نظام اداری ما نیازمند الگویی عملیاتی از آموزه‌های نهج‌البلاغه است
کد خبر: 4196932
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
حجت‌الاسلام سالک:

نظام اداری ما نیازمند الگویی عملیاتی از آموزه‌های نهج‌البلاغه است

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان گفت: تلاش ما ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه و ارائه الگویی عملیاتی و میدانی از کلام نورانی امام علی(ع) در تشکیلات اداری‌مان به جهانیان است.

گردهمایی رابطین نهج‌البلاغه دستگاه‌های اجرایی استان اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام احمد سالک‌ کاشانی، رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان در گردهمایی توجیهی ویژه رابطین نهج‌البلاغه دستگاه‌های اجرایی استان که امروز، 10 بهمن‌ماه در امامزاده هارون ولایت اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در مصحف حضرت فاطمه(س)، مطلبی از قول رسول خدا(ص) بیان شده است که ان‌شاءالله مصداق این کلام، من و شما هستیم. ایشان می‌فرماید: «جماعتی از مشرق قیام و زمینه را برای حکومت مهدی(عج) آماده می‌کنند.» اگر به همین یک مأموریت توجه کنیم، رسالت ما روشن است.

وی افزود: در آخرالزمان باید به دو نکته توجه کرد؛ فراهم کردن شرایط ظهور که این به عهده من و شماست و علت‌ و علائم‌ ظهور که در اختیار ما نیست. عواملی در جهان طبیعت رخ می‌دهد که همان علامت‌های زمینه‌ساز تشکیل حکومت عدل الهی است.

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان بیان کرد: دکترین نهضتی امام خمینی(ره) ۱۰ اصل دارد که اولین آنها، تفکیک‌ناپذیری دین از سیاست است؛ امام می‌فرمود قرن‌هاست به خورد ما و حوزه‌های علمیه داده‌اند که دین از سیاست جداست و طی قرون گذشته، هر جنایتی که خواستند، در ضمن این سخن انجام دادند. طبق اولین اصل، دین یعنی سیاست و سیاست یعنی دین؛ این دو از هم جدا نیستند و در کل، لغت دین به معنای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است. اصل دوم عبارت است از دگرگونی مردم و این اصول همین‌طور پیش می‌رود تا به اصل دهم برسد که عبارت است از زمینه‌سازی برای حکومت عدل الهی به سرپرستی حضرت مهدی(عج). دکترین نهضتی مقام معظم رهبری نیز پنج مرحله دارد که مرحله نهایی آن تمدن اسلامی و زمینه‌سازی حکومت عدل الهی است.

وی گفت: نظم نوینی که استکبار برای خودش در قالب دوقطبی شدن جهان رقم زده بود، به هم خورده و امروزه در نظمی قرار گرفته‌ایم که چندقطبی‌ست؛ دشمنان ما نیز این ادعا را تأیید می‌کنند و آن عبارت است از اینکه قطب مهم جهان امروز، اسلام ناب محمدی نام دارد که این قطب به سرعت در حال پیشروی است. زمینه‌سازی ظهور را انقلاب اسلامی انجام می‌دهد، علامتش هم روشن است و ان‌شاءالله یکی از این علائم، آزادی بیت‌المقدس از چنگال اسرائیل خواهد بود.

