برپایی نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی اسلامی در دبی + فیلم
کد خبر: 4172969
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

برپایی نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی اسلامی در دبی + فیلم

نمایشگاه دوسالانه هنر خوشنویسی اسلامی دبی با حضور 200 هنرمند از کشورهای اسلامی کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الشرق، اداره فرهنگ و هنر دبی «دوسالانه خوشنویسی دبی» را با حضور حدود 200 هنرمند  بین‌المللی و برپایی 19 نمایشگاه در  35 نقطه در اطراف دبی راه‌اندازی کرد.

 آثار به نمایش درآمده شامل خوشنویسی اسلامی و تایپوگرافی سنتی و معاصر به  8 زبان  است.

راه‌اندازی این دوسالانه در چارچوب یازدهمین دوره «نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی عربی دبی» است که با مشارکت چند سازمان هنری و موزه اتحاد دبی برگزار می‌شود و تا 31 اکتوبر (9 آبان) ادامه خواهد داشت. 

 شیخه لطیفه بنت محمد بن راشد آل مکتوم، رئیس اداره فرهنگ دبی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه تأکید کرد: خوشنویسی یکی از ارکان هویت ملی ما و ابزاری الهام‌بخش است که غنای فرهنگ و میراث محلی و عربی ما را بیان می‌کند.

وی افزود: دبی به دنبال ایجاد یک تحول کیفی در زمینه اقتصاد خلاق و ایجاد فضای هنری پایدار است که از استعدادهای خلاق حمایت می‌کند.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی دبی اولین رویداد دوسالانه خوشنویسی دبی است و علاقه امارت به حفاظت و حفظ هنر اسلامی، برجسته کردن زیبایی‌شناسی و غنای فرهنگ عربی و انتقال محتوای خلاقانه آن به جهان را نشان می‌دهد.

یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی دبی شامل بیش از 75 اثر هنری متنوع از 50 خوشنویس و هنرمند از 17 ملیت مختلف است و علاوه بر آن گزیده‌ای از آثار پیشگامان هنر خوشنویسی اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه همچنین میزبان جمعی از هنرمندان و خوشنویسان برجسته از جمله منیر شعرانی خوشنویس سوری، مسعد خضیر از مصر، اوغور درمان از ترکیه و رشید بات از پاکستان خواهد بود.

آثار این نمایشگاه شامل خوشنویسی اسلامی از جمله خط کوفی و ​​دیوانی، خط ثلث و نسخ، خط مبسوط اندلسی مراکشی، خط ثلث اندلس مراکشی، خط ثلث جلی، خط محقق، خط ریحانی و دیگر خط‌ها است.

  خطاط فلسطینی احمد نافذ الاسمر دو تابلو را به نمایش گذاشته که زیبایی خط ثلث را نشان می‌دهد؛ منیر طهراوی خطاط الجزایری نیز آثاری به خط نسخ و ثلث را عرضه کرده است.

  همچنین امید ربانی، هنرمند ایرانی در اثر خود  با نام «خطبه وداع» و تابلوی «سوره القلم و سوره علق» جزئیات خط فارسی را به نمایش گذاشته است.  علاوه بر این، آثاری از  اسرافیل شیرچی و محسن آقامیری دو خوشنویس ایرانی در این نمایشگاه عرضه شده است. 

همچنین آثاری از سیما شنار، محمد صفار باتی، وقار احمد، محمد نباتی، عبدالناصر المصری، زکی سید اوغلو، علی ممدوح، محمد النوری وبلال مختار، سلمان اکبر، انور الحلوانی، جمال الترک، محمد فاروق الحداد، وسام شوکت، نرگس نورالدین و مصعب الدوری به نمایش گذاشته شده است.

برپایی نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی اسلامی در دبی

برپایی نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی اسلامی در دبی

برپایی نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی اسلامی در دبی

انتهای پیام
captcha