دانشجویان در مسیر اقتدار ایران
کد خبر: 4186533
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
بر خط جامعه

دانشجویان در مسیر اقتدار ایران

بزرگداشت روز دانشجو و دیدار صمیمی دانشجویان با مسئولان از جمله وزیر ارشاد و غیر حضوری شدن مدارس در پی آلودگی هوا از مهم‌ترین خبرهای سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

بر خط جامعهبه گزارش ایکنا؛ کمک ۱۰۶ میلیارد تومانی کمک مردم ایران به غزه طی دو ماه گذشته، پویش اهدای خون فرزندان ایران، بزرگداشت روز جهانی معلولان، آئین نکوداشت خدمات داوطلبانه، دیدار و گفت‌وگوی وزیر ارشاد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با دانشجویان، تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی به «معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات»، آغاز جشنواره ملی «معروف» از جمله مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی طی هفته گذشته است.
 
یکی از رویدادهای مهم که نمی‌توان از نظر دور داشت و باعث خانه‌نشین کردن گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی، کودکان و سالمندان شد و مدارس و مهدهای کودک را به تعطیلی کشاند، آلودگی هوا بود که از ابتدای هفته گذشته تا پایان آن ادامه داشت. 
 
خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود موضوعات و سوژه‌هایی را نیز پیگیری کرده است که از جمله این موضوعات می‌توان به راهکارهای فقرزدایی از جامعه، حقوق کودک و باید و نبایدهای آن و ... اشاره کرد. همچنین به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت‌وگوهایی با مرتضی طاهری، رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید نجاتی، بقیع‌پژوه و پژوهشگر پژوهشگاه حج و زیارت و اکبر بازوبند، از پیشکسوتان عرصه مداحی کشور درباره ویژگی‌های مداحی ایام فاطمیه و راز مخفی ماندن قبر و قدر فاطمه(س) انجام داده است که خواندنی است.
 
در بسته خبری برخط جامعه مروری بر این رویدادها و مصاحبه‌ها داریم.
 
سازمان بازرسی به موضوع قیمت‌گذاری خودرو ورود کند
 
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از رئیس سازمان بازرسی کشور خواست تا این سازمان به مطالبات مردمی در بحث صنعت خودرو به ویژه عملکرد شورای رقابت در موضوع قیمت‌گذاری خودرو بپردازد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی، دبیر این ستاد در نامه خود به ذبیح الله خدائیان با یادآوری اصل هشتم قانون اساسی که ستاد امر به معروف را محل رجوع مردم و طرح مطالبات اقشار مختلف دانسته، تصریح کرد: معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری این ستاد روزانه پاسخگوی تماس‌هایی با موضوعات مختلف می‌باشد که دسته‌بندی و اولویت‌گذاری این تماس‌ها نشان می‌دهد مسئله کیفیت و قیمت خودرو در رأس مطالبات مردمی است.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
وی افزود: مردم گلایه‌مند هستند که بر چه اساس و منطقی قیمت یک خودرو گاهی در طول یک ماه چند بار افزایش پیدا می‌کند، اما کیفیت خودرو‌ها ثابت و حتی گاهی دچار افت هم می‌شود.
 
بیش از ۱۰۶ میلیارد تومان کمک مردم ایران به غزه
 
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر اعلام کرد: پویش «بشردوستی» با هدف جمع‌آوری کمک‌های نقدی به نفع مردم مظلوم غزه از طریق اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر نزد بانک‌های مرکزی و ملی از ۱۷ مهرماه آغاز شده است و با قوت همچنان ادامه دارد.
 
وی افزود: از ابتدای فراخوان رسمی این پویش در تاریخ ۱۷ مهرماه تا روز جمعه ۱۰آذرماه، افزون بر ۱۰۶ میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان از سوی مردم کشورمان به شماره حساب‌های رسمی جمعیت هلال احمر نزد بانک‌های مرکزی و ملی واریز شده است.
 
مداحی برای حضرت زهرا (س) باید وحدت‌آفرین باشد
 
مرتضی طاهری، رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان در گفت‌وگو با ایکنا، به ویژگی‌های منحصر به فرد مداحی ایام فاطمیه نسبت به دیگر ایام و مناسبت‌های مذهبی اشاره و اظهار کرد: اولین ویژگی مداحی برای حضرات زهرا (س) جهاد تبیین است. جهاد تبیین بدان معناست که باید زوایای پنهان مجاهدت‌ها و زندگی حضرت زهرا (س) در بیان ذکر مصائب ایشان و شعر‌ها گنجانده شود.
 
برای مطالعه این مصاحبه اینجا را ببینید.
 
راز داغ پنهان بودن قبر و قدر حضرت فاطمه(س)
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید نجاتی، بقیع‌پژوه و پژوهشگر پژوهشگاه حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا، به تحلیل دلایل مخفی بودن قبر حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: یکی از مسلمات تاریخی شیعه این است که برخلاف بسیاری از شخصیت‌های مهم صدر اسلام که هم‌عصر حضرت صدیقه کبری(س) بودند و قبرشان بدون هیچ اختلافی معلوم است، مثل قبر حمزه سیدالشهدا، خلفای اول و دوم و ...، از لحاظ تاریخی مسلم است که قبر حضرت فاطمه(س) یکی از قبر‌هایی است که در مورد محل آن اختلاف وجود دارد و مسلمان‌ها نمی‌توانند بدون اختلاف و با قطعیت راجع به محل دفن آن حضرت اظهار نظر کنند.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
وی در خصوص چرایی تصمیم آن حضرت مبنی بر مخفی کردن قبرشان گفت: حضرت زهرا(س) از دنیا رفتند در حالی که نسبت به خلیفه اول ناراضی بودند و این ناراضی بودن ایشان هم در مراسم تشییع ایشان انعکاس پیدا کرده است که به برخی اجازه حضور ندادند و هم در مخفی ماندن قبرشان؛ وقتی این امور را کنار هم می‌گذاریم این دفن غیر رسمی و قبر مخفی بزرگ‌ترین سند زیر سؤال رفتن اقدامات خلیفه اول است.
 
برای مطالعه این مصاحبه اینجا را ببینید.
 
کارایی آموزه‌های خطبه حضرت فاطمه(س) در جامعه امروز
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) در سلسله یادداشت‌هایی به بررسی خطبه آن حضرت در جمع زنان مدینه پرداخته است. در بخشی از یادداشت نخست آمده است؛  سخنرانی دوم حضرت زهرا(س)، شهرت کمتری داشته و کمتر در محافل مذهبی مورد بحث و نظر قرار گرفته است و ما نیز تاکنون در ارائه مطالبی در خصوص این خطبه بسیار ارزشمند بی‌توفیق بودیم، حال آنکه خطبه دوم نیز با طرح مسائلی درباره حوادث پس از ارتحال رسول خدا(ص)، ویژگی‌های حکومت امام علی(ع) و دلایل کنار زدن او، پیش‌بینی و هشدار‌هایی نسبت به آینده جامعه و ... به هیچ عنوان کم اهمیت‌تر از مباحث خطبه نخست یا فدکیه نیست، شاید به لحاظ صراحت بیان برخی مسائل از اهمیت بیشتری نیز بر خوردار باشد.
 
حجت الاسلام قبادی در یادداشت دیگری به دلایل شکوه‌آمیز بودن خطبه حضرت فاطمه(س) اشاره کرده و نوشته است؛ چنانچه با تکیه به این رویکرد نظری بخواهیم دلائل گلایه‌آمیز بودن خطبه حضرت زهرا(س) را بررسی کنیم؛ باید شرایط تاریخی و تحولات سیاسی و اجتماعی دوران زندگی حضرت زهرا(س) را مدنظر قرار دهیم.
 
وی در این راستا ۵ رویداد مهم در شش ماه آخر حیات حضرت زهرا (س) اشاره کرده است که عبارت است از؛ غدیرخم، لشکر (جیش) اسامه، وصیت پیامبر هنگام بیماری، شورای سقیفه و ماجرای فدک.
 
لزوم توجه به ولایت‌مداری حضرت زهرا(س)
 
اکبر بازوبند، از پیشکسوتان عرصه مداحی کشور در گفت‌وگو با ایکنا، به ویژگی‌های منحصر به فرد مداحی ایام فاطمیه اشاره و اظهار کرد: نفس مداحی برای اهل بیت(ع) یکی است و تمامی مداحان باید در مناسبت‌های مذهبی به صورت ویژه به امر ذکر مصیبت اهل بیت (ع) بپردازند. مداحان در ایام فاطمیه باید به صورت ویژه به دفاع حضرت زهرا(س) از ولایت بپردازند.
 
وی افزود: گریه حضرت زهرا(س) برای فدک و پهلوی شکسته ایشان نبود، بلکه این اشک‌ها برای دفاع از امام زمان خود بود؛ چراکه حضرت امیر(ع) را خانه‌نشین کرده بودند؛ لذا مداحان باید با اشعار و اذکار مناسب به دفاع از حریم ولایت از سوی حضرت زهرا(س) بپردازند.
 
برای مطالعه مصاحبه اینجا را ببنید.
 
«فرزندان ایران» خون اهدا می‌کنند
 
فردین بلوچی، معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: پویش اهدای خون فرزندان ایران با توجه به لزوم ترویج فرهنگ اهدای خون در میان جوانان و فراهم آوردن شرایط مناسب برای حضور نسل جدید اهدا کنندگان، برنامه‌ریزی شده است.  
 
بلوچی افزود: تاکنون برنامه‌های ترویجی و فرهنگی متنوعی با هدف تشویق جوانان به اهدای خون برگزار شده است و این پویش هم به مناسبت روز دانشجو، با شعار «همدلی دانشجویان سراسر کشور برای اهدای خون» بیش از همه این جوانان مشارکت جو را مد نظر قرار داده است.
 
آلودگی هوا بهبود آنفولانزا را به تأخیر می‌اندازد
 
شهنام عرشی، مدیر کل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شرایط شیوع آنفولانزا و اینکه آیا به پیک شیوع آنفولانزا رسیده‌ایم یا خیر، گفت: ما همه ساله با شیوع آنفولانزا مواجه هستیم. این موج مختص امسال یا خاص کشور ما نیست و همه ساله در نیم کره شمالی تکرار می‌شود. علت شیوع آنفولانزا این است که ویروس آنفولانزا به خاطر ساختاری که دارد مرتب تغییر شکل می‌دهد.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
وی افزود: آلودگی هوا ضرر و زیان بسیار زیادی به بدن افراد می‌رساند و مهم‌ترین مشکل آن این است که، چون فراگیر است همزمان میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طبیعتاً در خصوص بیماری‌های تنفسی وقتی به بیماری مبتلا شده‌ایم اگر هوای سالم تنفس کنیم در بهبود ما نقش مؤثری دارد و در هوای آلوده ممکن است بهبودی ما به تأخیر بیفتد یا به سایر عوارض درگیر شویم.
 
تشکیل باشگاه توانمندسازی معلولان با رویکرد جدید
 
مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان شنبه ۱۱ آذرماه با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور؛ صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از سفرای کشور‌های مختلف، مسئولان سازمان بهزیستی، مدال‌آوران، هنرمندان و برگزیدگان جامعه معلولان کشور و خیرین در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: کمبود منابع همیشه در کشور وجود دارد لیکن ما به تجهیز و اهرم کردن منابع فکر کردیم و از سرمایه‌های اجتماعی استفاده شد و حلقه‌های میانی را به میدان آوردیم. همچنین پشت نوبتی‌هایی که سال‌ها در انتظار دریافت خدمات بودند وارد چرخه دریافت مستمری و ۵۰۰ هزار نفر مستمری بگیر شدند.
 
سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع تعدادی از اعضای جامعه معلولان کشور با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی ما توصیه‌های فراوانی به حمایت و توجه به معلولان وجود دارد، گفت: به عنوان مثال امام حسین (ع) فرموده‌اند: غفلت و فراموشی از وضعیت نابینایان، ناشنوایان و معلولان در زمره عهدشکنی است.  
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
وحیدی، وزیر کشور نیز تاکید کرد: افراد معلول باید در مهد فعالیت‌های جامعه حضور داشته باشند و این هم برای خودشان و هم برای جامعه خوب است. مسئله دیگر حوزه علم و دانش است. ممکن است فرد کمبود‌های جسمی داشته باشد که با پیشرفت دانش بخشی از این کمبود‌ها قابل جبران است. باید در این حوزه به صورت علمی کار کنیم. توجه به رشد و توسعه فناوری برای کمک به معلولان باید مد نظر ما باشد.  
 
فاطمه گرجی، دانشجوی دکتری رشته حقوق نیز که جزو جامعه معلولان کشور است طی سخنانی با انتقاد از نبود مناسب‌سازی در فضا‌های دانشگاهی و تحصیلی، از بی‌توجهی به معلولان در قوانینی مثل قانون افزایش سن بازنشستگی خواستار توجه بیشتر به شرایط معلولان در کشور شد.
 
داوطلبی همراه با عشق، هلال احمر ایران را پنجمین در جهان کرد
 
 آیین نکوداشت خدمات داوطلبانه، سه‌شنبه ۱۴ آذرماه به مناسبت روز جهانی داوطلب با حضور داوطلبان منتخب جمعیت هلال احمر در برج میلاد برگزار شد.
 
 این مراسم وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، با تأکید بر اینکه اگر هلال احمر ایران اکنون جزو پنج جمعیت برتر جهان از نظر خدمات امدادی و مشارکت داوطلبانه است را مرهون خدمات داوطلبان هلال احمر هستیم، گفت: سازمان ملل در سال ۱۳۶۴ شمسی ۱۴ آذر را به عنوان روز جهانی داوطلب نام‌گذاری کرده است. این سازمان شعار امید و فراتر از آن ایمان را به عنوان شعار روز جهانی داوطلب امسال مطرح کرده است.
 
حجت‌الاسلام معزی، نماینده، ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران و پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در این مراسم سخنرانی کردند.
 
چگونه احساس تبعیض را از فرزندانمان دور کنیم
 
خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود در راستای آگاهی‌بخشی به والدین اقدام به معرفی و تبیین بایسته‌های حفظ حقوق کودکان کرده است؛ چراکه بسیاری از والدین نسبت به این مسائل آگاهی اندکی دارند و در وهله نخست خودشان، باعث آسیب به فرزندانشان می‌شوند. یکی از مسائل مهم در این زمینه، عدم تبعیض است و لازم است هم والدین و هم کودکان آگاهی‌هایی در این زمینه داشته باشند.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
زینب رضوانی، دکترای روانشناسی تربیتی و مدرس دانشگاه و حوزه در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به موضوع «تبعیض» در فرایند تربیت فرزندان گفت:  اگر بتوانیم فرزندان را به صورت مثبت نامشروط بپذیریم، انسانیت آن‌ها را پذیرفته‌ایم و این موجب می‌شود من فرزندم را با همه ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش بپذیرم و هر یک از آن‌ها مانند انگشتان دست ما هستند، برای حکمت و اثری در این عالم خلق شده‌اند، پس باید اثر‌های متفاوت از آن‌ها ببینم، پس این چه تلاشی است که والدین می‌کنند تا همه بچه‌ها شبیه هم باشند و یکسری آداب مشخصی را رعایت کنند. درست است که یکسری قواعد مشخص برای ارتقای انسان‌ها لازم است، اما این طور نیست که همه سلایق و خواسته‌ها و لذت‌ها به یک شکل باشد، باید به آنچه انسان‌ها را متفاوت می‌کند هم بها داد و تفاوت سلایق رفتاری آن‌ها را دید و به آن‌ها توجه کرد.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
پیام رئیس جهاددانشگاهی به مناسبت روز دانشجو
 
حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی با صدور پیام تبریکی به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذرماه روز دانشجو تأکید کرد: از شما عزیزان به‌عنوان آینده‌سازان کشور انتظار می‌رود با آگاهی، توانایی و درک صحیح از وقایع به ریزترین پدیده‌های سیاسی و اجتماعی جهان بیاندیشید و با تحلیل‌های واقع‌بینانه و بدون تعصب در راستای نیل به آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی ایران و توسعه کشورمان گام بردارید.
 
پوستر پویش «سعید ایران» رونمایی شد
 
در آستانه هجدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول‌های بنیادی در ایران، طی مراسمی با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و اعضای هیئت رئیسه این نهاد از پوستر پویش «سعید ایران» ویژه بزرگداشت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی دوشنبه ۱۳ آذرماه رونمایی شد.
 
ملسمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: با همکاری سازمان سینمایی در تلاشیم برای معرفی هرچه بهتر دکتر کاظمی آشتیانی، زندگینامه ایشان برای تولید فیلمی تهیه شود و از کارگردانان مطرح کشور بخواهیم که این اقدام مهم و فرهنگی را انجام دهند.
 
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و استانداری هرمزگان
 
تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و استانداری هرمزگان با توجه به ضرورت تسریع در تحقق اهداف توسعه‌ایی استان هرمزگان براساس سند توسعه و تحول دولت مردمی در استان و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مراکز علمی و تحقیقاتی در این زمینه، از جمله توان علمی و تحقیقاتی نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در زمینه برنامه‌ریزی و توسعه، فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و فرهنگی اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی و سایر تجارب این نهاد در حوزه‌های مختلف، چهارشنبه ۱۵ آذرماه به امضای حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و مهدی دوستی، استاندار هرمزگان رسید.
 
موضوع این تفاهم‌نامه که در سفر رئیس جهاددانشگاهی و هیئت همراه به استان هرمزگان امضا شد، استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اجرایی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، فناوری، سلامت، کارآفرینی و ... در راستای تحول دانش‌بنیان و پیشرفت استان هرمزگان و طرح‌ها و برنامه‌های تحولی تأمین کننده منافع ملی و استانی است.  
 
