چشم‌انداز مطلوب رشته قرائت قرآن در خراسان‌رضوی
کد خبر: 4161807
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
در گفت‌وگو با فعالان قرآنی بررسی شد

چشم‌انداز مطلوب رشته قرائت قرآن در خراسان‌رضوی

مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن‌کریم در خراسان‌رضوی به‌کار خود پایان داد و آینده رشته قرائت در خراسان‌رضوی از نگاه فعالان قرآنی ارزیابی شد.

مسابقات قرآنمرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم در خراسان‌رضوی، شامگاه، 20 مردادماه به‌کار خود پایان داد. این دوره از مسابقات با حضور بیش از 170 متسابق در رشته‌های قرائت، ترتیل، دعاخوانی، حفظ کل، حفظ 5، 10 و 20 جزء در دو بخش بانوان و آقایان برپا شد که آقایان در رشته اذان از 18 تا 20 مردادماه در محل اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ رضوی با یکدیگر به رقابت پرداختند و همچنین متسابقان طی سه روز در دو نوبت صبح و عصر در این مسابقات شرکت کردند.

اصغر خسروی، رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و بازرس مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم، در جریان برگزاری این دوره از مسابقات، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص عملکرد اوقاف در برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم، اظهار کرد: متولی اصلی در برگزاری مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه است، این سازمان برگزاری چهل دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و چهل و نه دوره مسابقات کشوری را در کارنامه اجرایی خود دارد.

وی با اشاره به سازوکار اجرایی مسابقات در مرحله استانی ادامه داد: در مسابقات استانی ساختاری تحت عنوان ستاد برگزاری مسابقات استانی داریم که شامل رئیس ستاد، دبیر ستاد و متشکل از چهار کمیته اعم از کمیته اجرایی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، حراست و بازرسی است که هریک دارای وظایفی هستند که باید به نحو احسن اجرا کنند.

سطح بالای قاریان خراسانی

رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص سطح مسابقات و متسابقین خراسان رضوی، تصریح کرد: در واقع سطح کیفی مسابقات و سطح فنی متسابقان در خراسان رضوی مطلوب است و با توجه به اینکه سطح کیفی قاریان خراسانی سطح بالایی بوده، تصمیم گرفته شد در رشته قرائت تحقیق تعداد 10 نفر به فینال راه پیدا کنند.

خسروی با اشاره به سهمیه استان‌ها در مرحله کشوری چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن، افزود: در مرکز امور قرآنی با توجه به شرایط و ضوابط به هر استان در هر رشته‌ای به جز حفظ 5 و 10 جزء که مرحله کشوری ندارد، برای مرحله مقدماتی کشوری سهمیه داده می‌شود.

در ادامه سیدجواد سادات‌فاطمی از داوران بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه مسابقات قرآن سازمان اوقاف مهمترین مسابقات قرآنی است که در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این مسابقات شاهد حضور مخاطبان مسابقات قرآن کریم از اقشار مختلف هستیم که در رشته‌های مختلف قرآنی آموزش دیده و با توجه به اینکه داوری در مسابقات اوقاف توسط داوران مطرح انجام می‌شود، برای محک اطلاعات و دانسته‌های خود در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند تا به بررسی نقاط قوت و ضعف خود پرداخته و برای آینده برنامه مدونی ترسیم کنند.

سادات‌فاطمی با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن ارزیابی از آینده قرآنی استان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در مسابقات امسال شاهد حضور چهره‌های جوان بودیم که این برای آینده استان امیدوارکننده است، چرا که این موضوع نشان‌دهنده این است که استان ما دارای نمایندگان مؤثری در آینده قرآنی است که می‌تواند در سطح کشور به‌ویژه در رشته قرائت مطرح باشد.

وی در خصوص برگزاری یک مسابقه قرآنی مطلوب، اضافه کرد: در یک جمله می‌توان گفت یک مسابقه مطلوب مسابقه‌ای است که باعث رشد جریان قرآنی در جامعه شود، البته مواردی از جمله فضای برگزاری مسابقه قرآنی تأثیرگذار است که می‌تواند به جذب مخاطب منجر شود.

این قاری و پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: اگر داوری مطلوبی در جریان برگزاری مسابقات صورت گیرد، به برگزاری یک مسابقه مطلوب کمک خواهد کرد، چرا که اگر چهره‌های جدیدی که در سطح مسابقات می‌آیند احساس کنند جدی گرفته می‌شوند و فضا برای رشدشان باز است، طبعاً به‌دنبال تمرین بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر برای رشد و ارتقای خود خواهد بود.

سادات‌فاطمی برگزاری منظم مسابقات را از دیگر موارد مسابقه مطلوب برشمرد و افزود: زمان‌بندی منظم مسابقات برای اینکه زمان متسابق هدر نرود و کار خود را با انرژی و برنامه‌ریزی ارائه دهد، در برگزاری یک مسابقه مطلوب کمک‌کننده است.

آینده درخشان قاریان خراسان‌رضوی در سایه اساتید برجسته

در بخش دیگری از این گفت‌وگو سیدحمید هروی، داور برجسته قرآن کریم، در خصوص برگزاری یک مسابقه مطلوب قرآنی، ابراز کرد: در واقع با توجه به وقفه برگزاری مسابقات قرآن در ایام کرونا که مجازی برگزار شد، اکنون برگزاری حضوری مسابقات قرآن از زیبایی و کیفیت بالایی برخوردار است.

داور صوت مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم گفت: پویایی در برگزاری مسابقات حضوری و اینکه داور، متسابقان و شرکت‌کنندگان در یک مکان حضور دارند، به برگزاری یک مسابقه مطلوب منجر می‌شود.

زهیدا رشیدی از داوران بین‌المللی قرآن کریم نیز در گفت‌وگو با ایکنا، افزود: کیفیت برگزاری مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی از سطح بالایی برخوردار است، ضمن اینکه سطح متسابقان هم نیز در استان قابل توجه است.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربه داوری چندین ساله می‌توان گفت قاریان خراسان رضوی همیشه مطرح هستند و علت این سطح بالا در بین قاریان این استان نسبت به سایر استان‌ها، حضور اساتید برجسته در استان است که منجر به تربیت قاریان شایسته شده و در واقع می‌توان روی آینده قرآنی قاریان استان حساب کرد.

این داور بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: در خصوص آینده قرآنی در بخش بانوان استان نیز این بحث مطرح است، یعنی حضور اساتید برجسته و امکانات مناسب عرصه را برای بانوان هموار کرده تا در این راستا به پیشرفت دست یابند.

همچنین زهرا افخمی، داور بین‌المللی، مدرس و پیشکسوت قرآنی به انتخاب تیم داوری شایسته و توانمند اشاره و اظهار کرد: اگر قرار است مسابقه قرآنی به نحو مطلوب برگزار شود، در وهله اول باید انتخاب داوری مناسب باشد تا عدالت در داوری که از مهمترین ارکان برگزاری مسابقات قرآن است، رعایت شود.

وی گفت: اگر داوری مطلوب و شایسته از سطوح مقدماتی مسابقات اتفاق بیفتد، نتیجه آن راه‌یابی افراد شایسته به مراحل و سطوح بالاتر مسابقات است.

انتهای پیام
captcha