برگزاری برنامه‌های قرآنی دهه‌ فجر با رویکرد جهاد تبیین و حفظ موضوعی
کد خبر: 4197539
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱
در چهارمحال‌وبختیاری

برگزاری برنامه‌های قرآنی دهه‌ فجر با رویکرد جهاد تبیین و حفظ موضوعی

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه برنامه‌های قرآنی پیش‌بینی شده برای ایام‌الله دهه فجر در واقع تمرین و آماده‌سازی فضا برای اجرای عملیات ماه رمضان است، گفت: تمامی این برنامه‌ها با نگاه جهاد تبیین و حفظ موضوعی قرآن کریم برگزار می‌شوند.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با تبریک ایام‌الله دهه فجر و چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب و با اشاره به اینکه رشد و تعمیق فرهنگ دین در ذات انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ دین شکل گرفت تا با مدد از آموزه‌های قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) مردم را به سمت رشد و کمال و سعادت ابدی رهنمون کند.

کارگر با ذکر اینکه شاخص رشد قرآن و فعالیت‌های قرآنی در عصر پهلوی و دوران انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست، ادامه داد: ادله فراوانی وجود دارد که ادعا کنیم شاخص رشد فعالیت‌های قرآنی در عصر پهلوی بسیار کند و سطحی بوده اما از ابتدای انقلاب تا کنون این شاخص کاملاً افزایشی و صعودی است؛ از جمله می‌توان به رشد و توسعه مراکز قرآنی در جای‌جای استان اشاره داشت که مشغول کار و فعالیت هستند و جماعت خوبی را جذب کرده و قرآن را آموزش و ترویج می‌دهند.

جهاد تبیین؛ کارویژه قرآنیان در دهه فجر

وی با تأکید بر اینکه قرآن کریم پس از انقلاب پرتیراژترین کتاب دنیا شده است، توضیح داد: با وقوع انقلاب اسلامی کشورهایی که حرف انقلاب را شنیدند و پیام آن‌را دریافت کردند به قرآن روی آوردند و ترجمه این کتاب آسمانی به زبان‌های مختلف دنیا رشد قابل ملاحظه‌ای یافت که رشد چاپ قرآن کریم به زبان‌های مختلف در دوران بعد از پیروزی انقلاب قابل قیاس با قبل نیست. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اهم برنامه‌های قرآنی ویژه دهه فجر را تشریح و بیان کرد: این اداره‌کل مسئولیت کمیته‌های قرآن و هیئات را بر عهده دارد که در هر دو حوزه برنامه‌های کشوری و استانی برنامه‌ریزی شده و در حال برگزاری است.

کارگر با تأکید بر اینکه کمیته قرآن کشوری ستاد دهه فجر در سازمان دارالقرآن تشکیل شده و سیاست کلی ایام‌الله دهه فجر ذیل عنوان «قرآن در انقلاب اسلامی» را ابلاغ کرده است، توضیح داد: این سیاست کلی و عملیات قرآنی فقط محدود به دهه فجر نیست بلکه از سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز شده و در ماه مبارک رمضان به اوج می‌رسد که در ایام معنوی اعتکاف نیز تقویت شد. 

وی نگاه تبیینی حاکم بر برنامه‌های قرآنی را در رویکرد سازمان دارالقرآن مورد تأکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب امسال نیز چندین بار به مقوله جهاد تبیین اشاره و تأکید داشتند و لذا این نگاه همچنان در تمامی برنامه‌های قرآنی اعم از محافل و کرسی‌های تلاوت، کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌ها و ... باید ساری و جاری باشد، به‌ویژه در ایام‌ گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب نیز در دستور کار است.

