مرکزیت کالای حلال در عربستان فرصتی برای ایران است
کد خبر: 4165593
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

مرکزیت کالای حلال در عربستان فرصتی برای ایران است

نایب رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی ایران با بیان اینکه مرکزیت کالای حلال در عربستان فرصتی برای ایران است، گفت: نمایشگاه و همایش بین‌المللی کالا و خدمات حلال سعودی با محوریت عربستان شکل می‌گیرد. بر این اساس که کالای حلال مربوط به مسلمانان و مهد اسلام هم عربستان است.

نمایشگاه عربستانعلیرضا صدرزاده نایب رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی و رویداد های تجاری و صادراتی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: نمایشگاه و همایش بین‌المللی کالا و خدمات حلال سعودی، از تاریخ ۲۸ لغایت ۳۰ آبان‌ماه سال جاری، در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی ریاض برگزار می‌شود که اولین حضور نمایشگاهی جمهوری اسلامی ایران در عربستان و در شهر ریاض آن خواهد بود. این نمایشگاه متعلق به خدمات و کالاهای حلال جمهوری اسلامی ایران در ریاض است. طبق برنامه‌ریزی و چشم‌انداز 2030 عربستان در حوزه کالاهای حلال بر این مبنا است که هرچه کالای حلال تولید می‌شود، باید مرکز آنان عربستان باشد. یعنی تاجریت باید در عربستان صورت گیرد.

وی در خصوص حجم تجارت حلال در عربستان افزود: در سال 2022 حجم تجارت کالاهای حلال در عربستان صعودی 6 میلیارد دلار بوده است و برنامه‌ی آنان این است که در سال 2030 به مبلغ بالای 1000 میلیارد دلار کالای حلال توسعه دهند. 

صدرزاده با بیان اینکه مرکزیت کالای حلال در عربستان فرصتی برای ایران است، تشریح کرد: ایران باید در این بازار حضور داشته باشد تا حذف نشود. این بازار که بر اساس محوریت عربستان شکل می‌گیرد بر این معتقد است که کالای حلال مربوط به مسلمانان و مهد اسلام هم عربستان است، پس باید مرکزیت این کالا و خدمات در عربستان باشد. خدمات حلال در بخش‌های پزشکی، خوراکی، گردشگری، پوشاک و خدمات مالی هم مطرح می‌شود. 
 
نایب رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی ایران اضافه کرد: منظور از کالای حلال پوشاک این است که از مواد اولیه‌ای استفاده شود که ذبح آنها حلال باشد و از فرایند حلالی تشکیل گردد. یعنی طلا و الکل و دیگر مواد حرام در استفاده و تولید البسه نقشی نداشته باشد. 

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی ایران این است که حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشد. اما این حضور پررنگ مستلزم پشتیبانی و ادامه‌ همکاری است. یعنی باید این روند ادامه‌دار باشد و تحریم‌ها باعث ایجاد مشکل نشود. تجارتی برای ایران سود‌آور است که از نیروی کار ایرانی استفاده شود و ارزش افزوده آن به کشور ایران بازگردد.

صدرزاده در خصوص کالاها و سوغات مربوط به خراسان‌رضوی بیان کرد: در بعضی از دسته‌های محصولات سوغاتی و کالاهای مرتبط به استان خراسان‌رضوی برندهای خوبی را دارا هستیم. اما عمده‌ مشکلات مربوط به بخشی از تیراژه‌هایی است که باعث می‌شود، قیمت تمام شده‌ کالاها را پایین می‌آورد و باعث رقابتی شدن محصولات می‌شود. دانشمندی و توان تولید ایران ضعیفی ندارد اما در حجم تولید دچار ضعف‌هایی هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی در خصوص ضعف حجم تولید، افزود: حجم تولید در کشور چین به قدری زیاد است که سهم سرمایه‌گذاری برای دستگاه‌های ماشینی را به اندازه‌ای کاهش می‌دهد که رقابتی می‌شود. بسیاری از تسبیح‌هایی که در ایران و عراق عرضه می‌شود تولید چین و هند است. ولی تسبیح‌هایی که از عربستان به صورت سوغات توسط حاجیان آورده می‌شود، انواع مختلفی دارد اما خود مقیمان عربستان صعودی از تسبیح‌های گران‌بهایی استفاده می‌کنند که اصلی هستند.

وی در خصوص سوغات فرهنگی کشور ایران، گفت: باتوجه به بازارهای هدف باید ظرفیت وجود این سوغات شناسایی شود. اگر بازار هدف ژاپن یا کشورهای اروپایی باشند این سوغات فرهنگی و صنایع دستی ظرفیت خوبی را برای ایران ایجاد می‌کند. اما کشورهای اطراف ما از لحاظ توان مالی به حدی نرسیده‌اند که بتوانند صنایع دستی ایران را خریداری کنند. همچنین صادرکننده قوی و متخصصی در صنایع دستی ایران وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha