عرضه قرآن با الحان زیبا، گام اول در جذب مخاطب است
کد خبر: 4184463
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
شرکت‌کننده مسابقات قرآن نزاجا:

عرضه قرآن با الحان زیبا، گام اول در جذب مخاطب است

عرفان اکبری گفت: از آنجا که مردم کشور ما اهل موسیقی و آوازهای خوش هستند، چنانچه بتوانیم قرآن را با الحان زیبا عرضه کنیم، گام اول را در جذب افراد برداشته‌ایم و بعد از آن می‌توانیم به تفسیر و مفاهیم بپردازیم.

عرفان اکبری قاری قرآنعرفان اکبری، نیروی پشتیبانی منطقه غرب و قاری ممتاز نزاجا در دوره‌های پیشین مسابقات قرآن ارتش در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره موفقیت‌هایی که تاکنون در زمینه فعالیت‌های قرآنی کسب کرده، اظهار کرد: ۲۰ سال است که به تلاوت قرآن مشغولم و طی این مدت در مسابقات و سطوح گوناگون، حائز رتبه‌های برتر شده‌ام. پیش از ورود به ارتش، رتبه اول اذان در مسابقات کشوری دانش‌آموزی و رتبه‌های دوم و سوم قرائت کشوری را از آن خود کردم. پس از ورود به ارتش نیز دو مرتبه موفق به کسب رتبه اول مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش و رتبه اول مسابقات قرآن نیروی زمینی ارتش طی دو سال پی در پی و رتبه اول مسابقات کل آجا در سال گذشته شدم.

وی درباره سبک تلاوت خود توضیح داد: تا مقطعی به‌صورت تقلیدی از استاد مصطفی اسماعیل، تلاوت انجام می‌دادم؛ اما چند سالی است که از فضای تقلید خارج شده‌ام و با الهام از الحان موسیقی ایرانی به نوعی نوآوری‌هایی در تلاوت ایجاد کرده‌ام؛ درواقع از روزی که قرائت قرآن را آغاز کردم، خودم را به یادگیری موسیقی چه در زمینه ساز و چه در زمینه آواز نیز ملزم کرده‌ام که این کار در اجرای الحان گوناگون به من کمک شایانی کرد.

این قاری قرآن با بیان اینکه اگر مسائل فرهنگی و مذهبی به بهترین و زیباترین وجه عرضه شوند، مؤثر خواهند بود، ادامه داد: از آنجا که مردم کشور ما اهل موسیقی و آوازهای خوش هستند، چنانچه بتوانیم قرآن را با الحان زیبا عرضه کنیم، گام اول را در جذب افراد برداشته‌ایم. بعد از آن نیز مخاطبی که جذب شد، می‌تواند به تفسیر و مفاهیم نیز بپردازد.

وی درباره بهترین و مهم‌ترین برکت قرآن در زندگی‌اش بیان کرد: داشتن آبرو، عزت و احترام، شغل و خانواده خوب همه جزو برکت‌های ظاهری قرآن است. به علاوه، برکات مادی و معنوی این مسیر قرآنی برایم غیرقابل شمارش است. قبل از ازدواج، همیشه والدینم در حوزه قرآن، مشوق من بودند. پس از ازدواج نیز حمایت‌های همسرم همیشه برایم راهگشا بوده، خصوصاً در چند سال اخیر که ناچار بودم برای شرکت در تلاوت‌ها و مسابقات بسیاری از روزها در منزل نباشم که این حمایت‌ها هم جزو برکت‌های قرآن برای من محسوب می‌شود.

اکبری با بیان اینکه محافل قرآنی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با محافل امروز قابل مقایسه نیست، افزود: مسئولان می‌توانند با کارهای فرهنگی گسترده مطابق روش‌های روزآمد و برآورده کردن نیازهای روز جامعه جوان گام‌های مؤثری بردارند، البته در این مسیر باید به جنبه‌های مادی نیز توجه کنند. این جنبه برای جوان‌ها جذابیت دارد؛ برای مثال اگر فردی برگزیده و به او قطعه‌ای زمین اهدا شود، صددرصد افراد بیشتری طی سال‌های بعد برای حضور و شرکت در یک مسابقه قرآنی مشتاق می‌شوند؛ اما بعضاً می‌بینیم که یک نفر زحمت بسیاری می‌کشد و مدت‌ها زمان می‌گذارد و برگزیده می‌شود؛ ولی بعد از آن فقط با مبلغی ناچیز از او قدردانی می‌کنند.

وی در پایان درباره تأثیرگذارترین آیه قرآن از دیدگاه خود گفت: آیه ۵٣ سوره زمر که خداوند می‌فرماید: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ای رسول رحمت به آن بندگانم که به عصیان، اسراف بر نفس خود کردند، بگو: هرگز از رحمت نامنتهای خدا ناامید نباشید، البته خدا همه گناهان را چون توبه کنید، خواهد بخشید که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است.» از نظر من، تأثیرگذارترین آیه قرآن محسوب می‌شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha