ناوچه پیکان؛ صدای همیشه زنده
کد خبر: 4184525
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳
به‌مناسبت روز نیروی دریایی

ناوچه پیکان؛ صدای همیشه زنده

هفتم آذرماه یادآور عملیات پیروزمندانه‌ای به نام «مروارید» است که به‌واسطه این عملیات اسکله‌های نفتی البکر و الاُمیه عراق و چندین ناو جنگی و هواپیمای دشمن نابود شد. به پاس ایثارگری دلاوران نیروی دریایی و به شهادت رسیدن تعدادی از رزمندگان این روز به نام نیروی دریایی ثبت شد.

ناخدا سیدحسن میرناصری، پیشکسوت دفاع مقدس

هفتم آذرماه یادآور عملیات پیروزمندانه‌ای است که طی آن، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن انهدام اسکله‌های نفتی البکر و الاُمیه چندین ناو جنگی و هواپیمای دشمن را به قعر دریا فرستاد که به یمن ایثار و جانفشانی پرسنل دریادل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مصاف با دشمن بعثی عراق در عملیات «مروارید»، حضرت امام خمینی(ره) این روز را به نام نیروی دریایی نامگذاری کردند. خبرنگار ایکنا از استان مرکزی در این رابطه با ناخدا دوم سید‌حسن میرناصری، پیشکسوت دوران دفاع مقدس، گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

سیدحسن میرناصری، ضمن تبریک روز نیروی دریایی و گرامیداشت نام و یاد شهدای دفاع مقدس به‌ویژه شهدای این یگان، در خصوص نامگذاری هفتم آذرماه به نام نیروی دریایی گفت: ایرانی کشوری بزرگ، والا و مهم از لحاظ سوق‌الجیشی است؛ از این‌رو به‌دلیل برخورداری از نعمت دریا با کشورهایی همچون عربستان، قطر، قزاقستان، روسیه، بحرین، عمان، کویت، امارات مرز آبی دارد.

وی با بیان اینکه ایران با سه کشور عراق، پاکستان و عمان دارای مرز دریایی و زمینی است، اظهار کرد: ایران از نظر وضعیت جغرافیایی به اقیانوس متصل بوده و دارای حوزه‌های نفتی بسیار است. 93 درصد نفت و گاز جهان از آبراه خلیج‌فارس می‌گذرد. همچنین بزرگ‌ترین دریاچه دنیا (خزر) با وسعت 11 هزار و 240 کیلومتر در کشور ما وجود دارد.

میرناصری با اشاره به اینکه کشورهای ابرقدرت به ظرفیت‌های دریایی ایران از دیرباز تاکنون نیاز داشته و دارند، ادامه داد: پیروزی انقلاب در سال 57 ثابت کرد که ملت ایران اراده‌ای مستحکم‌تر از سایر مردم جهان دارند؛ از این‌رو با شروع جنگ در سال 59 اهداف بر این بود که محورهای مواصلاتی دریا باید باز باشد تا چرخ معادلات اقتصادی ما بچرخد تا بتوانیم قدرت نیروی دریایی را به جهان ثابت کنیم. اگر احیای نیروی دریایی مقتدر را در خلیج فارس نداشتیم نمی‌توانستیم در دنیا به‌ویژه در دوران جنگ زندگی راحتی داشته باشیم، چراکه عراق تصمیم داشت با هدف قرار دادن پایانه‌ها و سکوهای نفتی صدور نفت از این شاهراه را با اختلال مواجه کرده و قطع کند.

هفتم آذر؛ روز اقتدار نیروی دریایی

وی گفت: از 15 آبان سال 59 مسائل دریایی و جنگ دریایی با عراق شدت گرفت و در هفتم آذر همان سال قدرت‌نمایی و اقتدار این یگان به عرصه ظهور رسید. کشور ما دارای دو تا سکوی بزرگ در ورودی خورعبدالله و اروند است. با توجه به حمایت کشورهایی همچون عربستان از عراق باید صیانت خود را در دریای خلیج فارس حفظ می‌کردیم، چراکه موشک‌های عراق از رأس‌البیشه مستقیم روی خاک ما بود و از جهات هوایی و دریایی مشکلاتی با این کشور داشتیم. ما باید صدور نفت عراق از خلیج‌فارس را برای همیشه قطع می‌کردیم. صدور نفت این کشور وابسته به دو سکوی البکر و الامیه بود که به میزان 11 کیلومتر از یکدیگر فاصله داشتند.

میرناصری ادامه داد: در 15 آبان سال 59، گروه رزمی 421 نیروی دریایی که در بوشهر مستقر شده بود باید دستور می‌داد صدور نفت عراق از دو سکوی مهم این کشور قطع شود. از این تاریخ تا هفتم آذر عملیات متعدد دریایی صورت گرفت که می‌توان به عملیات شهید صفری، مروارید و پیکان اشاره کرد. سکوهای عراق علاوه بر صدور نفت، محلی برای اخفای رژیم بعث عراق بود و با موشک‌های کرم‌ابریشمی که از فرانسه گرفته بودند کشور ما را مورد هدف قرار می‌داد؛ از این‌رو باید آتش دشمن را در این منطقه خاموش می‌کردیم. در ششم آذر به ناوهای ایرانی جهت نابودی دو سکوی البکر و الامیه دستور حرکت داده شد و این مأموریت به تکاوران نیروی دریایی واگذار شد که تعدادی از رزمندگان در این عملیات‌ها به شهادت رسیده، تعدادی نیز اسیر شده و تعدادی نیز در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس برای همیشه آرمیدند.

دستاوردهای عملیات «مروارید»

وی به دستاوردهای به دست آمده پس از عملیات مروارید اشاره کرد و ادامه داد: پس از این عملیات صدور نفت عراق از خلیج فارس قطع شد و سازمان ملل متحد نیز به ایران اجازه داد کشتی‌های وارده به آب ایران با هر ملیت و پرچم که هستند مجوز دریافت کنند. با این اقدامات کشتی‌های خارجی پذیرفتند که برای استفاده از آب ایران مورد بازرسی قرار گیرند و این بزرگترین ضربه‌ای بود که به کشور عراق و هم‌دستانش زده شد. همین مسائل باعث شد تا روحیه نیروهای عملیاتی بالا رفته و عملیات‌های خود را با اقتدار بیشتری انجام دهند. عملیات مروارید بزرگترین عملیات دریایی است. البته نیروی دریایی در آزادسازی خرمشهر نیز نقش بسیار مهمی داشت. نیروی دریایی به تبعیت از امام راحل و اندیشه‌های ایشان به حقوق انسانی بسیار پایبند بود، چراکه اگر به این حقوق پایبند نبود می‌توانست در همین سال عراق را از بین ببرد.

این پیشکسوت دفاع مقدس افزود: در لحظات اولیه سحرگاه هفتم آذر دریادلان شجاع عملیات متهورانه دریایی(عملیات مروارید) را آغاز کردند و توانستند هفت ناوچه مدرن و اژدرافکن عراق موسوم به ناوچه‌های اوزا در حوالی سکوهای نفتی البکر و الامیه که جنبه اقتصادی مهمی برای دولت عراق داشت به قعر دریا بفرستند. همچنین در ادامه این عملیات چند فروند دیگر از ناوها و قایق‌های دشمن توسط ناوچه پیکان نابود و تعدادی از بالگردهای دشمن نیز که از ناوهای خود پشتیبانی می‌کردند، ساقط و چندین فروند از هواپیماهای جنگنده دشمن توسط تیزپروازان نیروی هوایی و ناوچه همیشه قهرمان پیکان سرنگون شدند. سرانجام پس از ساعت‌ها نبرد شجاعانه در حالی که دلاورمردان نیروی دریایی آخرین گلوله‌های خود را به‌سوی دشمن نشانه می‌رفتند ناوچه همیشه قهرمان پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج‌ فارس و در دل آب‌های گرم و نیلگون آن آرام گرفت.

حمایت ماشین‌سازی اراک از نیروی دریایی

میرناصری در مورد نقش استان مرکزی در حمایت و پشتیبانی از نیروی دریایی بیان کرد: ماشین‌سازی اراک در دوران دفاع مقدس همکاری بی‌نظیری با نیروی دریایی داشت. نیروی دریایی وابسته به صنایع ماشین‌سازی اراک بود؛ از این‌رو حدود 50 دانشجوی نیروی دریایی در دانشگاه ماشین‌سازی به سرپرستی ناوسروان بنایی تحصیل می‌کردند. با توجه به تحریم نیروی دریایی در زمان جنگ، اما هیچ‌گاه حتی یک ناو ما به‌دلیل نداشتن قطعات دریاگیر یا به قول معروف زمین‌گیر نشدند و همواره در گشت‌ها حضور داشتند.

وی ادامه داد: علاوه بر حمایت ماشین‌سازی اراک از نیروی دریایی، 25 نفر از مجموعه شهدای نیروی دریایی به استان مرکزی تعلق دارد که برخی از آنان شهدای شاخص بوده و از شهدای ناوچه جوشن، پیکان و مدافعان خرمشهر هستند. پیکر بسیاری از این شهدا در دل دریا آرام گرفته و هرگز به آغوش خانواده باز نگشته است. این شهدا خلیج‌فارس را برای همیشه زنده نگه داشته و آن را به گورستانی برای دشمنان تبدیل کردند. امروز اگر ما مثل غزه و فلسطین نیستیم باید به نیروهای مسلح خود مفتخر باشیم. کشور با وجود داشتن نیروهای مسلح قوی می‌تواند اقتدار خود را حفظ کند.

میرناصری به تشریح فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی نیروی دریایی نیز پرداخت و بیان کرد: انقلاب ما با قرآن و اسلام پیوند خورده و این پیوند ناگسستنی است؛ از این‌رو جوانانی که جذب نیروهای مسلح می‌شوند نیز نیروهایی ولایتمدار، انقلابی، شجاع و متدین هستند و هریک از دامان خانواده‌هایی ولایی برخاستند. نیروهای مسلح در کنار فعالیت‌های تخصصی از حوزه عقیدتی ـ سیاسی نیز برخوردار است که با وجود این ظرفیت به اقدامات فرهنگی و قرآنی می‌پردازد. اقتدار نیروی دریایی باعث شد تا ما هم اقتدار نظامی و هم اقتدار سیاسی در منطقه داشته باشیم و می‌توان به سفر دور دنیا و عبور از اقیانوس‌های سخت اشاره کرد.

پیبوند نیروی دریایی با قرآن و توسل به اهل بیت(ع)

وی تصریح کرد: فعالیت در حوزه قرآن محدود به افراد خاص نیست و نیروی دریایی حتی در مأموریت‌های خود از قرآن و توسل دور نبوده و نخواهد بود. این یگان در کنار تربیت نیروهای نظامی تربیت و آموزش قرآن به پرسنل را در دستور کار قرار داده و قاریان و حافظان نخبه‌ای را نیز تربیت کرده است. انجام فعالیت‌های قرآنی و مناسک دینی همچون احیای ماه مبارک رمضان هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود.

ناخدا میرناصری به مأموریت ناوگروه 86 معروف به مکران اشاره کرد و ادامه داد: نیروی دریایی مجموعه‌ای تخصصی است که از تمام تخصص‌ها در آن وجود دارد. وقتی ناورزمی یا ناوشکنی از ایران اسلامی از اسکله جدا و وارد آب‌های بین‌المللی می‌شود در واقع نماینده ملت است تا علاوه بر اقتدار، امنیت و حفظ تمامیت ارضی را به ارمغان آورد. حضور آنان قدرت نظامی تمام نیروهای مسلح را به رخ جهانیان می‌کشاند. حضور این ناوگروه قدرت مسلم ما را به جهان ثابت کرد. نیروهای مسلح ما امروز به دنبال علم‌آموزی هستند و از هر فرصتی برای پیشرفت استفاده می‌کنند. دشمن قصد دارد با تبلیغات ماهواره‌ای مردم را منزوی کند، اما ملت ایران یک‌صدا فریاد می‌کشند: ای خاک مقدس که بود نام تو ایران، فاسد بود آن خون که به راه تو نریزد.

انتهای پیام
captcha