سالک بیان کرد: ۸ روایت از امام‌ علی(ع) نقل شده که حضرت در آنها به زیبایی بیان کرده‌ که یهود از غرب به شرق می‌آید و سه جنگ به راه می‌اندازد، سپس لشکر اسلام تشکیل می‌شود و از کربلا به سمت بیت‌المقدس حرکت می‌کند. در این روایات، پیش‌بینی بسیار بزرگی برای آزادی بیت‌المقدس شده است و جای بحث دارد، اما نتیجه‌ای که از مجموع آنها گرفته‌ام اینکه، لشکر اسلام شکل گرفته‌ است. در جریان تشکیل داعش و قضایای منطقه در طول این ۴۳ سال، شاهد شکل‌گیری این لشکر الهی با محوریت مقام معظم رهبری در شرق هستیم که بیانگر «يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ» است. من و شما در اداره این لشکر باید بر اساس قرآن، نهج‌البلاغه و کلام اهل بیت(ع) عمل و نوعی ساختار قدرتمند محتوایی برای تربیت سربازان حضرت مهدی(عج) فراهم کنیم. اگر این هدف و رسالت ما باشد، کلام اميرالمؤمنين(ع) معنا پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: مؤسسه نهج‌البلاغه به هیچ وجه وارد امور اداری قوه اجرایی کشور و حتی قوه قضایی و قانونی نمی‌شود و دخالتی در آنها ندارد. تلاش ما ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين(ع) و ثمره این سخن این است که بتوانیم در تشکیلات اداری‌مان، الگویی عملیاتی و میدانی از کلام نورانی امام علی(ع) به جهان نشان دهیم. الگوی زیبا و ناب اسلام و همچنین خودکفایی کشور بر مبنای قرآن کریم و نهج‌البلاغه باید به دنیا نشان داده شود و این الگو در نظام اداری ما شکل بگیرد و شما زمینه‌ساز ایجاد آن هستید. مبنای ما قرآن و عترت(ع) است و باید خلأها را شناسایی و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان ادامه داد: اگر آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه بر عمل و اندیشه مدیران حاکم باشد، به مراجعه‌کنندگان رسیدگی می‌شود. طبق گفته امام‌ علی(ع) که می‌فرماید: «التُّقَى رَئِيسُ الْأَخْلَاقِ؛ تقوا رئیس اخلاق است»، تقوا باید چتر حاکم بر کل زندگی ما باشد و در این صورت است که استاد اخلاق می‌شویم. رجال بزرگ به ما یاد داده‌اند که علم اخلاق، اعتدال در قوه شهوت، غضب و فکر است؛ میوه شیرین اعتدال و میانه‌روی در قوه شهوت عبارت است از حیا، عفت و غیرت. اعتدال در قوه غضب، شجاعت؛ اعتدال در قوه فکر، حکمت و اعتدال در هر سه قوه، عدالت است. بنابراین مبنای ساختار تشکیلات اداری ما باید بر اساس «التُّقَى رَئِيسُ الْأَخْلَاقِ» باشد. پیامبر(ص) نیز فرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق؛ انگیزه بعثت من تکمیل مکارم اخلاق است.» همچنین در دعای ۲۰ صحیفه سجادیه، امام سجاد(ع) می‌فرماید: «بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَانِ.» ما باید مصداق این جمله باشیم؛ یعنی اگر امروز ایمانمان ۱۰ درجه است، فردا باید ۱۵ درجه شود و این نیازمند تمرین و خودسازی است. 

وی بیان کرد: در خطبه ۲۸ نهج‌البلاغه، اميرالمؤمنين(ع) می‌فرماید: «أَلا و إِنَّ الْيَوْمَ الْمِضْمارُ وَ غَداً السِّباقُ وَ السَّبْقَةُ الجَنَّةُ وَ الْغايَةُ النَّارُ؛ گوشه چشمت را باز کن، چهار صباح دنیا به تو پشت کرده و با تو وداع می‌کند، اما زندگی جاودانه آخرت به تو رو کرده‌ و امروز، روز مسابقه است و آن کسی که در این مسابقه پیروز شد، بهشتی‌ و آن کسی که عقب افتاد، جهنمی‌ست.» حال چه کنیم تا در این مسابقه پیروز شویم؟ همین خدمت به مراجعه‌کنندگان و مستضعفان می‌تواند عامل بهشتی شدن باشد و طبق فرمایش امام صادق(ع) باید مایه عزت ائمه(ع) باشیم. 

سالک تصریح کرد: هدف اصلی ما از تشکیل گردهمایی رابطین این است که بتوانیم چهارچوبی اخلاقی، رفتاری، اندیشه‌ای و اجرایی در ساختار اداری کشور مبتنی بر آیات و روایات سامان دهیم و مقدمه آن، حضور شما رابطین است. باید زندگی شخصی‌مان را علی‌وار کنیم و همواره خود را در محضر امام علی(ع) ببینیم و آن نیازمند آموزش نهج‌البلاغه است.

فاطمه کاظمینی

انتهای پیام
captcha