دوره آموزشی «مهارت بیان تفسیر قرآن» در مساجد استان مرکزی برگزار می‌شود
کد خبر: 4163881
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸

دوره آموزشی «مهارت بیان تفسیر قرآن» در مساجد استان مرکزی برگزار می‌شود

دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی از برگزاری دوره آموزشی شیوه‌ها و مهارت‌های «بیان تفسیر قرآن» با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان ویژه علما و ائمه جماعت تعدادی از مساجد خبر داد.

حجت الاسلام علی رودبارانی

حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، از تعریف دهه «ترویج فرهنگ و معارف نماز و مسجد» از 21 مرداد (سالروز تأسیس ستاد اقامه نماز) تا 30 همین ماه(سالروز جهانی مسجد) خبر داد و افزود: برنامه‌هایی در این زمان پیشنهاد شده است که می‌توان به برگزاری دوره آموزشی مدیریت مسجد، برگزاری مسابقات کتابخوانی نماز با محوریت کتاب «نماز در کلام امام رضا(ع)» و تجلیل از اقشار و گروه‌های مؤثر در مساجد اشاره کرد.

وی با اشاره به فراخوان برگزاری سی‌امین اجلاسیه سراسری نماز، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه آثار و محصولات نماز در استان، رونمایی از کتابخانه تخصصی نماز، تدوین و تبیین دستاوردهای 30 ساله اقامه نماز از طریق رسانه و فضای مجازی، اهدای کتب تخصصی نماز با 50 درصد تخفیف به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، معرفی 10الگوی موفق طرح پیوند «مدرسه، مسجد و منزل»، تبیین خدمات، برنامه‌ها و اقدامات سال جاری از طریق رسانه‌های خبری، آغاز طرح سازماندهی و بهسازی نمازخانه‌های بین‌راهی ویژه اربعین را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

رودبارانی ضرورت توجه موکبداران اربعین به نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی را خوستار شد و گفت: در استان چندین موکب بزرگ در استان فعالند که خدمات بسیاری را به زائران کربلا ارائه می‌دهند؛ از این رو دستورات لازم جهت در نظر گرفتن این موارد مهم ابلاغ شده است.

وی ورود به حوزه نوجوانان را یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته دانست و تصریح کرد: برگزاری نشست با جامعه هدف و تبیین اهمیت اقامه نماز متناسب با ذوق و سن آنان در قالب «شیوه‌های دعوت به نماز» و جلسات پرسش و پاسخ از دیگر برنامه‌هایی است که در اوقات فراغت مورد توجه بوده و این مهم از سوی اساتید متخصص صورت گرفته است. در ادامه این طرح نوجوانان به اردوی مشهدمقدس اعزام شدند.

رودبارانی اضافه کرد: برنامه‌های اجرایی ویژه نوجوانان و سایر برنامه‌های این دهه، فقط به این بازه زمانی محدود نخواهد شد و بدون شک با بازگشایی مدارس برنامه‌های نماز و مهدویت با ابعاد و رویکردهای متناسب ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌ها اجرا می‌شود. البته اجرای برنامه‌ها همواره در طول سال تحصیلی ادامه دارد و برای اثرگذاری بهتر باید به آن استمرار و محتوای متناسب با ذائقه محصلان بخشید.

این مقام مسئول عقد تفاهم‌نامه در راستای استمراربخشی به برنامه‌ها در مدارس با آموزش و پرورش را ضروری توصیف کرد و گفت: برای دعوت نوجوانان به نماز و مهدویت باید برنامه مستمر تعریف کرد. البته در این راستا باید با ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی با اداره کل تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هجرت و اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش باید از موازی‌کاری پرهیز کرد.

وی اجرای برنامه‌های قوی در حوزه نماز و مهدویت در طول سال تحصیلی جدید را ضروری دانست و اضافه کرد: هرساله ستاد اقامه نماز کشور با وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها و ادارات تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد می‌کند و در این راستا محتوا و برنامه‌ها به آنان ابلاغ می‌شود. جهت دعوت مردم به نماز و آشنایی با مبانی مهدویت نشست‌های متعددی از سوی دستگاه‌ها با کارکنان و خانواده آنان در برش‌های استانی و شهرستانی برگزار می‌شود که عملکردها و مستندات اجرایی در سامانه «سجاده» بارگذاری شده و گروه‌های ارزیاب استان مستندات را بررسی کرده و در اجلاسیه نماز برترین دستگاه‌ها معرفی و تجلیل می‌شوند.

رودبارانی از برگزاری دوره آموزشی شیوه‌ها و مهارت‌های «بیان تفسیر قرآن» با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان ویژه علما و ائمه جماعت تعدادی از مساجد خبر داد و با بیان اینکه جلسات مقدماتی این دوره به زودی برگزار می‌شود، افزود: این طرح به صورت پایلوت در چند مسجد برگزار خواهد شد تا از این طریق بهتر بتوان مبانی و معارف این مصحف شریف را به مخاطب منتقل کرد. همچنین دوره آموزشی ویژه مدیران و ائمه جماعات مدارس در قالب اجتماع هزار نفری در اردوگاه امیرکبیر (باغک شازند) برگزار می‌شود که اخبار تکمیلی در این دو حوزه اعلام می‌شود.

رودبارانی در پایان در خصوص کتابخانه تخصصی نماز در استان بیان کرد: این کتابخانه در حال حاضر در استان وجود دارد، اما مستلزم تکمیل شدن است و چون از لحاظ اقتصادی در مضیقه هستیم فعلاً دست نگه داشتیم.

انتهای پیام
captcha