هدف فراگیری زبان عربی تسلط دانش‌آموزان بر زبان قرآن است + صوت
کد خبر: 4160771
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
جلالی:

هدف فراگیری زبان عربی تسلط دانش‌آموزان بر زبان قرآن است + صوت

قائم‌مقام دفتر تألیف کتب‌ درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه در حال حاضر زبان عربی دانش‌آموزان با عنوان «عربی، زبان قرآن» شناخته می‌شود، گفت: هدف فراگیری زبان عربی تسلط دانش‌آموزان بر زبان قرآن است.

مهدی جلالی، قائم مقام دفتر تألیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی

طبق روال سال تحصیلی دانش‌آموزان از مقطع متوسطه اول و دوم به آموزش زبان انگلیسی الزام دارند، اما طبق مصوبه هزار و بیست و ششم شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع «ماده‌واحده آموزش زبا‌ن‌های خارجی» به دلیل تنوع‌بخشی به زبان‌های خارجی، دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانند علاوه بر زبان انگلیسی به صورت اختیاری به منظور آموزش زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کنند.

این مصوبه که پس از ابلاغ رسمی با امضای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش و وزیر آموزش و پرورش و آگهی در یکی از روزنامه‌های رسمی، قطعیت پیدا کرده است، به حسب نیازهای زمان حاضر و کسب شایستگی‌ لازم از سوی دانش‌آموزان، تدبیری مناسب است تا دانش‌آموزان بتوانند در کنار تحصیل سرفصل‌های آموزشی، یکی از زبان‌های خارجی را به طوری که به آن مسلط باشند با علاقه‌ فراگیرند.

مصوبه هزار و بیست و ششم شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع «ماده واحده آموزش زبا‌ن‌های خارجی»

از مزایای دیگر این ابلاغ می‌توان به اختیار داشتن دانش‌آموزان براساس علاقه‌مندی به انتخاب زبانی دلخواه اشاره کرد که قطعاً این عدم اجبار، موافقان زیادی خواهد داشت و مخالفانی نخواهد داشت، اما شنیده‌ها حاکی از این است که مقرر شده کتاب جدیدی به نام «زبان قرآن» تألیف شود که در تمامی مقاطع تدریس شود. قرار است در این کتاب مباحث تخصصی عربی مطرح نشود(هرچند اینک نیز کتابی عربی با عنوان «عربی، زبان قرآن» آموزش داده می‌شود). درباره صحت و سقم این موضوع، بررسی کارشناسانه، ویژگی این کتاب در صورت تأیید و اینکه این کتاب چقدر می‌تواند در توسعه فرهنگ قرآنی راهگشا باشد با مهدی جلالی، قائم‌مقام دفتر تألیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت‌وگو داشتیم؛

ایکنا ـ نظرتان را درباره مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع «ماده واحده آموزش زبا‌ن‌های خارجی» و تنوع‌بخشی به فراگیری زبان‌های خارجی از سوی دانش‌آموزان علاقه‌مند بگویید.

این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و مقرر شده که دانش‌آموزان علاوه بر بحث آموزش زبان انگلیسی، بنا بر وضعیت و توانمندی و علاقه‌مندیشان، زبان دیگری را انتخاب کنند تا در طول سال تحصیلی بتوانند به زبان دیگری نیز مسلط شوند و این بیشتر جنبه انتخابی دارد و اجبار نیست و هر فردی بنا بر نیازش می‌تواند این زبان‌ها را انتخاب کند.

ایکنا ـ این آموزش از مقطع متوسطه اول انجام خواهد شد؟

بله، دانش‌آموزان از پایه هفتم به بعد درس زبان انگلیسی دارند و می‌توانند زبان دیگری را برای یادگیری انتخاب کنند.

کد

ایکنا ـ آیا قرار است کتاب‌ یا کتب جدیدی با عنوان «زبان قرآن» تألیف شود؟

خیر، در حال حاضر زبان عربی دانش‌آموزان با عنوان «عربی، زبان قرآن» مزین شده است. هدف این است که دانش‌آموزان با زبان عربی آشنا شوند تا به زبان قرآن مسلط شوند و به همین دلیل عنوان کتاب نیز این است.

دانش‌آموزان کتاب مستقل آموزش قرآن را در تمامی پایه‌ها دارند که اهداف مستقلی دارد و عنوان زبان عربی نیز چون با هدف فراگیری قرآن است، با این عنوان همراه شده است و دانش‌آموزان در آن با قواعد عمومی زبان عربی آشنا می‌شوند.

البته اصطلاحات کلی و بازنگری در محتواهای کتاب‌های عربی در حال انجام است، اما به معنای تألیف کتاب جدیدی نیست. بلکه همان کتاب بازنگری می‌شود تا با استانداردهای جدید به دانش‌آموزان ارائه و آموزش داده شود.

ایکنا ـ نظرتان درباره اجرای این طرح مثبت است؟

بله، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و امیدواریم با اجرای آن دانش‌آموزان برحسب علاقه‌ خود حداقل به یک زبان زنده دنیا مسلط شوند تا بتوانند پس از فراغت از تحصیل از آن بهره‌ ببرند.

انتهای پیام
captcha