نزدیکی کشورهای مسلمان؛ فرصتی برای تبیین و ترویج حقوق بشر اسلامی
کد خبر: 4150656
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
غریب‌آبادی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا مطرح کرد:

نزدیکی کشورهای مسلمان؛ فرصتی برای تبیین و ترویج حقوق بشر اسلامی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، اسلام‌هراسی و توهین به مقدسات ادیان الهی را یکی از ابعاد حقوق بشر آمریکایی در کنار ترور و تحریم دانست و گفت: در وضعیت کنونی کاهش فاصله میان کشورهای اسلامی و بهبود روابط میان این کشورها بهترین فرصت برای برداشتن گام‌های اساسی در جهت تبیین و ترویج حقوق بشر اسلامی و اقدامات گسترده برای نمایش تفاوت‌ها و تمایزهای میان حقوق بشر اسلامی و غربی است.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت هفته «بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی» در خصوص اهمیت توجه به مسئله اسلام‌هراسی و هتک حرمت مقدسات پیروان ادیان الهی به منزله یکی از ابعاد حقوق بشر آمریکایی گفت: جنایات ضد بشری آمریکا ابعاد مختلفی دارد و نه فقط علیه ملت ایران بلکه علیه مردم منطقه، جهان و حتی خود مردم آمریکا نیز اعمال شده و وظیفه ما در این هفته است که ابعاد و زوایای مختلف حقوق بشر آمریکایی را برای جهانیان تبیین کرده و یک نهضت و جهاد تبیین در این خصوص راه اندازی کنیم. 

وی افزود: قطعا در کنار ترور و تحریم به منزله دو جنایت ضد بشری آمریکا، تلاش برای اسلام‌هراسی و حمایت مجموعه دنیای غرب از توهین‌کنندگان به مقدسات و ادیان الهی به ویژه مقدسات مسلمانان را نیز می‌توان در مجموعه حقوق بشر آمریکایی قرار داد که به اسم دموکراسی و آزادی بیان، به راحتی مسلمانان و اعتقادات آنها را در معرض توهین و هتک قرار می‌دهند و با تبلیغات دروغین گسترده ضد اسلام در عمل مسلمانان را در غرب تحت فشار و هجمه رسانه‌ای و روانی و حتی برخوردهای فیزیکی سایر شهروندان غربی که تحت تأثیر این تبلیغات هستند، می‌گذارد.

مقابله ایجابی با حقوق بشر آمریکایی 

غریب‌آبادی درباره ضرورت معرفی حقوق بشر اسلامی در راستای مقابله ایجابی با حقوق بشر غربی و آمریکایی گفت: حقوق بشر اسلامی موضوع بسیار مهمی است که متأسفانه بر روی آن کار اندکی انجام گرفته و این از عهده یک کشور هم برنمی‌آید و مجموعه 154 کشور اسلامی باید در این رابطه به صورت متحد عمل کنند. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بیان کرد: اعتقاد ما این است که حقوق بشر ریشه در آموزه‌های ادیان وحیانی به ویژه دین مبین اسلام دارد که مهمترین این آموزه‌ها تأکید اسلام بر کرامت انسانی است. این در حالی است که در این خصوص تنها سند چند صفحه‌ای «بیانیه قاهره» را درباره حقوق بشر اسلامی داریم که بعدا مورد بازنگری قرار گرفت اما هیچ اقدام اساسی و محتوایی برای تبیین آموزه‌ها و مفاد این سند انجام نشد.

حق حیات جنین؛ تمایز حقوق بشر اسلامی و غربی

رئیس ستاد مرکزی «هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی» با بیان اینکه یکی از مهمترین و متفاوت‌ترین مواد سند حقوق بشر اسلامی، «حق حیات جنین» است، گفت: در هیچ یک از اسناد حقوق بشری بین‌المللی اشاره‌ای به این حق نشده و به همین دلیل است که غربی‌ها به راحتی صحبت از سقط جنین می‌کنند اما در بیانیه قاهره به این موضوع اشاره شده است. 

غریب‌آبادی تصریح کرد: ما معتقدیم جنین از یک دوره به بعد صاحب روح و دارای حق حیات است و نمی‌توان خودسرانه و بدون اذن و اسناد، مدارک و مجوزهای لازم و علمی حیات جنین را سلب کرد. این نشانه نگاه متعالی اسلام به حقوق بشر و مایه افتخار کشورهای اسلامی است و لازم است بر روی تبیین تفاوت‌ها و تمایزهای میان حقوق بشر اسلامی و غربی کار گسترده‌ای کرد و آموزه‌های اصیل حقوق بر اسلامی را به جهانیان معرفی نمود.

وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با توهین به مقدسات

وی ادامه داد: ‌الان که فاصله میان کشورهای اسلامی کاهش پیدا کرده و شاهد بهبود روابط میان این کشورها هستیم بهترین فرصت است که برای تبیین و ترویج حقوق بشر اسلامی گام‌های اساسی و عملی برداریم. براین مبنا ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قصد دارد یک سمینار تخصی بین‌المللی را در پاییز یا زمستان سال جاری در تهران پیرامون حقوق بشر و ادیان توحیدی برگزار کند و در کنار آن بحث تنفرپراکنی و توهین به ادیان و اسلام‌هراسی هم یکی از محورهای تخصصی این سمینار خواهد بود تا از این طریق ادبیات لازم تولید شود. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: همچنین لازم است همکاری‌ و تعاملات مثبتی با سازمان همکاری‌های اسلامی و کمیسیون مستقل حقوق بشر این سازمان انجام بگیرد تا در زمینه تبیین حقوق بشر اسلامی و مقابله با اسلام‌هراسی و تنفرپراکنی علیه مسلمانان به ویژه در کشورهای غربی اقدامات مؤثر و هماهنگی طراحی شود که این بیش از هر چیز نیازمند وحدت و همگرایی کشورهای اسلامی است. 

غریب‌آبادی در پایان اظهار کرد: لذا با توجه به نزدیکی کشورهای اسلامی و کاهش تنش‌ها در منطقه، در موقعیت و فرصت مناسب‌تری قرار داریم که بتوانیم از این وحدت در راستای تبیین و ترویج حقوق بشر اسلامی و مقابله ایجابی یکپارچه با ادعاهای دروغین غرب در خصوص حمایت از حقوق بشر و تحریف نگاه اسلام به حقوق انسان‌ها بهره ببریم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری              

انتهای پیام
captcha