تمرین آزادگی داشته باشیم
کد خبر: 4191351
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
مدرس حوزه علمیه قم:

تمرین آزادگی داشته باشیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنواب موسوی یکی از مهمترین ویژگی‌ها در سیره فاطمی را آزادگی و حُر بودن دانست و گفت: تربیت توأم با آزادگی و حُریت می‌تواند فرزندان را از قید نفس و تعلقات زندگی رها کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه قم، 11 دی‎ماه در مراسم جشنی که به مناسبت گرامیداشت ایام ولادت حضرت زهرا(س) در مسجدالاقصی کوی فلسطین خرم‎آباد برگزار شد، با بیان اینکه نسبت ما با حضرت فاطمه(س) باید یک نسبت مادری و فرزندی باشد، چراکه در غیر این‌ صورت دچار خسران می‎شویم، گفت: ما به‌عنوان فرزندان حضرت فاطمه(س) باید سبک زندگی فاطمی داشته باشیم؛ وقتی می‎گوییم نسبت ما با آن حضرت نسبت مادری و فرزندی است پس باید اخلاق و رفتار و خلق و خوی ما به حضرت فاطمه(س) شباهت داشته باشد.

وی یکی از مهمترین ویژگی‎ها در تربیت و سیره فاطمی را ایثار دانست و ادامه داد: ایثار فقط ایثار مال نیست، چراکه ایثار مال تمرین و روشی برای ایثار کردن است و ما باید ایثار به آبرو، وقت، کلام، دانش، اعتبار، عرفان و جان نیز داشته باشیم.

این مدرس حوزه علمیه یکی دیگر از مهمترین ویژگی‎ها در تربیت و سیره فاطمی را آزادگی و حُر بودن دانست و اضافه کرد: آزادگی به این معناست که تعلق و وابستگی نداشته باشیم و تعلقات و چیزهای غیر خدایی را رها کنیم. آزادگی یعنی در قید و بند و اسیر غیر خدا نباشیم، این مفهوم آزادی و آزادگی با معنای آزادی که غرب معرفی می‎کند متفاوت است، چراکه آزادی غربی ویترینی است که پشت آن اسارت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه آزادگی و آزاد بودن به این معناست که اسیر و در بند خودت، دیگران و غیر خدا نباشی، اظهار کرد: آزادگی و حُریت مهمترین اسلوب‌های تربیتی در تربیت فاطمی است؛ روحیه آزادگی داشتن به این معناست که در اوج کار، تلاش، پویایی، برنامه‌ریزی و دقت به چیزی وصل و گره خورده نباشی.

تمرین آزادگی و حُریت داشته باشیم

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه یکی از مهمترین عواملی که جامعه را از نصرت ولی خدا بازمی‎دارد نداشتن آزادگی است، اظهار کرد: نبود آزادگی و حریت امت پیغمبر باعث شد امام علی(ع) در دوره‌ای از تاریخ از خلافت کنار زده شود و حماسه کربلا برای امام حسین(ع) رخ دهد، چراکه وقتی انسان روحیه آزادگی و حُریت نداشته باشد نمی‎تواند امام و ولی خدا را یاری دهد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در منطق غیردینی آزادگی و حُریت معنا ندارد، اضافه کرد: تصمیم‌های ما نباید مبتنی بر تعلق باشد، چراکه تعلق داشتن و وابسته بودن به غیر خدا انسان را بیچاره می‎کند پس باید تلاش کنیم از مرحله تعلق عبور کنیم و خود را به حُریت و آزادگی برسانیم. ما باید در هر منصب و جایگاهی که قرار داریم از تعلق خاطر به دور باشیم و تمرین آزادگی کنیم. اهل‌ بیت(ع) و شهدا عاشق‌ترین مردم نسبت به خانواده، زن و همسر بودند، اما ما می‌بینیم این عشق و تعلق خاطر آنها را زمین‌گیر نمی‎کرد پس عشق و تعلق خاطر نسبت به خانواده با عدم وابستگی منافات ندارد.

وی با تأکید بر اینکه باید تمرین آزادگی و حُر بودن داشته باشیم و به فرزندان خود نیز آزادگی را یاد بدهیم، ادامه داد: تربیت توأم با آزادگی و حُریت می‎تواند فرزندان را از قید نفس و تعلقات زندگی رها کند؛ باید مراقب باشیم فرزندان ما فریب آزادی غربی که پشت آن اسارت است را نخورند، چراکه خانواده علوی و فاطمی با تربیت فرزندانی همچون امام حسین و امام حسن(ع) بهترین الگو برای آزادگی و حُریت هستند و می‎طلبد ما در تربیت فرزندان از این نوع سبک زندگی الگوگیری کنیم.

انتهای پیام
captcha