کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد
کد خبر: 4152224
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲

کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

ششمین کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» عصر امروز، دوشنبه 12 تیرماه، با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی و میهمانانی از جوانان ۵۵ کشور جهان برگزار شد.

کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب»

به گزارش خبرنگار ایکنا، ششمین کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» عصر امروز، دوشنبه 12 تیرماه، با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی و میهمانانی از جوانان ۵۵ کشور جهان و خانواده‌های معظم شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع)، شهدای نیروی انتظامی و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید احمدی روشن، شهید غیرت حمیدرضا الداغی، شهید مدافع امنیت عجمیان و شهید آرمان علی‌وردی در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی قوه قضاییه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و دبیر کمیته علمی کنفرانس، با اشاره فراخوان این کنفرانس از ۴ ماه قبل گفت: ۲۴۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس از ۱۷ کشور ارسال شد که پس از بررسی، مقالات برگزیده انتخاب می‌شوند.

وی افزود: یکی از مباحث مورد تأکید رهبر انقلاب حقوق بشر آمریکایی است و ایشان آمریکا را مظهر نقض حقوق بشر معرفی می کنند.

مقیمی اظهار کرد: این کنفرانس از این منظر به دنبال تبیین ماهیت حقوق بشر آمریکایی و نشان دادن تفاوت میان سیاست اعلامی و اعمالی آمریکایی‌هاست.

وی با اشاره به جنایات رخ داده در کشورمان در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: این اتفاقات از جمله سرنگونی هواپیمای مسافربری در ۱۲ تیرماه توسط ناو آمریکایی نمونه‌هایی از حقوق بشر آمریکایی است لذا این هفته فرصت مناسبی برای بررسی جنایات آمریکا است.

حقوق بشر یک ابزار سیاسی در دست آمریکا و غربی‌هاست

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: امروز حقوق بشر یک ابزار سیاسی در دست آمریکا و غربی‌ها برای اعمال فشار علیه ملت‌های مستقل و آزادی‌خواه است و متأسفانه می‌بینیم نه تنها برای بخشی از افکار عمومی جهان، واقعیت حقوق بشر امریکایی تبیین نشده بلکه آن‌ها ادعای آمریکا در حمایت از حقوق بشر را باور دارند و این وظیفه ماست که این روایت غلط و وارونه را در ذهن بخشی از مردم دنیا اصلاح کنیم.

وی در پایان با تشبیه حقوق بشر آمریکایی به یک اسب تروا گفت: این حقوق بشر در واقع ظاهر هدیه مانندی برای کشورهایی مانند ایران دارد که تلاش دارند با این ابزار، پایه‌های فکری و عقیدتی جوامعی مثل ایران را به هم ریخته و ارزش‌های آمریکایی را جایگزین آن کنند.

در ادامه سیده صدیقه حجازی، کارشناس مسائل فرهنگی، در سخنانی با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس از مصادیق جهاد تبیین است، گفت: حقوق بشر مفهوم پیچیده ای است و رویه کشورهای سلطه‌گر این است که با بازنمایی تصویر خود به عنوان رهبر جبهه حقوق بشر، فضا را چنان ترسیم می‌کنند که دیگران فرادستی آن‌ها را در حقوق بشر و‌ فرودستی خود را باور کنند.

وی ادامه داد: این‌ در حالی است که بررسی‌های میدانی در غرب حکایت از استانداردهای چندگانه و تبعیض‌های میان اقشار مختلف در همین کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر از جمله آمریکا دارد. 

وضعیت بسیار بد زنان در آمریکا

صدیقی بیان کرد: آمریکایی‌ها در زمینه وضعیت حقوق بشر در کشورهای اسلامی بیشتر بر روی حقوق بشر زنان تمرکز می‌کنند در حالی که واقعیات حقوق بشر در آمریکا حکایت از وضعیت بسیار بد زنان به ویژه در زمینه آمار اذیت و آزار و تجاوز و خشونت خانگی دارد.

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: تفاوت دستمزد میان زنان و مردان شاغل در آمریکا نیز بسیار عمیق است و زنان برای جبران این اختلاف درآمد ۲۵ درصد بیشتر کار می‌کنند.

وی در پایان ابراز کرد: پیشنهاد می‌شود نخبگان و رسانه‌های مستقل و انقلابی با تمرکز بر این مسائل واقعیت، حقوق بشر آمریکایی را برای جوانان و سایر مردم دنیا تبیین کنند.

آموزه‌های امام علی(ع) و رساله حقوق امام سجاد(ع) نمونه بارز نگاه متعالی اسلام به مقوله حقوق بشر

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهور، دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: آموزه‌های امام علی(ع) و رساله حقوق امام سجاد(ع) نمونه بارز نگاه متعالی اسلام به مقوله حقوق بشر است و غربی‌ها نمی‌توانند به ما درس حقوق بشر بدهند.

وی با اشاره به سالگرد شهادت ۲۹۰ نفر در فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری توسط ناو جنگی آمریکا گفت: این پرونده چهره واقعی حقوق بشری آمریکا را نشان می‌دهد.

