بسیاری از متولیان امر قرآن، بهره زیادی از قرآن نبرده‌اند
کد خبر: 4182260
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله صفایی بوشهری:

بسیاری از متولیان امر قرآن، بهره زیادی از قرآن نبرده‌اند

آیت‌الله صفایی بوشهری، با بیان اینکه ما نیازمند تحول در برنامه‌ریزی، مدیریت، نظارت و بازتولید امور قرآنی در کشور هستیم اظهار کرد: بسیاری از متولیان امر قرآن، بهره زیادی از قرآن نبرده‌اند.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان دارالقرآن، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، دیدار کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این دیدار ضمن معرفی این سازمان و مأموریت‌هایش و اشاره به ظرفیت‌های فراوان حاکمیتی قرآن و عدم استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها به لزوم پرداختن به معارف عمیق و غنی قرآنی پرداخت و گفت: دو مأموریت اساسی سازمان دارالقرآن در «گسترش آموزش معارف قرآن جهت توسعه انس و تدبر در قرآن» و «گفتمان‌سازی مفاهیم پایه قرآنی بین عموم مردم» است.

وی افزود: تهیه آئین‌نامه‌های دوره‌های آموزش تدبر و تربیت مربی و مدرس تدبر، برگزاری پویش‌های ملی گفتمان‌سازی و حفظ موضوعی مستورا، محوریت دادن به علمای قرآنی در فعالیت‌های قرآنی استان‌ها، ارتقای برنامه‌های قرآنی حوزه علمیه، برنامه‌های تلویزیونی قرآنی و... از جمله اقداماتی است که در این چند ماه در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

مشاور رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت بالای شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در مورد فرآیند انتقال شورای توسعه به سازمان تبلیغات اسلامی توضیحاتی ارائه کرد و افزود: شورای توسعه در استان بوشهر به دلیل هم‌افزایی خوب مسؤلان این استان، جایگاه ویژه‌ای دارد و ما به دنبال ارتقای این جایگاه هستیم.

در ادامه آیت‌الله صفایی بوشهری، با بیان اینکه ما نیازمند یک تحول در برنامه‌ریزی، مدیریت، نظارت و بازتولید امور قرآنی در کشور هستیم اظهار کرد: بسیاری از متولیان امر قرآن، بهره زیادی از قرآن نبرده‌اند. فرهنگ عمومی ما قرآنی شکل نگرفته است. فعالیت‌های قرآنی عموماً به قرائت و حفظ منحصر شده و همین حجم فعالیت‌ها هم نسبت به نیاز کشور بسیار محدود بوده است.

وی افزود: امروز چه مقدار از دانش‌آموز ما بعد از ۱۲ سال مدرسه، متأثر از قرآن می‌شوند؟ اولین مشکل ما عدم نهادینه‌ کردن فرهنگ قرآنی برای عموم مردم ایران است. بسیاری از مدیران ما اطلاعی از اقتضائات میدان ندارند.

نماینده، ولی فقیه تصریح کرد: توصیه بنده این است که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی حداقل ۲ شخص مطلع از میدان قرآنی کشور حضور داشته باشند. سبک سنتی در مدیریت قرآنی پاسخگو نیست و باید در این ۴ عنوان دانش‌بنیان و متکی بر آمار واقعی و اقتضائات میدان حرکت کنیم. 

وی در مورد منابع انسانی سازمان دارالقرآن الکریم، با اشاره به این اصل که کار‌های قرآنی نیازمند ثبات هستند و باید منابع انسانی در سازمان امنیت شغلی داشته باشند، گفت: باید در انتخاب مدیران قرآنی و تیم همراهشان فوق‌العاده به این نکته توجه کنیم که اولا باید خودشان شخصیت قرآنی باشند و سپس بتوانند در بازه زمانی طولانی مدت از پس مدیریت دانش‌بیان و متکی به واقعیت برآیند.

آیت‌الله صفایی یکی از مشکلات مدیران قرآنی کشور را عدم اطلاع از منابع اعتباری و مصوبات مجلس در این زمینه و حمایت از فعالیت‌های قرآنی و اینکه چه سازمان‌هایی در این عرصه وظیفه دارند دانست و افزود: باید کل قوانین و مسئولیت‌ها و جریان قرآنی کشور را دوره کنیم و مورد آسیب‌شناسی قرار دهیم و مشکل و راه‌حلش را تشخیص دهیم. سپس در بازه‌های شش‌ماهه روند کار‌ها را بررسی کنیم.

وی بیان کرد: یکی از چالش‌ها در مشخص کردن متولی کار‌های قرآنی کشور بوده است. متکفل کار‌های قرآنی، ولی فقیه است و نباید دولت متولی‌اش باشد تا تحت تأثیر تغییر مدیریت‌ها قرار بگیرد.

نماینده، ولی فقیه در بوشهر افزود: ما قبل از زمانی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی ابلاغ گردد کار را شروع کرده بودیم و سند را سال ۹۱ نوشتیم. ما به نوجوانان قرآنی شهریه می‌دهیم. اینجا قطب قرآنی در کشور شده است. ولی وقتی در رأس مدیریت کشور نزاع و کشمکش باشد، این به بدنه هم کشیده می‌شود. نباید خودمان را به کار‌های حداقلی راضی کنیم بلکه این قرآن، قرآن تمدن‌ساز است. باید طوری جامعه را قرآنی کنیم که به این آرمان برسیم. جامعه‌ای قرآن ندارد فراوان آسیب خواهد داشت.

وی در مورد مدل تأمین منابع مالی فعالیت‌های قرآنی افزود: مقام معظم رهبری در مورد بودجه فعالیت‌های قرآنی نظرشان این است که اصل بودجه به صورت مردمی تأمین شود. نباید فعالیت‌های قرآنی ما وابسته به بودجه‌های دولتی شوند. کار قرآنی کاملاً باید مردمی پیش رود. بله تشویقی به برنامه‌های موفق می‌دهیم. ما برای کمک به روستای قرآنی چارک، به جای اینکه پول مستقیم به آن‌ها دهیم، کمک کردیم تا کارگاه بزرگی در این روستا راه‌اندازی شد تا هم مشکل اشتغال آنجا حل شود و هم منابع مالی برای فعالیت‌های قرآنی به دست بیاورند.

انتهای پیام
captcha