بازی‌های رایانه‌ای زمینه‌ای برای افسردگی کودکان است
کد خبر: 4160246
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

بازی‌های رایانه‌ای زمینه‌ای برای افسردگی کودکان است

یک متخصص روانشناسی گفت: بازی‌های رایانه‌ای زمینه‌ای برای افسردگی دارند و افسردگی به‌عنوان خشمی فروخورده محسوب می‌شود.

بازی‌های رایانه‌ایحسین ابراهیمی‌مقدم، متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: عمدتاً کسانی که به‌عنوان کاربران فضای مجازی چه در قالب مهندس و چه اپراتور در دنیای رایانه فعالیت دارند، معمولاً با بازی‌های رایانه‌ای شروع به فعالیت کرده‌اند و اولین آشنایی آنها با دنیای مجازی از طریق بازی‌های رایانه‌ای بوده است، لذا پیش‌زمینه ذهنی ما عموماً نباید یک فرضیه‌ آسیب‌رسان از دنیای مجازی باشد، بلکه می‌تواند جنبه‌های مثبتی مانند رشد فرد را هم به دنبال داشته باشد.

ابراهیمی‌مقدم در خصوص صنعت بازی‌های رایانه‌ای افزود: صنعت بازی‌سازی ایران نسبت به کشورهای دیگر به مراتب ضعیف است و به‌تازگی شروع به فعالیت کرده است و اغلب بازی‌های رایانه‌ای وارداتی در سه دسته‌بندی محتوایی معرفی می‌شوند که مخاطب را با همان محتوا هم‌سو می‌سازند.

وی در خصوص دسته‌بندی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: اولین دسته از بازی‌های رایانه‌ای محتوای پرخاشگرانه دارد، نظیر کتک زدن، دعوا کردن، تیراندازی و بمباران که از همان ابتدا در بازی‌های ویدئویی جای داشتند و حتی به‌خاطر انجام این فعالیت‌های پرخاشگرانه مخاطبان امتیاز دریافت می‌کنند و می‌توانستند به مرحله بعدی بروند. دومین دسته بازی‌هایی هستند که مدل جنسیتی هستند و کاراکترهای بازی با توجه به فرهنگ ما از لباس و پوشش مناسبی برخوردار نیستند و رفتارهایی که در آن صورت می‌گیرد رفتارهای جنسیتی است و دسته سوم بازی‌ها مواردی هستند که در آن کاراکترها رفتارهای متفاوتی نشان می‌دهند نظیر بازی‌های خانوادگی .

ابراهیمی‌مقدم در خصوص تأثیر بازی‌ها بر روی افسردگی کودکان تصریح کرد: با توجه به اینکه افسردگی خشمی فروخورده است، هر سه مدل بازی‌ها در درون خودشان زمینه‌های افسردگی را به همراه دارند. 

وی در خصوص تأثیر بازی‌های پرخاشگرانه بیان کرد: هنگامی‌که فرد با توجه به ذهنیتی که از بازی‌ها دریافت کرده است می‌خواهد همان رفتار پرخاشگرانه را در جامعه نشان دهد و متوجه می‌شود که مثل بازی از آن رفتار استقبال نمی‌شود، رفتار خود را سرکوب می‌کند که همین خشم سرکوب شده باعث افسردگی می‌شود. 

ابراهیمی‌مقدم افزود: این مدل از بازی‌ها باعث می‌شود که فرد رفتارهایی نشان دهد که ناشی از عذاب وجدان است، زیرا وقتی فرد در کودکی و زمانی که به بلوغ نرسیده است، متوجه یک دسته از رفتار های جنسی می‌شود ممکن است به بلوغ زودرس برسد و یا در زمانی که به بلوغ رسید راهکارهای مناسبی برای برآورده ساختن نیاز خود نیابد، بنابراین این ذهنیت می‌تواند با آمیزه‌های ذهنی، فرهنگی، دینی و اخلاقی آن متفاوت باشد که این امر سبب به وجود آمدن عذاب وجدان در فرد می‌شود و یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن افسردگی در فرد می‌شود همین وجدان قوی است که می‌تواند فرد را تنبیه کند.

وی در مورد تأثیر سومین دسته از بازی‌های رایانه‌ای گفت: عدم تطابق بازی با واقعیت و خانواده‌ کودک باعث می‌شود که زمینه افسردگی در کودک ایجاد شود و در نتیجه اگر بازی‌ها تحت مدیریت و کنترل درستی نباشد، استفاده هر سه مدل بازی‌ها در درازمدت برای تمامی سنین می‌تواند زمینه‌های افسردگی را ایجاد کند.

ابراهیمی‌مقدم در خصوص تأثیر بازی‌ها در کارکرد عصبی بیان کرد: کارکرد عصبی در واقع همان کارکرد مغز و نخاع است که بازی‌های رایانه‌ای در بعضی از موارد منجر به بهبود و در بعضی موارد باعث اختلال عملکرد آن می‌شود، متأسفانه در استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به کارشناس مراجعه نمی‌شود و اگر تحت نظر کارشناس صورت گیرد، ممکن است در بعضی موارد باعث راه‌اندازی برخی از زمینه‌ها و گاهاً در بعضی موارد باعث بی‌توجهی در بعضی از زمینه‌ها می‌شود.

وی در خصوص نجات کودکانی که باتوجه به استفاده‌ مداوم بازی‌ها دچار افسردگی شده‌اند گفت: لزوماً افسردگی به دلیل یک علت خاص نیست، اما بازی‌های رایانه‌ای در افسردگی کودکان تأثیر بسیاری دارد و می‌تواند بر شدت آن بیافزاید. برای نجات این کودکان می‌توان از بازی‌هایی استفاده کرد که یک ساختار سلحشورانه را در فرد تقویت کند و همچنین بازی‌هایی که ارتباطات خانوادگی و عاطفی در آن وجود داشته باشد و آن را تقویت کند، اما بهترین راه برای نجات کودکان این است که از بازی‌های فیزیکی و گروهی در دنیای واقعی استفاده شود.

انتهای پیام
captcha