امام علی(ع) خواندن قرآن را تجدید بیعتی با خدا می‌دانست + صوت
کد خبر: 4196126
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
امیرالمؤمنین(ع) به روایت اهل قرآن/ مریم حاج‌عبدالباقی:

امام علی(ع) خواندن قرآن را تجدید بیعتی با خدا می‌دانست + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن بیان برخی تاکیدات قرآنی حضرت علی(ع) برای تحقق عدالت و تبیین عملی دستورات قرآن در جامعه گفت: حضرت به تلاوت قرآن درصبح و شب تاکید داشتند و می‌فرمودند هر زمان که فرصت داشتید قرآن بخوانید و این تاکید یعنی انسان عهد خودش را با خدا تجدید می‌کند.

مریم حاج‌عبدالباقی، قرآن‌پژوه

مریم حاج‌عبدالباقی، کارشناس مذهبی و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اشاره به صفات حضرت امیرالمؤمنین علی‌(ع) گفت: حضرت علی(ع) توصیه‌نامه‌ای را در ارتباط با بازار، وظایف بازاریان و کسانی که خرید و فروش می‌کنند دارند که این توصیه‌نامه را در سال‌های حکومت خود داشتند. حضرت در ابتدای بازار می‌ایستادند و این مباحث و توصیه‌ها را به مردم یادآوری می‌کردند که به مباحث قرآنی بسیار نزدیک است.

این کارشناس مذهبی افزود: حضرت می‌فرمودند: «أَوْفُوا الْمِکْیالَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْطِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدینَ»، یعنی در رفتار با مردم و زمانی که می‌خواهیم به مردم جنسی بفروشیم یا جنسی بخریم، حواسمان باشد سرکشی و فساد در زمین نکنیم؛ پیمانه را پر قرار دهیم و کم‌فروشی نکنیم. در کنار این‌ها حضرت مطالب دیگری بیان می‌کنند و می‌فرمایند: «در ابتدای شروع به کار خود از خدا طلب خیر کنید و با آسان‌گیری بر مردم روزی خود را زیاد کنید. حضرت علی(ع) در بازار کوفه حرکت می‌کرد و می‌فرمود: «قدموا الاستخاره» از خدا خیر بخواهید و بگویید خدایا برای من خیر پیش‌آور و بعد می‌فرمود: «تبرک بسهوله» یعنی اگر آسان بگیرید، کارتان آسان بر می‌دارد و در فروش اجناس به خریداران نزدیک شوید؛ همچنین می‌فرمود: «تزینوا بالحلم، یعنی با حلم و سخت‌ نگرفتن در میزان قیمت کالایی که قصد فروش آن دارید یا توزین آن، مقدار وزن بیشتری را برای مردم بگذارید. اما امروز برعکس شده است و می‌بینیم که به عنوان مثال یک شیرینی‌فروش به خیال اینکه سود بیشتری کند، وزن جعبه را هم با وزن شیرینی محاسبه می‌کند در حالی که فکر می‌کند این کار باعث پولدار شدن او می‌شود؛ شاید پولی هم به او برسد، اما این مال برکت ندارد. پس کاسبی که کم‌فروشی نمی‌کند و حتی بیشتر می‌فروشد، مالش برکت پیدا می‌کند.

این حافظ کل قرآن کریم گفت: همچنین حضرت در ادامه حضور خود در بازار خطاب به بازاریان و مردم می‌گفت عصبانی نشوید و «تناهی عن الیمین» و در داد و ستد قسم نخورید و«جانب الکذب»، و از دروغ اجتناب کنید و «تجافوا عن الظلم» و به مشتری ظلم نکنید و بعد می‌فرمودند «وانصفوا المظلومین» یعنی به مظلومین انصاف دهید و منصفانه برخورد کنید و «لاتقربوا الربا» دنبال ربا نروید و در بازار نحوه گفتار و رفتارتان با احترام و رعایت حیا باشد تا عوامل حرام فراهم نشود. این‌ها برخی از مسائلی است که نگاه قرآنی حضرت علی(ع) در اینجا حاکم است که همگی عبارات قرآنی است.

