به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، مراسم اعطای دکترای افتخاری مطالعات جهان: صلح و حل منازعه Honorary Doctorate on World Studies: Peace and Conflict Resolution به شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، شب گذشته در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
حجتالاسلام سیدسعید رضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، شیخ زکزاکی را باعث افتخار آفریقا، ایران و همه جهان دانست و گفت: شیخ زکزاکی را خداوند عزیز کرد. همه زورگویان تلاش کردند ایشان را ذلیل کنند ولی خداوند به ایشان عزت داد.
وی افزود: دانشگاه تهران مفتخر است که دکترای افتخاری را به انسان صالحی اعطا کرد که مصداق تام و تمام مقاومت است. خانواده زکزاکی خانواده مقاومت هستند، همسر ایشان مظهر مقاومت است. اگر خاطرات زندگی آقای زکزاکی را که همسر ایشان به رشته تحریر درآورده است مطالعه کنید، حکایت از این دارد که چقدر شور و فداکاری و خداخواهی و توحید در این خانواده موج میزند. شیخ زکزاکی به شاگردان خود میگفت که اگر در کار برای خدا منتظر تمجید هستید، اگر در کار انقلابی منتظر جایزه هستید، انقلابی نیستید و کارتان برای خدا نیست. کسی که برای خدا قدم برمیدارد، تمنای تشویق و راحتی و آسایش ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فعالیتهای شیخ زکزاکی در نیجریه را الگوی عمل صالحانه دانست و افزود: اعتکافهای ۷ روزه شیخ زکزاکی با شاگردانش یکی از پنجرههای موفقیت این مرد خدا در آن ایام بود. زکزاکی با یارانش مناجات سه ساعت در شب، روزه دوشنبه و چهارشنبه، ذکر دائمالذکر بودن در آستان خداوند متعال و رعایت اخلاق و کرامت انسانی را شرط میکرد و شروط یازده گانهای را که همسرش در این کتاب ذکر کرده، خواندنی است.
عاملی در ادامه به شهادت شش فرزند شیخ زکزاکی، شهادت خواهر ایشان، حمله به حسینیه و منزل ایشان در زاریا، آسیب به خانم زینت ابراهیم، وارد آمدن ۵۰ ترکش به بدن شیخ زکزاکی، شش سال زندانی شدن با وجود رنج بدن پر از ترکش، کوبیدن مشت به چشمان شیخ و … اشاره کرد و گفت: راه خدا، رنج و محنت دارد. امروز مردم عزیز فلسطین قیام کردند، دلهای ما آرامش ندارد. در این ایام برای پیروزی آنها دعا کنید. و این را مصداق خیر میدانیم که در این دوران حمله خروشان جنبش مقاومت فلسطین به اسرائیل، دکترای افتخاری به آقای زکزاکی اعطا میشود. باید در چنین ایامی برای یک فلسطینخواه و برای یک مبارز بارز نسبت به اسرائیل قاصب، این اتفاق بیفتد.
رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، از سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، هیئت منتخب شورای دانشگاه تهران، هیئت رئیسه دانشگاه و چهرههایی نظیر عبدالحسین خسروپناه، موسوی موحدی، علیاکبر صالحی، غلامعلی افروز، علیخانی و اعوانی، بخاطر تصویب قاطع اعطای دکترای افتخاری به شیخ زکزاکی قدردانی کرد و گفت: تصویب اعطای دکترای افتخاری به شیخ ابراهیم زکزاکی، به اتفاق آراء و بدون حتی یک رای مخالف اتفاق افتاد.
رئیس شورای علمی اعطای دکترای افتخاری مطالعات جهان: صلح و حل منازعه به شیخ ابراهیم زکزاکی، خاطرنشان کرد: منظور از این صلح، صلح مهدوی است. ترسیمی که از جامعه دوره ظهور امام زمان(عج) است، جامعهای است که عدالت، نعمت و صلح فراگیر در آن وجود دارد، کینه و کینهتوزی از آن رخت بربسته است و جایی برای ددمنشانی که امروز بلا در دنیا ایجاد میکنند، وجود ندارد. امیدواریم شاهد روزی باشیم که امام و مولای ما حضرت مهدی(عج) ظهور میکند.
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه Honorary Doctorate on World Studies: Peace and Conflict Resolution» به شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، در آئین اعطای دکترای افتخاری به شیخ زکزاکی، از شیخ زکزاکی به عنوان «مجاهد بزرگ» یاد کرد و گفت: دانشگاه تهران به پاس ایمان و استقامت این مرد بزرگ، دکترای افتخاری خود را به ایشان اعطا میکند. این برای دانشگاه تهران افتخار است که میتواند از چنین بزرگمردی تجلیل کند.
حداد عادل با استناد و ارجاع به آیات قرآنی، «استقامت» را کلیدواژه زندگی شیخ زکزاکی دانست و افزود: هر فردی شرح حال این بزرگمرد را بخواند، میبیند که به اسطوره و افسانه شبیهتر است تا به واقعیت. ولی ما این واقعیت مجسم و استقامت مجسم و تجسم وعده الهی را پیش چشم خود میبینیم.
وی با بیان اینکه پیروزیهایی که در قاره آفریقا نصیب شیخ زکزاکی شده است، تحقق وعده الهی است؛ گفت: در رفتار و سیره شیخ زکزاکی، علاوه بر استقامت، چند نکته دیگر هم وجود دارد که برای دانشجویان و طلاب جوان عرض میکنم. دعوت به اسلام، نه با شعار و نه با سخنرانی، بلکه با عمل در سیره شیخ زکزاکی هویدا است. کسانی که رفتار ایشان را در آفریقا تحقیق کرده باشند، میدانند که ایشان و پیروانشان با عمل اسلام را معرفی و تبلیغ کردهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، به هوشمندی شیخ زکزاکی در جهت تقریب بین شیعه و سنی اشاره کرد و افزود: شیخ زکزاکی با هوشمندی، در دام تقابل بین شیعه و سنی که دام فریبی است که دشمنان اسلام گستراندهاند، نیفتاده است.
وی همچنین به توجه شیخ زکزاکی به آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: این مرد بزرگ ۳۰۰ مدرسه را در نیجریه تاسیس کرده و با این کار خود، راه را به دیگران هم نشان داده است.
حداد عادل در بخش دیگر سخنانش بیان داشت: جا دارد به یاد مجاهدان و مبارزان فلسطینی غزه و مقاومت آنها باشیم و از چنین جمعی که به احترام یک مرد مجاهد مقاوم برپا شده است، به دشمنان فلسطین، به آمریکا و اسرائیل بگوییم که همانگونه که «طوفان الاقصی» نتیجه ظلم سالهای قبل شما بود، ظلمهای امروز شما هم برای شما صلح و امنیت ایجاد نخواهد کرد. این ظلمهایی که این روزها و این شبها به مردم غزه میکنید، طوفانهای سهمگین بزرگتری را در آینده متوجه شما خواهد کرد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان سخنانش گفت: برای شیخ زکزاکی و همسرشان که هر دو دانشگاه دیده هستند و سابقه مبارزاتشان به دوران مبارزات دانشجویی برمیگردد، در ادامه راهی که در آفریقا در پیش گرفته و باعث سرافرازی مسلمانان شده و الگویی از انقلاب اسلامی را عرضه کردهاند، آرزوی توفیق داریم.
سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، با بیان اینکه عنوان «اندیشمند مصلح» برای این آیین، برگرفته از بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر «شیخ مصلح تقریبی مومن» برای رهبر نهضت اسلامی نیجریه بود، اظهار داشت: واژه صلح به عنوان یک فضیلت عمومی در دنیا شناخته میشود ولی متاسفانه استکبار به این واژه دستبرد زده و ترجمه دیگری از آن ارائه داده است. ما در آیین اعطای دکترای افتخاری مطالعات جهان؛ صلح و حل منازعهWorld studies: peace and conflict resolution به شیخ زکزاکی به دنبال این هستیم که بتوانیم الگوواره واقعی صلح را به جامعه جهانی معرفی کنیم. شیخ ابراهیم زکزاکی که پرورشیافته مکتب الهامبخش اسلام و مکتب امامین انقلاب اسلامی است، بهترین الگو در این زمینه است که هم قابلیت عرضه به محیطهای علمی و آکادمیک جهانی دارد و هم عامه مردم میتوانند از این الگو استفاده ویژه نمایند.
رئیس دانشگاه تهران به دو رویکرد «کلاسیک» و «مدرن» نسبت به صلح در نظریات رایج مطالعات صلح اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه که امروز در رویکرد مدرن صلح توسط استکبار ارائه میشود و متاسفانه مبنای عمل در عرصه بینالمللی است، صلح عبارت است از اینکه ما تا چه اندازه بتوانیم خودمان را با ارزشهای جهانی شدن سازگار کنیم. در این رویکرد، صلح یعنی اینکه همه تحت تبعیت این ارزشها قرار گیرند و اگر کشور و ملتی خود را تطبیق نداد، با قدرت میلیتاریستی وادار به پذیرش چنین ارزشهایی شود. صلح در ادبیات غربیها یعنی حفظ وضع موجود؛ وضع موجودی که آنها از طریق جنگ و خونریزی و خشونت به دست آوردهاند؛ و به عبارت دیگر، صلح در رویکرد مدرن و غربی یعنی اینکه اگر ما در جنگ برنده شدیم، باید طرف بازنده به ارزشهای طرف برنده تمکین کند.
وی افزود: مفهوم صلح در نگرش پوزیتیویستی دچار دگرگونی شده است. صلح یعنی سازگاری با اصول جهانی شدن. در نظام غربی که مبتنی بر رویکردهای پوزیتیویستی است، این دیدگاه ترویج میشود که کشورها بایستی با قدرت زور و اجبار به تبعیت از این ارزشها درآیند و یکجانبهگرایی تعیینکننده است و نه رابطه بین کشورها؛ دولتها صلح را میسازند و نه ملتها؛ سیاست تعیینکننده صلح است و نه فرهنگ. اینها عباراتی است که میتوانیم در رابطه با ویژگیهای صلح در رویکرد غربی از آن یاد کنیم. در حقیقت در نظام استکباری، صلح به گونهای تعریف شده است که همه ملتها و کشورها بایستی ارزشهای آنها را بپذیرند و به عبارتی در این دیدگاه، صلح معماریپذیر است و در واقع طراحی نظام و محصول تولید فکر غربی است.
وی ادامه داد: اما وقتی به رویکرد کلاسیک صلح از دیدگاه همین غربیها نگاه میکنیم، متوجه میشویم که رویکرد مدرن آنها چرخش زیادی پیدا کرده و صلح محصول مدیریت یک دولت و یا مجموعهای از دولتها است که با قدرت نظامی و میلیتاریستی و هراس ناشی از آن ایجاد میشود. لذا نظریه مدرن صلح نه تنها مرتبط با واقعیت تاریخی صلح نیست، بلکه نقطه مقابل آن است. در واقع، آمریکا میکوشد صلح را معماری و طراحی کند. اما آیا صلح توسط دولتها «معماریپذیر» است و صلح واقعی و پایدار میتواند اینگونه به دست آید؟ این نوع نگرش به صلح، هیچگاه احترام به فرهنگها و ادیان را درک نکرده و باعث انحراف از مفهوم واقعی صلح شده است و اندیشه صلح جهانی را به آرامسازی و حفظ وضع موجود تفسیر نموده و تغییر جهت داده است. ولی بر اساس رویکرد کلاسیک غربی و آموزههای دینی ما، الزاماً صلح به معنای تثبیت وضع موجود و آرامسازی یا نبود جنگ نیست.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در رویکرد کلاسیک غربیها در مقایسه با رویکرد مدرن آنها، صلح منزلت دیگری دارد؛ تصریح کرد: ما نیاز داریم که بازاندیشی جدیدی را در صلح انجام دهیم و الگوی متناسب با رویکرد کلاسیک که توسط نظام غربی دگرگون شده و از حالت فضیلت خارج شده است را به جای اصلی خود برگردانیم. علامه زکزاکی یکی از بهترین الگوها برای معرفی صلح و مفهوم و ادبیات صلح در عرصه مطالعات صلح جهانی است؛ بنابراین اندیشه و تفکر استاد زکزاکی را که در عرصه عملیاتی با موفقیت و صلحجویانه به منصه ظهور رسیده است و مبتنی بر مدنیت اجتماعی و کرامت انسانی است، میتوان به مثابه یک دکترین صلح قلمداد نمود و از همین رو است که هیئت منتخب شورای دانشگاه تهران، این متفکر اندیشمند در حوزه صلح را مستحق دریافت دکترای افتخاری تشخیص داده است.