در دیدار صمیمی دانشجویان و وزیر ارشاد چه گذشت
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳ آذرماه در آستانه روز دانشجو با دانشجویان دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در محل تالار شهید سلیمانی این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
رضا کوهپیکر، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما با انتقاد از اینکه چرا ماجرای مالیات سلبریتی‌ها پیگیری نمی‌شود، گفت: تا کی قرار است برخی هنرمندان معلوم‌الحال امنیت کشور را خدشه‌دار کنند. ایجاد امنیت در فرهنگ با رها کردن ناامن‌کنندگان این فضا محقق نخواهد شد. ادامه یافتن برخی کشمکش‌ها بین رسانه ملی و وزارت ارشاد به نفع هیج یک از دو طرف نیست.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
علیرضا فرهادی، نماینده جامعه رسانه‌ای اسلامی نیز گفت: در فیلم‌های امروزی متأسفانه تصویر جوانان انقلابی به صورت خشن و تند ارائه می‌شود که باید این ذهنیت تصحیح شود. امروز باید برای ورود کارشناسان دغدغه‌مند به بدنه فرهنگ نیز برنامه مشخصی ارائه شود. در حوزه کتاب و نشر نیز اقدامات دولت در حوزه بی‌نیازی از کاغذ خارجی قابل تقدیر است که این حوزه نیز باید مراقبت شود تا دچار نقصان نشود. در مسئله حجاب صرف برخورد‌های پلیسی اصلاً راه حل مناسبی نیست و وزارت ارشاد باید راهکار اساسی و بسته‌های آموزشی مناسب در این زمینه ارائه کند.
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالات و دغدغه‌های دانشجویان حاضر در مراسم، ضمن گرامیداشت هفتادمین سالگرد جنبش دانشجویی ایران، اظهار کرد: در یک سال اخیر بیش از هزار میلیارد تومان صرف تقویت تشکل‌های مردمی در جبهه فرهنگی کرده‌ایم. سال ۱۴۰۰ که بنده وزارت را تحویل گرفتم، فارابی دو فیلم مشارکتی در جشنواره داشت و امروز این تعداد به ۱۷ فیلم رسیده است.  
 
وی افزود: ما امروز شورای هنر را بعد از ۱۳ سال راه‌اندازی کرده و سند موسیقی را بعد از چهل سال به تصویب رسانده‌ایم. به توفیق الهی در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم. البته از وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، اما در جایگاه خوبی هستیم. ما سال‌ها با رسانه ملی همسنگر بوده و خواهیم بود.
 
تدوین طرح کارآمدی دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی
 
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی حاضر شد و در جمع دانشجویان درباره این روز گفت: وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح کارآمدی دانشگاه‌ها را در دستور کار دارد چراکه هنور دانشگاه‌های کشور در نسل اول و دوم هستند. در این مسیر آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی را دنبال می‌کنیم تا مقاله محوری به مسئله محوری تبدیل شود. همچنین باید طرح آمایش سرزمینی را جدی بگیریم تا همه دانشگاه‌ها در یک شهر؛ یک رشته را که متقاضی هم ندارد، نداشته باشند بلکه رشته‌های جدید جایگزین شوند. نباید فقط به فکر رشد کمی باشیم باید کیفیت و اشتغال را نیز مدنظر داشته باشیم.
 
وی افزود: امروز اگر جمهوری اسلامی ایران تا این اندازه در حوزه دفاعی رشد نمی‌کرد ایران به ۹ کشور تجزیه می‌شد، قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران جلوی بسیاری از تهدیدات را گرفته است، آنچه به ما اقتدار می‌دهد علم است و علم در دانشگاه و حوزه تولید می‌شود. روحانیت امروز نباید روحانیت ۳۰۰ سال پیش باشد بلکه باید روحانیت آینده‌نگر ۳۰۰ سال آینده باشد.
 
نمایشگاه محصولات عفاف و حجاب «هدی» برپا می‌شود
 
 انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، دومین نمایشگاه پوشاک هدی شامل انواع محصولات عفیفانه را از چهارشنبه ۲۲ آذرماه تا جمعه یکم دی‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
در این نمایشگاه علاوه بر ارائه محصولات حجاب از جمله پارچه چادر مشکی و رنگی، چادر ملی، عبا، مانتو، شال و روسری، گیره روسری و ملزومات حجاب خدماتی از جمله دوخت رایگان چادر به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.
 
