فرصت‌‌ها و چالش‌های «خدا آگاهی» در نماز بررسی می‌شود
کد خبر: 4161401
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

فرصت‌‌ها و چالش‌های «خدا آگاهی» در نماز بررسی می‌شود

نشست «خدا آگاهی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها (با محوریت نماز)» با ارائه سیدمیلاد اوصیاء، ‌19 مردادماه برگزار می‌شود.

«خدا آگاهی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها(با محوریت نماز)» سید میلاد اوصیاءسیدمیلاد اوصیاء،‌ روان‌درمانگر معنوی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: خدا آگاهی یا «گادفولنس»،‌ مفهومی است که از بستر مفاهیمی همچون ذهن آگاهی و مایندفولنس شکل گرفته است و متضمن این معنا است که انسان باید علاوه بر حضور ذهن،‌ با محوریت خداوند به حضور قلب نیز نائل شود.

وی ادامه داد:‌ در ادیان توحیدی دیگر، دعا و نیایش و مراقبه از جمله راهکارهای رسیدن به خدا آگاهی است و در دین اسلام،‌ نماز از جمله قویترین مواردی است که انسان می تواند به خدا آگاهی برسد. با این مقدمه این سئوال به ذهن متبادر می شود که چرا در نماز این حضور الهی را حس نمی‌کنیم و به عبارت دیگر چرا نماز در ارتقای روحیه معنوی ما نقشی ندارد؟. از این رو برای ورود به قدرت اثربخشی بالای نماز، باید ابتدا از دالان سئوالاتی گذشت که کمک می‌کند تا ماهیت نماز را آنگونه که هست،‌ بشناسیم.

این روانشناس توضیح داد: این کارگاه حاصل مطالعات چندین ساله و تجربه زیسته من است که در دو بخش «شناخت ماهیت نماز» و «تکنیک‌های رسیدن به خدا آگاهی» ارائه می‌شود. از آنجا که حاصل این مباحث، شناخت قدرت اثربخشی نماز خواهد بود،‌ لذا مخاطبان این برنامه می‌تواند طیف وسیعی از رده‌های سنی نوجوانان تا بزرگسالان را در بگیرد.

وی درباره شیوه‌های ترویج نماز برای جوانان عنوان کرد:‌ در یک بازه زمانی 15 ساله تا حد امکان،‌ تمام آثاری که  در خصوص نماز نوشته شده بود را مطالعه کردم و آن مدل مطلوب را که مد نظرم بود پیدا نکردم. بر این اساس به این دیدگاه رسیدم که برای نوآوری در شیوه‌های ترویج نماز،‌ ابتدا باید دید دقیقی از شناخت ماهیت نماز داشته باشیم. در غیر این صورت پاسخ‌هایی که به پرسش جوانان می‌دهیم،‌ غیراقناعی و جدلی خواهد بود و به اصطلاح دل جوانان با این پاسخ‌ها،‌ آرام نمی‌گیرد.

اوصیاء ادامه داد: اگر ایمان داریم که خداوند برای نجات انسان،‌ نماز را معرفی کرده، پس باید بی‌پروا و بدون ترس و خودسانسوری سراغ این عبادت شگفت‌انگیز رویم و سئوالات و مشکلات خود را به آن عرضه کنیم تا آرام‌آرام عظمت ابعاد آن و پاسخ‌های نماز برای شخص معلوم شود. در این حالت خود فرد ابعاد وجودی نماز را کشف و با آن ارتباطی دو طرفه می‌گیرد.

وی افزود: پیش از این بخش‌هایی از این موضوعات‌، برای مخاطبانی همچون دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و فعالان فرهنگی استان مازندران به میزبانی شهرستان بهشهر،‌ با عنوان کارگاه «پیدا و پنهان» برگزار شد که خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد.

یادآور می‌شود که «نشست خدا آگاهی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها (با محوریت نماز)» با حضور سیدمیلاد اوصیاء، به همت «دپارتمان معنوی» طلیعه سلامت،‌ پنجشنبه، ‌19 مردادماه ساعت 16 برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت حضوری می‌توانند به مرکز مشاوره طلیعه سلامت واقع در خیابان دولت، ضلع شمالی چهارراه اختیاریه، ‌کوچه نگار، ‌ساختمان نگار، پلاک 2،‌ واحد 12، طبقه سوم‌‌ مراجعه کنند.

همچنین این مراسم به صورت آنلاین نیز پخش زنده می‌شود که مخاطبان از طریق لینک‌های زیر می‌توانند در این برنامه شرکت کنند:
  https://www.skyroom.online/ch/janbozorgi98/spiritual-psychotherapist 
لینک اصلی(ورود از طریق گزینه میهمان)

لینک جایگزین:
https://meet.google.com/mdb-vojj-ftm

انتهای پیام
captcha