حسینی اظهار کرد: آمریکا حداقل ۷۰ سال نقض حقوق بشر علیه ملت ایران از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ انجام داده است.

وی ابراز کرد: آمریکایی‌ها نه فقط علیه ملت ایران بلکه علیه سایر ملت‌ها جنایات زیادی انجام داده و میلیون‌ها انسان را کشته‌اند.

حسینی بیان کرد: در دوران معاصر نیز به بهانه ۱۱ سپتامبر، افغانستان و عراق را اشغال کرده و جنایات زیادی انجام دادند. در سوریه به اسم مقابله با داعش چاه‌های نفت سوریه را غارت می‌کنند که این بیانگر کارنامه سیاه آمریکا است. 

معاون رئیس جمهور یادآور شد: آمریکایی‌ها در آمریکای لاتین نیز این جنایات را انجام دادند اما این کشورها یکی پس از دیگری در حال خروج از زیر یوغ آمریکایی‌ها هستند. 

وی تصریح کرد: مسئله مهم دیگر نقض حقوق بشر در داخل آمریکا به ویژه علیه زنان، رنگین‌پوستان و سیاه‌پوستان، طرفدارای از سرمایه‌داران و کمپانی‌های تولید اسلحه برای سود بیشتر به قیمت کشته شدن تعداد بسیار زیادی از شهروندان از جمله کودکان و نوجوانان است. 

حسینی در پایان بیان کرد: باید این مسائل را بیشتر برای نسل جوان تبیین کرد زیرا عده‌ای در داخل و همینطور رسانه‌های غربی به دنبال بزک کردن چهره آمریکا هستند.

تکریم سردار سلیمانی، تکریم کرامت انسانی و رسوا کردن تروریست‌ها است

زینب سلیمانی، دختر شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، نیز در این مراسم با اشاره به فرصت خوب تبیین حقوق بشر آمریکایی در این هفته، گفت: تاریخ معاصر پر از مصادیق حقوق بشر آمریکایی است اما بزرگ‌ترین ناقض حقوق انسان هنوز از انسان سخن می‌گوید و این از عجایب تاریخ است که نشانه وقاحت دولت آمریکا است. 

وی افزود: امروزه ده‌ها کتاب، مقاله و اثر مستند درباره جنایات آمریکا در کشورهای مختلف وجود دارد از جمله جنگ‌ها، تحریم‌ها، ترورها و کودتاها.

سلیمانی اظهار کرد: این جنایات منحصر به دین، مذهب، نژاد و زبان و جغرافیای خاصی نیست زیرا ذات استکبار نمی‌تواند هیچ انسان مستقل و آزاده‌ای را تحمل کند. 

وی با بیان اینکه انسان ایستاده خار چشم مستکبرین است، گفت: این انسان حتی اگر در خود آمریکا هم باشد خار چشم است و اگر یک ملت ایستادگی کند، بیشتر در معرض تهدید و فشار قرار می‌گیرد مانند ملت ایران.

سلیمانی بیان کرد: این دشمنی‌ها با ملت ایران از قبل انقلاب با حمایت از کودتای ۲۸ مرداد و دیکتاتوری شاه آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب این دشمنی‌ها با ملت ایران تشدید شد و‌ تا امروز نیز متوقف نشده است.

وی تأکید کرد: در کنار همه دشمنی‌ها با ملت ایران، ترور بزدلانه شهید سلیمانی ذات ضد انسانی، تروریستی و شیطانی آمریکا را برای همه مردم جهان برملا کرد و حتی خود تروریست‌ها به این ترور اعتراف کردند.

سلیمانی تصریح کرد: این جنایت همچنین بیش از همیشه پوچی ادعای آمریکا را در مقابله با تروریسم و حمایت از حقوق بشر نشان داد زیرا آن‌ها قهرمان حمایت از حقوق بشر و مقابله با تروریسم را به شهادت رساندند؛ شخصیتی که به دنبال احقاق حقوق مظلومان در هر نقطه از جهان با هر دین و مذهب و نژادی بود لذا تکریم سردار سلیمانی در‌ واقع تکریم کرامت انسانی و رسوا کردن تروریست‌ها است.

سخنران پایانی این مراسم انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بود که گفت: باید با جهاد تبیین حرکت خبیثانه مدعیان حقوق بشر را افشا کرد.

وی اظهار کرد: آمریکا در مورد حقوق بشر متهم است، درحالیکه با فرار به جلو و ژست مدعی مآبانه بر مساله نقض حقوق زنان در کشور خود، سر پوش می‌گذارد.

خزعلی در پایان اظهار کرد: حقوق زنان آمریکایی در بخش‌های مختلف از جمله تعدی و آزار جنسی، از هم‌پاشیدگی ساختار سالم خانواده و خانوارهای تک‌والد، خشونت و قتل زنان خصوصاً زنان بومی، آمار بالای زندانیان زن ، مرگ و میر مادران، همینطور  کاستی دریافت دستمزد زنان نسبت به مردان و بسیاری امور دیگر نقض می‌شود.

انتهای پیام
captcha