فرصتی نوجوانانه برای عاشق خدا شدن
کد خبر: 4196190
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
گزارش ایکنا از اعتکاف «بی‌نهایت عاشقی»

فرصتی نوجوانانه برای عاشق خدا شدن

وقتی می‌توانیم مسیر بندگی را تجربه کنیم که عاشق خدا شویم و این عشق زمانی در وجود ما شکل می‌گیرد که بتوانیم در خلوت آن را پیدا کنیم؛ اعتکاف بهترین فرصت برای خلوت با خدا و تجربه عشق الهی است تا مصداق این عبارت از مناجات محبین امام سجاد(ع) باشیم که می‌فرماید: «کسی که طعم عشق و محبت تو را چشید، مگر می‌تواند از تو روی برگرداند.»

اعتکاف نوجوانانه «بی‌نهایت عاشقی»«بی‌نهایت شو» عنوان دوره‌ای‌ست که به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی بر اساس کتب ۷ جلدی «برترین آرزو» شامل معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، خداشناسی، راهنماشناسی، اسلام‌شناسی، شیعه‌شناسی و معادشناسی در سراسر کشور برگزار می‌شود. جمعی از نوجوانان دختر استان اصفهان که این دوره معرفتی را گذرانده‌اند، امسال تصمیم گرفتند تا در ایام‌البیض ماه رجب، از فرصت مراسم اعتکاف برای تقویت آموخته‌های خود در طول این دوره استفاده کنند.

مریم امین‌الرعایا، مسئول گروه دختران «بی‌نهایت شو» در اصفهان درباره این مراسم به خبرنگار ایکنا از اصفهان اظهار کرد: امسال به لطف امام رضا(ع) نیت کردیم تا برای دختران مراسم اعتکاف برگزار کنیم و به همین منظور، مسجدی با ظرفیت ۳۰۰ نفر انتخاب کردیم، ولی به‌دلیل استقبال زیاد به مسجد دومی هم نیاز پیدا شد که به همت اعضای «بی‌نهایت شو»، مسجدی با فاصله نزدیک به مسجد اول پیدا کردیم و اکنون ۵۳۵ مخاطب معتکف داریم.

وی افزود: شعار این مراسم، «عاشق شوید» و برند آن نیز «بی‌نهایت عاشقی» است، چون معتقدیم وقتی می‌توانیم مسیر بندگی را تجربه کنیم که عاشق خدا شویم و این عشق زمانی در وجود ما شکل می‌گیرد که بتوانیم در خلوت آن را پیدا کنیم. این عشق از طرف خدا برای همه بندگان وجود دارد، مثل باران بر آنها می‌بارد و بندگان را به سوی خود فرامی‌خواند؛ فقط کافی است این خلوت ایجاد شود که اعتکاف بهترین فرصت برای خلوت با خدا و تجربه عشق الهی است تا مصداق این عبارت از مناجات محبین امام سجاد(ع) باشیم که می‌فرماید: «کسی که طعم عشق و محبت تو را چشید، مگر می‌تواند از تو روی برگرداند.»

مسئول گروه دختران «بی‌نهایت شو» در اصفهان اضافه کرد: از طرف مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، دو تن از استادان و مدرسان دوره «بی‌نهایت شو» در این مراسم حضور دارند. بسته‌هایی نیز از مشهد به دست ما رسید که در افتتاحیه مراسم به مخاطبان هدیه داده شد و شامل کتاب «عشق خدا»، نشانگر کتاب، حرز، نمک متبرک، گلاب متبرک، پیکسل، مهر و جانماز بود. اعضا قبل از شروع اعتکاف تلاش کردند تا با پیدا کردن بانی، هزینه مراسم را تأمین کنند؛ بخشی از هزینه‌ها را مؤسسه پرداخت می‌کند، اما بخش زیادی هم از طریق بانیان تأمین می‌شود. همچنین اعضا یک‌سری وسایل دست‌ساز شامل آینه مکرومه و نشانگر کتاب تهیه کرده‌اند که در انتهای مراسم به همه آنها هدیه داده می‌شود.

وی درباره کتب ۷ جلدی «برترین آرزو» توضیح داد: این کتاب‌ها محتوای معرفتی و ناب توحیدی را به زبان جوان و نوجوان و کاملاً شیوا و گویا بیان می‌کنند و تمام شبهات و مسائل اعتقادی را که نسل امروز در ذهنش دارد، مانند اینکه من چرا به این دنیا آمدم، چرا خدا وجود دارد و آیا دنیای دیگری وجود دارد یا نه، به زبان استدلالی و عقلی پاسخ می‌دهد. مخاطب خاص این محتوا، جامعه نخبگانی و به‌ویژه دانش‌آموزان سمپاد هستند، ولی برای عامه نوجوانان دهه هشتادی نیز می‌تواند پاسخگو باشد.

اعتکاف نوجوانانه «بی‌نهایت عاشقی»

یکی از سرگروه‌ها نیز به خبرنگار ایکنا گفت: محوریت این مراسم با توجه به بسته هدیه مؤسسه، کتاب «عشق خدا»ست که سه فصل دارد؛ چرا باید به خدا عشق بورزیم، چگونه عشق بورزیم و آثار این عشق چیست. اعضا به این مطالب اشتیاق نشان دادند و صبحت‌های مهمانان مراسم نیز تأثیرگذار بود، به‌خصوص اینکه وجود خدا را با مسائل ریاضی برای نوجوانان اثبات کردند.

وی تأکید کرد: دوره از لحاظ محتوایی برای نوجوانان، خوب و اشتیاق آنها برای آموختن ستودنی است، تا جایی که بعضاً بحث‌ها تا نیمه شب ادامه پیدا می‌کند و نوجوانان همچنان در حال پرس‌وجو هستند. حتی بسیاری از آنها که عقاید متفاوتی با بقیه داشتند، در این دو، سه روز از لحاظ رفتاری و عقیدتی تغییر کردند.

یکی از نوجوانان شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف «بی‌نهایت عاشقی» نیز بیان کرد: در اسلام آمده است که عبادت دسته‌جمعی اثر بیشتری دارد، وقتی این جمع هم‌سن و هم‌سلیقه باشند، خط مشترکی را دنبال کنند و دل‌های آنها به هم نزدیک باشد، عبادت دسته‌جمعی‌شان بیشتر جلوه می‌کند. من از قبل تجربه و خاطره اردوهای مشهد و اعتکاف «بی‌نهایت شو» را داشتم. این اردوها و مراسم به این شکل است که بچه‌ها ابتدا هیچ کدام همدیگر را نمی‌شناسند، ولی در پایان خیلی سخت از هم جدا می‌شوند. درواقع مثل دوستانی هستند که سال‌هاست با هم همراه‌اند و نظرات مشترک زیادی دارند. فضای صمیمانه‌ای که «بی‌نهایت شو» برای ما ایجاد کرده و وجود دوستانی که در کنارشان می‌توانی به پاسخ سؤال‌های خود برسی و با آنها خاطره بسازی، حال زندگی‌ام را خوب کرده و به آن برکت داده است.

انتهای پیام
captcha