مقیمی با تشریح سیر زندگی شیخ زکزاکی، بیان کرد: آنچه که در زندگی شیخ ابراهیم زکزاکی عزیز اتفاق افتاده، بیانگر این است که اصالت در اسلام با صلح است و نه با جنگ. من در این مجال نمیخواهم به این موضوع بپردازم که از دیدگاه اسلام بر اساس چه اقتضائاتی باید به جنگ و جهاد پرداخت و در چه زمانی صلح نمود؛ آنچه مسلم است اصالت با صلح است و ما برای تحقق صلح واقعی و پایدار نیازمند این هستیم که با الگوهای عملی در این دو حوزه آشنا شویم. در قرآن کریم بیش از یکصد بار راجع به سلم و صلح و تعداد انگشتشماری درباره جنگ صحبت شده است. البته جنگ و صلح دو روی یک سکه هستند. ظاهر این گزاره در رویکرد سلبی صلح و یا صلح منفی که گفته میشود جنگ باید به کنار برود، ظاهر زیبایی دارد، ولی پشت صحنه این گزاره فریبنده ظاهری این است که آن چیزی که با جنگ و ظلم به دست آمده و تثبیت شده است باید مبنا قرار گیرد و هیچ کس نمیتواند این مبنا را به هم بزند. ولی هیچ اندیشمند آزاداندیشی در دنیا این تفکر را نمیپذیرد و به نگرش ایجابی به صلح و یا صلح مثبت، اعتقاد دارد؛ چرا که جنگ در برخی مواقع برای استقرار صلح ضروری است و به معنای صلح است. و اصولاً صلح واقعی به معنای همزیستی مسالمتآمیز و احترام متقابل به فرهنگها و ارزشها است و نه رعایت ارزشهای تحمیلشده. لذا برای تحقق صلح واقعی و پایدار لازم است تعامل و تعاطی فرهنگی صورت گیرد و قدرت زور و اجبار نمیتواند تعیینکننده صلح باشد. صلح الزاماً نقطه مقابل جنگ و به معنای نبود جنگ نیست، بلکه تحقق آن نیازمند یک زندگی آرام و متعالی برای بشریت است که احساس کرامت داشته باشد.
وی افزود: شیخ زکزاکی شخصیتی است که نفوذ اجتماعی او در یک جامعهای که هیچ قدرت سیاسی و نظامی در اختیار ندارد، منحصر به فرد است؛ ولی آنچه که باعث شد این تحول عظیم در آفریقا و به طور مشخص نیجریه اتفاق افتاد، به نفوذ اجتماعی Social influence ایشان برمیگردد. مراتب مختلفی در خصوص نفوذ اجتماعی وجود دارد. گاهی اوقات این نفوذ مبتنی بر قدرت اطاعت Obedience، گاهی مبتنی بر رویکرد همذات پنداری Identification و گاهی مبتنی بر درونیسازی Internalization ارزشهاست که این درونیسازی ارزشها مهمترین رویکرد در نفوذ اجتماعی است. در رویکرد نخست که مبتنی بر اطاعت است، این قدرت قانونی است که میتواند ارزشها را در جامعه ایجاد کند ولی زمانی که زور و اجبار برداشته شود، این ارزشها دوام نخواهد داشت و پایدار نخواهد ماند. همان طور که آمریکا سعی میکند با قدرت اجبار و اطاعتپذیری، ملتها را تسلیم کند و ارزشهای خود را غالب نماید، ولی به محض اینکه این قدرت دچار فرسایش میشود، آن ارزشها هم از بین میرود.
مقیمی افزود: در رویکرد دوم که مبتنی بر همذات پنداری است افراد و ملتها از سلبریتیها و کسانی که سیاستمداران و افراد مورد علاقه آنها هستند اطاعت و پیروی میکنند، نه به علت اینکه به ارزشها و رفتارهای آنها اعتقاد داشته باشند، بلکه از رفتار آنها تبعیت میکنند، بخاطر اینکه خود آن شخصیت را دوست دارند و البته این هم فناپذیر است و با اتمام دوره شهرت سلبریتی، ارزشهای او نیز رنگ میبازد. ولی آنچه که ماندگار است، نوع سوم نفوذ است که توسط استاد ما شیخ زکزاکی بکار گرفته شده است و آن عبارت است از درونیسازی Internalization ارزشها که موافق فطرت بشری است و ماندگار میشود. لذا میطلبد که از منظر مطالعات صلح بر روی این مقوله که چگونه میتوان ارزشهای واقعی صلح را در جوامع انسانی از طریق نفوذ و اثرگذاری اجتماعی رهبرانی همچون شیخ زکزاکی ترویج و درونیسازی نمود، بحثهای مفصلی صورت گیرد تا بتوانیم این الگوی موفق صلح را به عرصه جهانی معرفی و با روشهای موثر نفوذ اجتماعی آشنا شویم.
رئیس دانشگاه تهران در پایان سخنانش گفت: این روزها شاهد عملیات وحشیانه صهیونیستها در غزه عزیز هستیم. وقتی صحبت از این میکنیم که صلح و جنگ در نظام اسلامی دو روی یک سکه هستند، یعنی در مواقعی هم لازم است حقی برگردانده، ظلمی پاسخ داده شود و یا متجاوزی تنبیه شود. امروز شاهد دو نمونه و مصداق عینی در حوزه صلح واقعی و از نوع صلح مثبت و ایجابی هستیم؛ زمانی که انتقال اندیشه و عقیده مطرح است، سرآمد آن شیخ زکزاکی است که افتخار جهان اسلام است و زمانی که باید احقاق حقی صورت گیرد و شرایط اجتماعی به شکل عادلانه درآید و ارزشهای صلح واقعی محقق شود، به جهاد مجاهدان نیاز است. یکی جهاد در مرزهای عقیدتی و فکری برای گسترش ارزشهای الهی است و دیگری جهاد در مرز دفاع از کیان اسلامی است. پس همانگونه که به مصلحینی همچون شیخ زکزاکی باید دکتری افتخاری داد، باید از جنگاوران و مجاهدان فلسطینی تمجید نمود.
مقیمی سخنان خود را با درود بر شهدای جنبش اسلامی نیجریه بویژه شش فرزند شهید شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی به پایان برد.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه Honorary Doctorate on World Studies: Peace and Conflict Resolution» به شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، گفت: در ایامی که رایحه دلانگیز مقاومت، مرزهای سیاسی را پشت سر گذاشته و امروز همه دنیا خود را در کنار مقاومت میبیند، و نقشههای استعماری افشا شده و عمر رسانههای دنیای سلطه و استعمار رو به پایان است، ما در دانشگاه تهران میزبان قهرمان مبارزه با استعمار و معلم بزرگ اخلاق و شهامت و شهادت هستیم و از همه رشادتها و ایثارگریهای شیخ زکزاکی تجلیل میکنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از شیخ زکزاکی به عنوان یکی از معجزات انقلاب اسلامی ایران نام برد و گفت: در عظمت انقلاب اسلامی ما همین بس که هزاران کیلومتر آنطرفتر، فرزند مجاهدی مانند شیخ زکزاکی را پرورش داده است. به امام عزیز و رهبر عزیز انقلاب به واسطه چنین فرزند برومندی تبریک عرض میکنیم.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» نیز خطاب به شیخ زکزاکی گفت: شما قطعا سرباز امام زمان(عج) هستید. جوانان عزیز در این مجلس حضور پیدا کردید که یکی از سربازان خالص امام زمان(عج) را زیارت کنید و قدر بدانید. به دانشگاهیان علوم انسانی توصیه دارم که نسبت به رفتار علامه زکزاکی و جهاد ایشان یک نظریه هویت استخراج کنند. جهاد ایشان قطعا ظرفیت کشف نظریههای علوم انسانی را دارد و از هنرمندان تقاضا میکنم با هنر و ساخت فیلم، زندگی این عالم شهید زنده را به تصویر بکشند.
علیاکبر صالحی، قائممقام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» نیز خطاب به شیخ زکزاکی گفت: آن که به شما عزت بخشید، خداوند متعال است. آن وقار و آرامشی که بعد از این همه درد و رنج در چهره شما شاهد هستم، نشان از ایمان قوی شما دارد. جنابعالی را خداوند برگزیده است که یک الگو و اسوه باشید.
قائممقام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: شما توانستهاید در دنیایی که پوچگرایی و انواع ایسمها طغیان کرده بودند، اسلام را به سمع و نظر هموطنان خود برسانید و به عنوان یک قطبنما، راه حق و راه سعادت را به هموطنان خود نشان دهید. یقین دارم این نشان و قطبنمایی که شما در کشورتان دایر کردید عاقبت خوشی برای کل قاره آفریقا خواهد داشت؛ علتش این است که مقصدش، مقصد الهی و معرفتشناسی و انساندوستی است.
غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» به شیخ زکزاکی نیز بیان داشت: در گستره جهان خیلی افراد به دلایل گوناگون مشهور میشوند ولی از جمع مشاهیر جهان، انسانهای قلیلی مقبولیت اجتماعی پیدا میکنند و از جمع مقبولان اجتماعی، انسانهای نادری پیدا میشوند که محبوب میشوند. محبوبان در قلوب آزادگان میمانند، اما مشاهیر در قابها میمانند. محبوبان عالم کسانی هستند که شخصیت آنها آمیزهای از عطوفت و محبت و منطق و استواری است و برای تحقق آرمانها و حاکمیت ارزشها بدون منت و بدون توقع تلاش میکنند و همه شاخههای وجودیشان رشد میکند.
وی افزود: این افتخار برای دانشگاه کافی است که میزبان استاد بزرگواری است که هر بعدی از شخصیتشان مانند شجره طیبه، الگویی برای استادان و جوانان است و شخصیت محبوب عالم است، محبوب در بین مسلمانان و آزادگان جهان. کسی که این محبوبیت را پیدا میکند یقین دارد که این محبوبیت ارمغان عرشی است و محبوبان، عرشی هستند و عرشی میمانند و خادم ارزشها خواهند بود.
ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» به شیخ زکزاکی، در پایان پنل شورای علمی این آیین، از شیخ زکزاکی به عنوان مجاهد نستوه یاد کرد و از چهار رویکرد برای صلحسازی در دنیا تحت عناوین رویکردهای «لیبرالی»، «سرکوب»، «قدرتسازی» و «مقاومت» نام برد و گفت: شیخ زکزاکی، صلح به مثابه مقاومت و خویشتنداری و یک نوع حرکت دائمی را در پیش گرفت و با این رویکرد و بر اساس آنچه که شیوه رفتار شیخ زکزاکی بود، به ایشان دکترای افتخاری اعطا شد.
انتهای پیام