این پژوهشگر قرآنی و استاد دانشگاه تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) احترام به قرآن و ماه‌های مبارک را بسیار مورد سفارش قرار می‌دادند. از ایشان نقل شده است که می‌فرمودند: «اسم مصحف شریف را نشکنید و با احترام آن را قرآن کریم و قرآن مجید بگویید» یا تاکید می‌کردند که «نگویید رمضان بلکه بگویید ماه مبارک رمضان» و بعد در توصیه‌شان به فرزندشان محمد حنفیه می‌فرمودند: «وَ عَلَیْکَ بِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ وَ اَلْعَمَلَ بِهِ وَ لُزُومِ فَرائِضِهِ و شَرائِعِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ وَ أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ و التَّهجُّدِ بِهِ و تِلاوَتِهِ فی لَیْلِکَ وَ نَهَارِکَ فإنَّهُ عَهْدٌ مِنَ اللّٰهِ تَعَالَى إِلَى خَلْقِهِ فهو وَاجِبٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ یَنْظُرَ کُلَّ یَوْمٍ فِی عَهْدِهِ وَ لَوْ خَمسِینَ آیةً وْ أَعْلَمُ أَنَّ دَرَجَاتِ اَلْجَنَّةِ عَلَى قَدْرِ آیَاتِ اَلْقُرْآنِ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ اَلْقِیَامَةِ یُقَالُ لِقَارِئِ اَلْقُرْآنِ اِقْرَأْ وَ اِرْقَ فَلَا یَکُونُ فِی الْجَنَّةِ بَعْدَ اَلنَّبِیِّینَ وَ اَلصِّدِّیقِینَ أَرْفَعُ دَرجَةً مِنْهُ.»؛ یعنی باید هر چه در قرآن آمده از امر و نهی‌اش، از حلال و حرامش، از فرائض و شرایعش، هر چه که هست انسان خودش را ملازم با او قرار دهد و به خواندن قرآن در شب مداومت داشته باشد «وَالتَّهَجُّدِ بِه‏». همچنین به تلاوت قرآن در صبح و شب تاکید داشتند «وَ تِلَاوَتِهِ فِی لَیْلِکَ وَ نَهَارِکَ»، بعد می‌فرمایند: «فَإِنَّهُ عَهْدٌ مِنَ اللهِ»، یعنی صبح، ظهر، عصر و شب و هر زمان که فرصت داشتید، قرآن بخوانید.

حاج‌عبدالباقی ادامه داد: بعد حضرت می‌فرمایند: «فَإِنَّهُ عَهْدٌ مِنَ اللهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى» و «إِلَى خَلْقِهِ فَهُوَ وَاجِبٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ یَنْظُرَ کُلَّ یَوْمٍ فِی عَهْدِهِ وَ لَوْ خَمْسِینَ آیَةً»، این توجه به قرآن برای تجدید عهد انسان با خدای متعال و برای بیعت انسان با خدا است. تاکید ایشان یعنی هر بار انسان قرآن را می‌خواند، بیعت مجددی با خدای تبارک و تعالی دارد، عهد خودش را با خدا تجدید می‌کند. همچنین در اصول کافی از حضرت نقل است که می‌فرمایند، خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و یاد خدا در آن می‌شود، این خانه برکت زیادی پیدا می‌کند و ملائکه در آن حاضر و شیاطین از آن خانه دور می‌شوند و نور آن خانه برای اهل آسمان مانند نور ستارگان برای اهل زمین است. اما خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت نمی‌شود، کم‌برکت شده و فرشتگان در آنجا حضور پیدا نمی‌کنند و شیاطین در آن خانه حاضر می‌شوند.

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha