توجه به روح و روان دختران، فاکتور مهم تربیت نسل مؤمن است
کد خبر: 4178454
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
حجت‌الاسلام‌ تراشیون:

توجه به روح و روان دختران، فاکتور مهم تربیت نسل مؤمن است

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: در فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، جامعه همه چیز را در زیبایی ظاهری نمی‌بیند و حجب و حیای دختر و تربیت روح و روان دختران، فاکتور بسیار مهمی برای تربیت نسل مؤمن است.

حجت‌الاسلام تراشیونبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، ششم آبان‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: ضمن اشاره به الگو‌های زیست مؤمنانه حضرت معصومه(س) برای برطرف‌سازی خلأهای زندگی اظهار کرد: وجود مبارک فاطمه معصومه(س) از همه جهات و جنبه‌ها ممتاز و بی‌نظیر است؛ در برخی از روایات برای زیارت این بانوی بزرگوار بهای بهشت تعیین شده است.

وی با بیان اینکه شیطان همواره به سراغ دوری انسان از امور مهمی که منجر به رشد انسان می‌شود، می‌رود، ادامه داد: حضرت معصومه(س) الگویی برتر برای انسان معاصر خصوصاً بانوان و دختران است؛ دور کردن انسان‌ها از توجه به اشخاص ارزشمند نیز یکی دیگر از شگرد‌های شیطانی است، چراکه انحراف فکری انسان از شخصیت‌های باارزش، افول انسان را به دنبال خواهد داشت.

تراشیون با بیان اینکه برخی از انسان‌ها ویژگی‌های خاص و محوری دارند، بیان کرد: زن و مرد هر کدام در جایگاه خود، خاص و محوری هستند و بانوان در این نظام آفرینش از نقش محوری در تربیت و دین‌مداری نسل‌ها برخوردارند.

وی با تأکید بر اینکه با توجه‌ به ویژگی منحصر به‌فرد زنان و دختران در نظام آفرینش، شیطان برای منحرف‌سازی ایشان از مسیر اصلی و رسالت خلقت، برنامه‌ها دارد، اظهار کرد: اگر شیطان بر بانوان و دختران، سلطه و غلبه پیدا کند و آن‌ها را دچار انحراف کند، بسیاری از انسان‌های متدین و متعبد از گردونه نسل انسان حذف شده و دیگر پرورش نخواهند یافت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از شاخص‌ترین انسان‌های مؤثر است، گفت: خستگی‌ناپذیری در مسیر بندگی و ارتباط با خدا، یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد فاطمه معصومه(س) است؛ ایشان حتی در مدت کوتاهی که قم بودند، عبادتگاه خاصی را برای راز و نیاز با ذات اقدس الهی مشخص کردند.

تراشیون با اشاره به اینکه مسیر ارتباط با خدا می‌تواند زنان و بانوان را از طمع شیطان دور کند، بیان کرد: دشمنان اسلام و شیطان‌صفتان، خط سیر خود را در نامأنوس‌سازی دختران با خالق هستی سوق می‌دهند و به دنبال کم‌رنگ‌سازی ارتباط بانوان با خداوند متعال هستند، امروز وظیفه مادران و پدران است تا دختران را اهل عبادت تربیت کنند.

وی تقویت ارتباط با ذات اقدس الهی از بستر پررنگ‌سازی نوافل در کنار توجه به نماز‌های یومیه را از برجسته‌ترین راهبرد‌های رهایی انسان از شر وسوسه‌های شیطانی دانست و بیان کرد: شیطان امروز قدرتمندانه و با ابزار‌های به‌روز و کارآمد به جان نسل انسان افتاده است؛ در اقدامات فرهنگی باید در کنار فعالیت‌های شورآفرین، به سمت تجلی تقویت ارتباط انسان با خدا حرکت کنیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) در پایبندی و استمرار به عبادت، عبادت را خسته می‌کردند، ادامه داد: عمل به سیره اهل‌ بیت(ع) نیز از راهبرد‌های رهایی انسان از دسیسه‌های شیطانی است؛ هر وقت دیدیم شیطان بیشتر به سراغ ما می‌آید، باید بیشتر به سراغ خدا و انجام نوافل حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه نسل ما بیش از هر زمان دیگری به پیوند با خدا و عبادت نیازمند است، بیان کرد: بحث نماز یکی از پرچالش‌ترین موضوعات تربیتی است، چراکه نماز ستون دین بوده و چهره شیطان را سیاه می‌کند. شیطان هر چیزی که مهم باشد، بیشتر با آن سرشاخ می‌شود. موفق‌ترین انسان‌ها در حوزه تربیت کسانی هستند که فرزندان‌شان را نمازخوان بار بیاورند.

تراشیون در ادامه ضمن اشاره به الگوی تربیتی حضرت فاطمه معصومه(س) و حجب و حیای وصف‌ناپذیر حضرت، یادآور شد: با اینکه حضرت معصومه(س) در معرض جامعه قرار داشتند، هیچ‌ کسی نتوانست چهره حضرت معصومه(س) را توصیف کند. متأسفانه در مدل تربیتی امروز نمایان‌سازی چهره، همه چیز دختران‌مان شده است که این رویه برگرفته از تقویت حس ظاهری و مادی‌گرایانه توسط والدین در میان فرزندان است.

وی به مصادیقی از تجلی مادی‌گرایی در جامعه اشاره کرد و گفت: وای به حال شهر و جامعه‌ای که اماکن ظاهرسازش بیشتر از اماکن تربیت روح و روانش باشد، در فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، جامعه همه چیز را در زیبایی ظاهری نمی‌بیند و حجب و حیای دختر و تربیت روح و روان دختران، فاکتور بسیار مهمی برای تربیت نسل مؤمن است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود مسیر ولایت‌پذیری و حرکت به‌سوی ولی را از دیگر محور‌های الگوپذیری از فاطمه معصومه(س) دانست و اظهار کرد: در عصر غیبت غیر از ولایت الهی باید از سه ولی؛ قرآن، حجت الهی و ولی فقیه به‌عنوان چراغ‌های هدایت بشر تبعیت کنیم.

تراشیون با بیان اینکه ذره‌ای دوری از ولایت انسان را به انحراف‌های بزرگ می‌رساند، یادآور شد: دختران جامعه باید بیش از دیگران ولایت‌پذیری داشته باشند و در مسیر ولایت قرارگرفتن دختران‌مان بیش از هر زمان دیگر باشد، برای دوری از ولایت شیطان باید به سراغ، ولی خدا حرکت کنیم.

انتهای پیام
captcha