آماده‌سازی مؤسسات قرآنی استان برای عملیات رمضان

کارگر سیاست دوم برنامه‌های قرآنی را توجه به حفظ موضوعی در میان اقشار و لایه‌های مختلف جامعه برشمرد و افزود: بر این اساس، طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفت و از جمله، طرح «مستورا» در استان‌ها اجرایی شد؛ در این طرح کوتاه‌مدت دوهفته‌ای، حفظ و تبیین و تفسیر ۱۴ آیه در ۱۲ فراز ناظر بر حوزه حجاب و عفاف هدف‌گذاری و در جامعه هدف یعنی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی اجرایی شد.

وی با تصریح اینکه در حیطه میان‌مدت، عملیاتی ساختن طرح «۳۰ آیه» ویژه ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: این آیات شریفه با موضوعات ایمان، توحید، نبوت، ولایت و معاد انتخاب شده و در ایام برپایی مراسم معنوی اعتکاف در دستور کار قرار داشت. درحال حاضر نیز این محتوا در اختیار مراکز قرآنی چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است تا در محافل قرآنی ویژه ایام‌الله دهه فجر علاوه بر پرداختن به حفظ، نکات تبیینی آیات بیان شود. 

کارگر از آماده‌سازی مؤسسات و مراکز قرآنی استان برای عملیات ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: هم برنامه‌های اجرا شده در ایام مراسم معنوی اعتکاف و هم اقدامات قرآنی پیش‌بینی شده برای ایام‌الله دهه فجر درواقع تمرین و آماده‌سازی فضا برای اجرای عملیات رمضان است و درواقع مقیاس کوچکی از سیاستگذاری سازمان برای برنامه‌های ایام ماه مبارک رمضان در این جشن ملی در دستور کار قرار دارد. 

برپایی ۱۰۰ محفل قرآنی در سراسر استان

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری ۱۰۰ محفل قرآنی در ایام‌الله دهه فجر در استان، ادامه داد: این محافل معنوی ذیل عناوینی چون «محفل قرآنی و جهاد تبیین»، «محفل انس با قرآن به یاد شهدای انقلاب»، «تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه» و «کرسی تلاوت قرآن کریم» و ... ویژه عموم مردم در تمامی شهرستان‌های استان و عمدتاً با محوریت مراکز و مجموعه‌های مردمی مانند هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی، مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی برگزار می‌شوند.

کارکر افزود: این محافل در سطوح کیفی گوناگون قطعاً یک فضای خوب قرآنی را در مناطق خودشان ایجاد و فطرت‌های بیدار را برای سوق یافتن به سمت قرآن ترغیب می‌کنند.

وی نقش رسانه‌ها را در توسعه مخاطبان قرآن کریم یادآور شد و بیان کرد: بر این اساس، در برگزاری محافل قرآنی ویژه ایام‌الله دهه فجر به مراکز برگزار کننده تأکید شده از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنند و پوشش خبری محافل قرآنی را در دستور کار قرار دهند تا علاوه بر توسعه دامنه مخاطبان، این محافل نورانی با نظم و کیفیت بیشتری برگزار شوند.

کارگر تصریح کرد: برخی شهرستان‌ها به‌طور ویژه میزبان برنامه‌های قرآنی خواهند بود که از جمله می‌توان به برگزاری «جشن انقلاب» در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن در روز ۲۰ بهمن‌ماه، «تجلیل از مروجان قرآن» در لردگان، بروجن، فارسان و کوهرنگ و «مسابقه خوشنویسی قرآنی سوره فجر» به میزبانی فارسان و «مسابقه نقاشی قرآنی با موضوع حجاب» به میزبانی بروجن اشاره کرد.

وی در پایان گفت: شرکت پرشور در راهپیمایی دشمن‌شکن ۲۲ بهمن، دیدار با خانواده‌های شهدا، غبارروبی گلزار مطهر شهدا، برپایی برنامه‌های جشن تکلیف و ختم کل قرآن کریم از دیگر برنامه‌هایی است که با مشارکت و نقش‌آفرینی و راهبری جامعه قرآنی استان در ایام‌الله دهه فجر در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha