به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محمد کاظمی در اولین جلسه از سلسله نشستهای راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، صبح امروز یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ در سالن همایشهای غدیر برگزار شد در خصوص موضوع «جذاب سازی کلاسهای دینی» مطالبی را بیان کرد.
وی به ارائه ویژگیهای نسل نو در جامعه پرداخت و ادامه داد: نوجوان و جوانانی که هم اکنون بخشی از جامعه امروزی را تشکیل میدهند به شدت دارای انتقادپذیر و انتقاد کننده، واکنشپذیر و شکننده میباشند که امر تبلیغ را کمی سختتر و نیازمند تخصص مینماید.
کاظمی افزود: مبلغانی که در حوزه کلاسداری مشغول به فعالیت تبلیغی میباشند باید توجه کنند هدف اصلی در مبحث کلاسداری یاد دادن نیست بلکه غایت نهایی، ایجاد رشد عقلی میباشد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: توجه به ۵ راهکار از جمله «ایجاد رشد عقلی»، «رشد عزت نفس»، «جهت دهی به علائق نوجوان»، «ارزشگذاری نفس» و «توجه به عادتها» میتواند نقش بهسزایی در تربیت نسل نوجوان و جوان داشته باشد.
کاظمی در ادامه به بیان تعریف از واژه «تدریس» و «کلاسداری» پرداخت و گفت: تدریس نوعی تعامل یا رفتار متقابل بین معلم و فراگیر، بر اساس طراحی منظم و هدف دار به منظور انتقال و تعمیق دانشها و بینش ها، هدایت گرایشها و شکوفا سازی استعدادها و تواناییهای متعلم در ابعاد مختلف جسمی و روحی برای رسیدن به کمال حقیقی میباشد، اما واژه «کلاسداری» به معنای این است که معلم مجموعه فعالیتهایی را برای آماده سازی کلاس جهت یاددهی و یادگیری انجام میدهد.
وی شناخت مخاطب در امر تبلیغ را امری مهم برشمرد و ابراز کرد: در امر تبلیغ شناخت مخاطب و ویژگیهای او از اهمیت بالایی برخوردار است به عنوان مثال برخورد کودکان زیر ۶ سال با گزارههای دینی یک برخورد تقلیدی بوده، اما در کودکان ۷ تا ۱۲ سال این برخورد عاطفی میباشد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخورد نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال با گزارههای دینی یک برخورد استدلالی و در افراد ۱۸ سال به بالا این برخورد یک امری شهودی میباشد بدین معنا که مخاطب در برخورد شهودی با گزارههای دینی زمانی قلب او مطمئن میشود که نتیجه و اثر رفتارهای دینی را حس نماید.
کاظمی مسجد را محلی مطمئن برای تربیت افراد جامعه خواند و بیان کرد: باید مبلغان تلاش نمایند که افراد جامعه علی الخصوص مخاطب نوجوان و جوان را با مسجد آشنا کرد یا به عبارت دیگر آشتی داد، زیرا بهترین مکان و محل تبلیغ که اثر مثبت در روحیه مخاطب دارد مسجد میباشد.
انتهای پیام