نماز انسی وصف‌نشدنی است
کد خبر: 4184841
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

نماز انسی وصف‌نشدنی است

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفت: نماز صرفاً عبادتی برای خواندن نیست، بلکه انسی وصف‌نشدنی با خداوند است که در وجود انسان‌های خدایی تجلی پیدا می‌کند، همچنین نماز سد محکمی برای غلبه شیطان بر ما شده و عامل پیوند همیشگی ما با خداوند حکیم می‌شود.

حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضویحجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: نماز در زندگی تمامی اولیا و انبیا خدا، به عنوان رسالت و زیباترین راه رسیدن به خداوند مطرح بوده است. یعنی آنان تلاش می‌کردند در قالب این عبادت الهی که هدیه خداوند برای پیامبر(ص) و بندگان خداست، انسانها را به مدیریت خویشتن یعنی همان بندگی برسانند و آنان را از بردگی نجات دهند. زیرا نماز کانون انسان‌شدن و پرهیز از زشتی‌های اخلاقی است.

وی تصریح کرد: اگر به زندگی حضرت زهرا(س) نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که زندگی ایشان در بعد عبادی هم مانند دیگر ابعاد زندگیشان تکامل‌یافته و مطلوب بوده است. نقل شده است که هنگامی که حضرت فاطمه(س) به خانه امیرالمومنین(ع) وارد شدند و زندگی مشترکشان را آغاز کردند، امیرالمومنین(ع) به صورت حضرت زهرا(س) نگاهی انداختند و فرمودند: «زهرا جان تورا نگران می‌بینم، چرا نگران هستی؟» حضرت زهرا(س) فرمودند: «یا ابالحسن، امروزی که من به خانه تو آمدم و خانه پدری را ترک کردم، بسیار خوشحالم اما نگرانی من این است که آیا زمانی که می‌خواهم این دنیا را ترک نمایم، و در دنیای بعدی قدم بگذارم، خوشحال خواهم بود؟ یاعلی بیا بلند شویم و زندگی را با اقامه نماز آغاز کنیم»

سبحانی‌نیا بیان کرد: همچنین از اسما همسر شهید جعفر طیار نقل شده است که روز آخر زندگی حضرت زهرا(س) هم به عبادت خداوند گذشته است و با همان وضعیتی که داشتند راز و نیاز و نماز را به‌جا آوردند. این داستان‌های تاریخی حکایت از این دارد که انسانی که می‌خواهد مانند حضرت صدیقه طاهره(س) زندگی کند، باید خود را مانند ایشان در دل بندگی ببیند و ابتدا و انتهای زندگی را با نیایش، گفت‌وگو و عبادت خداوند سپری نماید.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: مردان و زنانی که عارف به جلال و جمال الهی هستند، نماز صرفاً برای خواندن نیست، بلکه انسی وصف‌نشدنی با خداوند است که در وجود انسان‌های خدایی تجلی پیدا می‌کند و زندگی با این انسان‌ها هم در دنیا و هم در آخرت بسیار لذت‌آفرین است، پس باید تلاش کنیم که زمینه‌ای را در خانه فراهم نماییم که با نماز انس پیدا کنیم و مانوس آن شویم و این مانوس شدن باید درحدی باشد که همین نماز سد محکمی برای غلبه شیطان بر ما و عامل پیوند همیشگی ما با خداوند حکیم شود.

وی تصریح کرد: در اصطلاحات تربیتی در خصوص بسیج گفته می‌شود که هرگاه در این مرز و بوم سرزمین بین نما و نگاه ارتباطی به وجود بیاید، شکوفایی دینی و اخلاقی تشکیل می‌شود، یعنی اگر بین این دو مفهوم سنخیتی موجود شود، به‌زودی انقلابی رخ می‌دهد و به ثمر می‌نشیند. یعنی اگر بتوانیم بین جامعه بسیجی و جامعه عادی پدیده پیوند را به گونه‌ای دلپذیر و آرامبخش ایجاد نماییم، شکوفایی عظیمی در جامعه رخ می‌دهد. بسیج باید بگونه‌ای در جامعه رشد و تجلی پیدا کند که وقتی اقشار جامعه به آنها نگاه می‌کنند، جز خوبی و فضیلت چیزی در آنها نبینند.

سبحانی‌نیا گفت: شخصیت بسیجیان باید از پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) الگو بگیرد تا به شخصیتی محبوب و مطلوب دست یابند. زیرا امیرالمومنین(ع) عادل نبودند بلکه به تعبیری مجسمه عدالت در درون ایشان وجود داشته است. رسالت بسیج این است که آن اصل مدیریتی که همان خودسازی شخصیتی، یعنی تقوای الهی است را در زندگی خود نمایان سازند. اگر ما نتوانیم نگاه زیبایی نسبت به بسیجیان در جامعه ایجاد نماییم، نمی‌توانیم توسعه دینداری انجام دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های ستاد اقامه نماز بیان کرد: با همکاری اداره کل ارشاد تربت حیدریه شب شعری خواهیم داشت که شعرای منطقه شعرهای خود را در خصوص نماز و حضرت زهرا(س) در این مراسم بیان خواهند کرد و بعد از آن در محفلی با حضور امام جمعه‌های منطقه و معلمین برجسته ادبیات، شب شعری با مضمون «یاس کبود» برگزار خواهد شد که در آن شعرهای منتخب شده ارائه می‌شود.

وی افزود: همچنین برنامه‌ای با عنوان (گلبانگ اذان) در میان تمامی اقشار جامعه برگزار خواهد شد که در آن به برترین فایل صوتی اذان و اقامه نماز هدیه‌ای تقدیم خواهد شد. برای این مسابقه در سامانه‌ی جامع اقامه نماز، بخشی طراحی شده است که در آن متقاضیان می‌توانند آموزش صحیح اقامه اذان و نماز را آموزش یابند و بعد از آن با ارائه فایل‌های صوتی در مسابقه شرکت نمایند. به برگزیدگان این مراسم گواهی صحت اذان و نماز ارائه می‌شود و در مراسمی تجلیل از نفرات برتر صورت می‌گیرد.

سبحانی‌نیا به بیان برنامه‌های دیگر این ستاد پرداخت و گفت: در دهه دوم فاطمیه مسابقه‌ای در رادیو زیارت برگزار می‌شود که محوریت آن در مشهد مقدس است اما از نقاط مختلف می‌توانند در این امر شرکت نمایند، که این مسابقه با محور نماز در سیره حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد. یکی دیگر ازبرنامه‌هایی که با همکاری آموزش و پرورش در حال اجراسازی است، برنامه اعزام مدرسین تخصصی برای گفتمان در خصوص نماز برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha