی کتابت و ارائه حدود هفت هزار دل‌نوشته با مضامین اسماء، القاب و اشعار مرتبط با امام رضا(ع) در جوار حرم رضوی در حال برگزاری است. به‌ همین مناسبت، خبرنگار ایکنا از اصفهان گفت‌وگویی با محسن بهارزاده، استاد خوشنویسی و عضو هیئت کتاب‌الثقلین در خصوص این رویداد انجام داده است.

ایکنا ـ درباره فرآیند تأسیس و عرصه فعالیت‌های هیئت کتاب‌الثقلین توضیح دهید.

ایده تأسیس این هیئت با تمسک به حدیث ثقلین و در راستای افزایش مشارکت خوشنویسان در فعالیت‌های مذهبی شکل گرفت، چراکه متأسفانه در سال‌های اخیر، حضور خوشنویسان در رویدادهای مذهبی کمرنگ شده است. رسالت اصلی این هیئت، دین‌محوری در کنار رسالت هنری است و در سال‌های اخیر با تلاش و همدلی قابل توجهی توانسته در سطح شهر و در وقایع و مناسبت‌های مذهبی، فرصت‌های بسیار زیادی برای نشر فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت(ع) ایجاد کند.

ایکنا ـ انگیزه و هدف هیئت کتاب‌الثقلین از برگزاری رویداد کتابت در جوار حرم امام رضا(ع) چیست؟

به‌مناسبت دهه کرامت و در آستانه میلاد امام رضا(ع)، گروه خوشنویسی کتاب‌الثقلین از اصفهان، کارگاه هنری کتابت و خوشنویسی در جوار حرم علی‌ بن‌ موسی‌الرضا(ع) تشکیل داده است. این گروه در سال گذشته به منظور عرض ادب و ارادت به پیشگاه علی‌ بن‌ موسی‌الرضا(ع) و ارائه خدمات فرهنگی به زائران ایشان با همکاری ۱۲ نفر از خوشنویسان مبرز اصفهان، به خلق آثار خوشنویسی در صحن جامع رضوی، کنار باب‌الجواد پرداخت. این رویداد با استقبال گسترده از سوی زائران مواجه شد. لذا، امسال نیز این گروه تصمیم به اجرای مجدد این رویداد با فراگیری وسیع‌تر و گسترده‌تر گرفت. به همین منظور، از دو ماه پیش، مکاتبات ما با آستان قدس رضوی شروع شد و در حالی‌ که قطعیت برگزاری این رویداد از سوی آستان تأیید نشده بود، به همراه ۳۰ نفر از خوشنویسان برجسته اصفهان شامل ۲۶ نفر از هنرمندان آقا و چهار نفر از خوشنویسان خانم، راهی مشهد مقدس شدیم. با عنایت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) و همکاری جمعی از خیرین اصفهان، اقامتگاه بسیار مناسبی در اختیار ما قرار گرفت. در نهایت با تلاش و ممارست بسیار، موفق به کسب موافقت مدیران آستان قدس با برگزاری این رویداد فرهنگی شدیم.

ایکنا ـ این رویداد از چه زمانی آغاز شده و در جریان آن، چه اتفاقاتی رقم خورده است؟

این رویداد هنری همزمان با دهه کرامت، از ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) شروع شده و تا ایام ولادت با سعادت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) ادامه خواهد داشت. در روز اول برگزاری این کارگاه، کتابت اسماءالله و احادیث منقول از حضرت رضا(ع) منحصراً در صحن جمهوری اسلامی و باغ رضوان در جوار این صحن ارائه شد، اما با توجه به استقبال گسترده زائران از این رویداد، تعداد کرسی‌های کتابت را به حدود ۲۰۰ کرسی افزایش دادیم. توزیع و پراکندگی این کرسی‌ها در بخش‌های گوناگون حرم رضوی از جمله موزه قرآن و نفایس، صحن جمهوری اسلامی، باغ رضوان، دارالشفای حضرت، صحن امام حسن مجتبی(ع)، کنار چای‌خانه حضرت رضا و رواق حضرت زهرا(س) بود که البته در این رواق صرفاً چهار نفر از خوشنویسان خانم مستقر هستند. در این مدت، نزدیک به ۹ هزار دل‌نوشته، حاوی احادیث معصومان و اشعار منتسب به علی‌ بن‌ موسی‌الرضا(ع) در بین زائران توزیع می‌شود و قطعاً آنها ارزش زیادی برای این دل‌نوشته‌ها قائل هستند و از این دل‌نوشته‌ها به‌عنوان یادگاری از حریم امن رضوی محفاظت و ارتباط قلبی خاصی با آنها برقرار می‌کنند.

ایکنا ـ آمیختن معارف و آموزه‌های دینی با انواع هنرهای تجسمی، نمایش، موسیقی و... چه تأثیری بر میزان نفوذ این معارف در جان انسان‌ها دارد؟

در کشور ما، نهاد‌ها و سازمان‌های بسیاری وظیفه گسترش و نشر معارف اهل‌ بیت(ع) و قرآن را به عهده دارند، اما این مراکز در میدان عمل نتوانسته‌اند کارایی بالایی از خود نشان دهند. در همین مسئله صدور مجوز برای اجرای کارگاه هنری، اگر لطف خدا، تلاش و پشتکار دوستان و کمک‌های آقای احمدزاده، مسئول دارالقرآن آستان قدس نبود، ما موفق به دریافت مجوز از سیستم مدیریتی آستان نمی‌شدیم.

کارگاه کتابت خوشنویسان اصفهانی در حرم رضوی

باید گفت زبان هنر بسیار برنده و تأثیرگذار است. مقام معظم رهبری هنر را به‌مثابه دمیدن روح تعهد در انسان‌ها تعریف می‌کند و امام‌ خمینی(ره) دشمنی با هنر را همانند دشمنی با خورشید می‌دانست. همان‌گونه که در نبرد، همیشه خورشید پیروز و پابرجاست، هنر نیز همواره بر پیشانی تاریخ بشریت به‌مثابه نگینی گرانقدر درخشیده است و نمی‌توان آن را بی‌اثر و محو کرد.

در شهر اصفهان نزدیک به چند هزار هنرمند و استاد در انواع رشته‌های هنری حضور دارند، ولی متأسفانه سازمان‌ها و نهادهای متولی امور معارفی به‌ندرت از وجود این گران‌قدران برای نشر فرهنگ و معارف اسلامی استفاده می‌کنند، البته همواره امیدواریم با عنایت معصومین(ع) و اهتمام بیشتر مسئولان، معارف اسلامی با هنر گره خورده و از این طریق، مخاطب امروزی، خصوصاً جوانان بیشتر به سمت دین جذب شوند.

الهه‌سادات بدیع‌زادگان

انتهای پیام
captcha