خیرین به گسترش فعالیت‌های قرآنی کمک کنند
کد خبر: 4183137
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
نماینده ولی فقیه در همدان:

خیرین به گسترش فعالیت‌های قرآنی کمک کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی با بیان اینکه قرآن کریم ثقل اعظم و توصیه اول پیامبر اکرم(ص) است و باید به آن بیشتر توجه کرد، گفت: در خیلی از موارد موقوفات قرآنی وجود ندارد؛ از خیرین و واقفان خواهش می‌کنیم به این خلأ‌ها در عرصه فعالیت‌های قرآنی توجه داشته باشند.

حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، شب گذشته در شصت‌وچهارمین جلسه تفسیر قرآن که در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در منازل توجه به قرآن کریم و جلسات خانگی قرآن کمرنگ شده است؛ در گذشته محافل و کرسی‌های تلاوت قرآن بزرگ در سطح شهر و مساجد برقرار بود، امیدواریم از جلسات حمایت شود و شاهد رونق آن در همدان باشیم.

وی افزود: در عرصه فرهنگ یکی از مظلوم‌ترین ساحت‌ها که حتی دولت‌ها به آن توجه لازم را ندارند فعالیت‌های قرآنی است؛ از خیرین و واقفان خواهش می‌کنیم به این خلأ‌ها در عرصه فعالیت‌های قرآنی توجه داشته باشند، در خیلی از موارد موقوفات قرآنی وجود ندارد.

شعبانی ادامه داد: ما در استان خود سند قرآنی داریم که به همت فعالان قرآنی تهیه شد و مورد استقبال و تمجید شورای عالی قرآن و شورای فرهنگی قرار گرفت و به سایر استان‌ها ابلاغ شد. اما این سند در همدان به‌دلیل نبودن بودجه نتوانسته به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه قرآن کریم اساس کار فرهنگی ما، ثقل اعظم و توصیه اول پیامبر اکرم(ص) است، اظهار کرد: در عاشورا هزاران نفر نذر می‌کنند اما برای قرآن متأسفانه نذری صورت نمی‌گیرد ما نوکر اهل بیت(ع) هستیم و باید برای ائمه هزینه شود، اما چرا خیرین برای کمک به فعالیت‌های قرآنی و توسعه جلسات قرآن توجهی ندارند، در روز قیامت اولین سؤالی که پیامبر(ص) از امت خود می‌پرسند در مورد قرآن است که برای آن چه کرده‌ایم.

امام جمعه همدان گفت: آموزش قرآن در آموزش و پرورش یکی از بندهای سند قرآنی است که باید به آن توجه شود؛ در این زمینه با توجه به شرایط اقتصادی کشور آن‌طور که باید کار انجام نشده است، لازم است به آن توجه شود و این مهم در سند قرآنی نیز گنجانده شده است، از طرفی والدین نیز سعی کنند فرزندان خود را با قرآن آشنا کنند، به‌طور مثال در مهمانی‌های خانگی خود پنج دقیقه قرآن بخوانند، با این حرکت این اشتباه که قرآن تنها برای اموات و مجالس فاتحه است، از بین می‌رود، چراکه قرآن این نسخه زندگی بشر است و از سوی حی قیوم برای ایجاد حیات طیبه در جامعه نازل شده است، نباید فقط برای مراسم فاتحه از آن استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه قرآن در بین ما مظلوم است امیدواریم دولتمردان و خیران در عرصه فعالیت‌های قرآنی کار را بیش از گذشته پیش ببرند، یادآور شد: هر کس می‌تواند به توسعه جلسات خانگی قرآن کمک کند، امام سجاد(ع) می‌فرماید در قیامت درجه افراد به اندازه آشنایی و درک آنها از قرآن بالا می‌رود و درجات بهشت به اندازه ارتباط ما با قرآن کریم است.

شعبانی با اشاره به ادامه تفسیر سوره حمد بیان کرد: در جلسات قبل بیان شد که در آیه «الحمدلله رب العالمین» حمد مخصوص پروردگار عالم است، سوره حمد خلاصه قرآن کریم است و از آن به ام‌الکتاب یاد می‌شود؛ چهار صفت خداوند در این سوره وجود دارد که نشان می‌دهد تمام سپاسگزاری‌ها مختص خداوند است، از جمله الله، رحمان، رحیم و مالک.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به روایاتی در مورد آیه «الحمدلله رب‌ العالمین» گفت: پیامبر(ص) فرمودند اول کسانی که به بهشت دعوت می‌شوند کسانی هستند که صبح و شام حمد خداوند را می‌گویند، ایشان 360 بار در صبح و 360 بار در وقت شام «الحمدلله رب‌ العالمین» می‌گفتند. در روایت دیگری از پیامبر(ص) داریم ملائک از نوشتن ثواب «الحمدلله کما هو اهله» که بنده‌ای بگوید سرگردان می‌شوند، چراکه ثواب آن آن‌قدر زیاد است که از دست آنان خارج است و ثواب آن را خود خداوند حساب می‌کند.

وی اشاره کرد: در آیه «الحمدلله» توحید، نفی اغیار، توحید افعالی و... وجود دارد وقتی این آیه را می‌گوییم یعنی کسی غیر از خدا را در عالم قبول نداریم. بالاترین نعمتی که خداوند به انسان (غیر از نعمت امامت و نبوت) می‌دهد، حکمت است، با توجه به آیه 12 سوره لقمان «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ؛ هر آينه به لقمان حكمت داديم و گفتيم: خدا را سپاس گوى، زيرا هر كه سپاس گويد به سود خود سپاس گفته، و هر كه ناسپاسى كند خدا بى‌نياز و ستودنى است.» یکی از مراتب شاکر بودن این است که زبان و قلب انسان نسبت به خداوند شاکر باشد و این با الحمدلله گفتن به جا آورده می‌شود. هم در نعمت‌ها و بلاها باید شاکر خداوند بود و الحمدلله گفت هم در بلا، در بلا الحمدلله گفتن سخت است، چراکه ظاهرش سخت و تلخ است، اما در باطن آن نعمت بزرگی دارد.

شعبانی با اشاره به آیه «مالک یوم الدین» توضیح داد: این لفظ را هم مَلِک یوم‌الدین و هم مالک یوم‌الدین می‌گویند و در نماز هر دو عبارت صحیح است، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مَلِک را درست می‌داند، این عبارت به معنای «پادشاه روز قیامت» است روزی که برای همه سخت است. روز به این معنا که متعلق به خداوند است همان‌طور که به‌طور مثال در مورد کسی می‌گوییم امروز روز توست، اینکه کار و امور در دست اوست. 

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به نکته‌ای در مورد روز قیامت گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید «مردم همه در قیامت محتاج شفاعت من هستند حتی حضرت ابراهیم»، دست پیامبر(ص) برای بخشیدن آنقدر باز است که خدا به ایشان گفته هر قدر و هر طور که خواستی شفاعت کن تا خودت دیگر نخواهی که شفاعت کنی، امیدواریم مورد شفاعت ایشان قرار بگیریم.

انتهای پیام
captcha