عنوان «معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات» جایگزین معاونت مطبوعاتی شد
 
س از بررسی و برگزاری جلسات بسیار درباره ضرورت تغییر نام معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، عنوان «معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات» با ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین معاونت مطبوعاتی شد.  
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به تغییرات در قانون مطبوعات در وزارت فرهنگ بر تغییر نام این معاونت به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات تأکید کرده بود.
 
مدرسه تراز سند تحول بنیادین طراحی شد
 
در آستانه هفته پژوهش، نشست خبری علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دوشنبه ۱۳ آذرماه برگزار شد. محبی در این نشست ضمن تبیین برنامه‌های این پژوهشگاه در هفته پژوهش گفت: گام اول اقدامات ما طراحی مدرسه تراز سند تحول است تا بدانیم چه ابعاد و شاخصه‌هایی دارد که هر مدرسه‌ای بتواند خود را براساس آن بسنجد و ما نیز ۱۱۰ هزار مدرسه را با این تراز بسنجیم و در ادامه برنامه عمل هر مدرسه برای رسیدن از وضعیت موجود به مدرسه مطلوب طراحی شود.  
 
جدول عناوین دروس و رشته‌های تحصیلی بازبینی می‌شود
 
علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش در دیدار با اعضای هیات رئیسه کمیسیون علمی، آموزشی و پرورشی مجلس دانش‌آموزی به تشریح بخش‌هایی از روند تالیف و چاپ کتاب درسی پرداخت و ادامه داد: کتاب درسی، یک محصول خروجی است که کار‌های زیادی تا قبل از چاپ و انتشار آن انجام می‌شود، سازمان پژوهش، تغییرات کلی را برای تغییر در عناوین درسی انجام می‌دهد و جدول عناوین دروس و ساختار دروس و رشته‌های تحصیلی در حال بازبینی است.
 
وی با بیان اینکه نسبت به تقویت نگاه پرورشی و تربیتی در برنامه مدارس اهتمام داریم، افزود: مجموعه‌ای از اهداف که کتاب‌ها بر اساس آن نوشته می‌شود و دانش‌آموزان برای زندگی به آن نیاز دارند را آماده کرده‌ایم. در دوره جدید تولید محتوا انتظار این است که نگاه تربیتی تقویت شود، اما این امر زمان‌بر است.
 
پیروی از سیره ائمه(ع) و رفع تبعیض؛ راهکار فقرزدایی
 
بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از مهمترین معضلات جامعه بشری است که جایگاه ویژه‌ای در بین سایر مسائل اجتماعی دارد. مشکلات ناشی از فقر منحصر به پیامد‌های فقر نیست، بلکه این مشکلات زمانی شدت می‌یابد که زمینه‌ساز انحرافات شود. خبرگزاری ایکنا درباره اهمیت فقرزدایی در جامعه و بهره‌گیری از روش‌های نوین با سیدسعید وصالی، پژوهشگر اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) به گفت‌وگو پرداخته است.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
وصالی در بخشی از این گفت‌وگو معتقد است؛ کسانی که مسئول امور محوله در حوزه فقرزدایی می‌شوند، باید کمربند همت را بسته و در این راستا خودی و غیر خودی را یکی بدانند. آن‌ها باید تمامی همت خود را به خرج دهند تا ضمن بکارگیری افراد شایسته در امور، به راهکار‌های اساسی و زودبازده در حوزه فقرزدایی دست پیدا کنند. امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر توصیه می‌کنند که چنانچه قصد داری فردی را مسئول کنی، او از میان افرادی انتخاب کن که جزء خانواده‌های صالح هستند. ممکن است مسئولی به خودی خود فرد صالحی باشد، اما از افرادی در کار خود استفاده کند که ایشان فرد چندان قابل اعتمادی نباشند. اختلاس، دزدی، دروغگویی و ... از زمان صدر اسلام نیز وجود داشته و باید در این حوزه به سیره معصومین (ع) در برخورد با این معضلات توجه کنیم.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
اعضای جدید شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده 
 
حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی از انتخاب اعضای حقیقی شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان خبر داد و گفت: ۵ نفر برای عضویت در این شورا انتخاب شدند، فهیمه فرهمندپور، کبری خزعلی، انسیه کتابچی، لیلا سادات زعفران‌چی و حکمیه سقای بی‌ریا صاحب‌نظران حوزه زنان هستند که به‌عنوان عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده انتخاب شدند، همچنین امیرحسین بانکی‌پور و سیدمرتضی میرباقری از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب نیز برای عضویت شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده معرفی شدند.
 
نگاه سنت و تجدد به زن و برابری در نظام خانواده
 
سیزدهمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم با عنوان «رویکرد‌های الهیاتی در نگهداشت خانواده» دوشنبه ۱۳ آذر با حضور سمیه عرب‌خراسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، فهمیه زارع و حجت‌الاسلام امیرمهاجر میلانی، از اعضای هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.
 
عرب خراسانی در این نشست گفت: خانواده در مفهوم قدمت‌دار خود به معنای نهادی تک‌جنس‌محور (مردمحور)، دارای سلسله مراتب ارزشی و تقسیم تکالیف جنسیتی است. دو کارکرد اصلی و اساسی مورد انتظار از خانواده بازتولید نسلی و بازتولید ارزشی است. کارکرد‌های دیگر خانواده در راستای این دو کارکرد اصلی در ارتباط میان زن و مرد و دیگر اعضای خانواده شامل فرزندان شکل می‌گیرد. از این رو خانواده با وجود کارکرد‌های متنوعی که در طول تاریخ حضورش از جانب جامعه از او خواسته شده، در این دو کارکرد اساسی ثابت باقی مانده است.
 
زارع نیز معتقد است؛ تصریح کرد: قناعت مفهومی است که جامعه‌شناسان بسیاری به آن پرداخته‌اند و نسبت به مصرف‌گرایی انتقاد کرده‌اند. اتفاقاتی که در مالکیت بدن و یا در حوزه ارتباطات جنسی رخ می‌دهد، همه دال مرکزی آن‌ها بر مصرف است و هیچ حد اقناع‌شدگی و سیری‌پذیری ندارد، چون بازار سودش از این سیری‌ناپذیری است.  
 
حجت‌الاسلام امیرمهاجر میلانی نیز گفت: الهی‌دان‌ها و تجددی‌ها، هر دو اسیر یکسری فراروایت‌های گمانی هستند که خودشان ساخته‌اند و خود اسیر آن شده‌اند. اگر ما بتوانیم کمی از این‌ها فاصله بگیریم، شرایط اندیشیدن متفاوتی فراهم می‌شود که بخشی شاید نه، به آرمان زن تجددی، بخشی شاید نه، به آرمان زن سنتی و بخشی نه، به خودآگاهی جنسیتی زن است که همه، نظامی از خانواده را مطلوب می‌داند که براساس برابری بنیاد نهاده شود.  
 
سرمایه‌گذاری بر فطرت و غریزه برای حفظ خانواده
 
حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پانزدهمین پیش نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم با عنوان «خانواده مسلمان و تربیت در زیست‌بوم دوفضایی شدن‌ها» پنجشنبه ۱۶ آذر برگزار شد، پیشنهاد کرد؛ پرتال بزرگی ایجاد شود تا در جامعه ایرانی اسلامی مرجعیت پیدا کند و خانواده ایرانی به این مرجعیت مجازی مراجعه کند و محیطی باشد که در زیست بوم فرهنگ اسلامی - ایرانی قرار گرفته باشد، نه زیست بومی که ما را به محیط متفاوت برگرداند.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
سجاد مهدی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: جنبه اعتبار در ارتباطاتی که در جامعه رخ می‌دهد بیشتر است، یعنی آدم‌هایی که در این فضا با هم ارتباط می‌گیرند، به سبب اعتبار است، اما در خانواده، بیشتر براساس غریزه و فطرت است، از این رو می‌توان روی این دو سرمایه‌گذاری کرد تا خانواده را از گزند این تأثیرات حفظ کنیم.
 
بایسته‌های تربیت اقتصادی در خانواده مقاوم
 
دوازدهمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم با موضوع «تربیت اقتصادی خانواده در فضای سیطره ارزش‌های نظام سرمایه‌داری» دوشنبه ۱۳ آذرماه با سخنرانی عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، کمیل سوهانی، پژوهشگر اقتصادی و مستندساز، حجت‌الاسلام محسن خاکی، معلم و عضو انجمن اقتصاد حوزه علمیه برگزار شد.  
 
سوهانی در این نشست گفت: ملت مصرف‌کننده ملتی است که دچار کری و کوری کنشی می‌شود و نمی‌تواند مسائل خود را حل کند و این هم به دلیل به هم خوردن تعادل مصرف و تولید است و به سرعت در حال تبدیل شدن به جامعه مصرفی هستیم.
 
حجت‌الاسلام محسن خاکی در ادامه این نشست گفت: برای شکل‌گیری خانواده مقاوم سه نکته مهم حائز اهمیت است؛ اول، هسته‌های تولید خانوادگی باید شکل بگیرد. وقتی طرح کاد در مدارس بود، همزمان شاخه دانش‌آموزی حزب جمهوری اسلامی برای کسانی که دو روز در هفته کار می‌کردند شکل گرفت و همچنین شورا در محیط تولید تشکیل شد. این‌ها سه‌گانه‌ای است که به دانش‌آموز امر تولید را آموزش می‌دهد، در حالی که امروز به جای کار کردن، کارآفرینی یاد می‌دهیم.
 
پیغامی با اشاره به اینکه حدود یک دهه پیش مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، گفت: داشتن اقتصاد مقاوم در سطح کلان منوط به داشتن خانواده و فرد مقاوم است و با خانواده مقاوم، می‌توان جامعه، شهر، استان و کشور مقاوم داشت.
 
هیئتی که وحدت‌آفرین شد
 
هاجر خاندوزی، معلم بازنشسته گلستانی برای روایت داستان هیئت تازه تأسیس خود این‌گونه گفت: محله ما یک محله فقیرنشین در شهرستان آذرشهر استان گلستان است، اما داستان هیئت محبان حضرت نرجس خاتون (س) از آنجایی شروع شد که من به عنوان یک معلم، شاعر و مداح‌اهل بیت (ع) از داشتن نعمت فرزند محروم بودم، به همین خاطر تصمیم گرفتم هیئتی را راه‌اندای کنم که تمام کودکان در آن حضور پیدا کنند تا بچه‌های هیئت فرزندانم باشند.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
وی ادامه داد: ما یک خانه ویلایی چند طبقه داشتیم که با درخواست من، همسرم منزل را فروخت تا به همسایگی مسجد برویم و این شد که ما همسایه مسجد امام حسین (ع) آذرشهر شدیم. در اطراف مسجد محله ما، هیئت خیلی رونق نداشت و ما هم ابتدا سعی کردیم بانوان محله را دل مسجد برای کلاس‌های قرآنی جمع کنیم، استقبال از این جلسات بسیار خوب بود و مسجد پلی برای ارتباط من با بانوان محله شد.
 
آغاز نخستین جشنواره ملی «معروف» 
 
آئین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی معروف با شعار حکمرانی عادلانه و چشم‌انداز افق بین‌الملل، ۱۴ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و چند نفر از اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی معروف در محل ستاد امر به معروف برگزار شد.
 
هدف این جشنواره تولید آثار در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است و در این راستا نشست‌های تخصصی نیز برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند دستورالعمل جشنواره و نکات مربوط به آن را در پایگاه اطلاع‌رسانی marooffestival.ir مشاهده کنند.
 
...... دانشجویان امروز در مسیر اقتدار ایران
 
مهرداد توکلی، دبیر جشنواره گفت: تلاش می‌کنیم در دومین جشنواره ملی معروف هر بخش از جشنواره تبدیل به نخستین جشنواره در نوع خود باشد یعنی برای مثال شاهد برگزاری اولین جشنواره فیلم معروف در سال آتی باشیم.
 
حجت‌الاسلام طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف نیز گفت: امروز رسانه‌ها منبر‌های عصر جدید هستند و ما مسلمانان برای دفاع از اعتقادات خود از این ابزار‌ها استفاده می‌کنیم. یکی از فعالیت‌های دوره جدید ستاد امر به معروف برگزاری جشنواره‌های مختلف است تا آنچه را می‌خواهد بگوید در قالب هنر بگوید.  
 
حمایت کانون پرورش فکری از افزایش تولید اسباب‌بازی 
 
 حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی ۱۳ آذر با تولیدکنندگان این عرصه دیدار کرد که تولیدکنندگان به بررسی و بیان موانع و چالش‌های حوزه تولید اسباب‌بازی و سرگرمی پرداختند.
 
وی در این نشست گفت: اگر تولیدکننده‌ای با پژوهش و مشورت سرگرمی‌ای منطبق با کتاب‌های درسی تولید کند که جنبه‌ی آموزشی و پرورشی داشته باشد در تمامی مراحل حمایت و کمک‌های مورد نیاز را اعمال خواهیم کرد. ما تمامی موارد را بررسی خواهیم کرد و حدود دو ماه بعد جلسه‌ای خواهیم داشت تا به شما تولیدکنندگان، نتیجه تلاش‌های‌مان را گزارش دهیم.
انتهای پیام
captcha