طلاب باید به عنوان چهره‌های نظریه‌پرداز نقش آفرین باشند
کد خبر: 4198172
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

طلاب باید به عنوان چهره‌های نظریه‌پرداز نقش آفرین باشند

دبیرشورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: طلاب و فضلای حوزه باید متفکر رشد کنند تا بتوانند به عنوان چهره‌های صاحب‌نظر و نظریه‌پرداز در مجامع داخلی و خارجی نقش آفرین باشند.

سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در آیین رونمایی از طرح مطالعاتی آثار و اندیشه‌های مقام معظم رهبری با عنوان «از توحید تا تمدن» که در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: طلاب همراه تحصیل علم و کسب کمالات معنوی باید یک نگاه جامع‌نگر هم داشته باشند و علاوه بر بحث‌های حوزوی نسبت به نظام اسلامی، مسائل داخلی و بین المللی دیدگاه روشنی داشته باشند و بتوانند با ادبیات دنیا حرفی که نشأت گرفته از سرچشمه جوشان فرهنگ اسلام است، بیان کنند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری افزود: در دوران مدیریتی که پیش از این در حوزه علمیه داشته‌ام، شروع چنین طرح‌ها و برنامه‌های مطالعاتی را شاهد بودیم که با طرح سیر مطالعاتی کتاب‌های استاد مطهری آغاز شد و تاکنون نیز آن طرح به قدرت خود باقی است و در کنار آن نیز طرح‌های دیگری نسبت به آثار آیت‌الله مصباح با عنوان طرح ولایت و اسلام ناب صورت گرفته است.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: علاوه بر کتاب‌های متداول حوزوی که به عنوان برنامه درسی مطالعه می‌شود باید از تجربه گرانسنگ و آثار فاخر چهره‌های برجسته حوزوی بهره ببرند و با نوع استدلال، ورود در بحث و خروج در بحث آشنا شوند و متفکر رشد کنند تا بتوانند به عنوان چهره‌های صاحب نظر و نظریه‌پرداز در مجامع داخلی و خارجی نقش‌آفرین باشند.

امام جمعه قم با بیان اینکه طلاب باید از جامعیت نسبی برخوردار باشند، اظهار کرد: گاهی حجاب معاصرت باعث می‌شود نسبت به مسائلی غفلت کنیم، اما زمانی که در این راه کاری خوب صورت می‌گیرد از گذشته‌ای که کمتر توجه شده است صرف‌نظر می‌کنیم و می‌گوییم کار را پیگیر، استوار و خستگی ناپذیر دنبال کنید تا به نتایج خوبی برسید.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: در گذشته کتاب‌هایی توسط شورای عالی حوزه عرضه می‌‌شد تا الگو‌های تربیتی و تهذیبی معرفی شوند و کیفیت تحصیلی، حالات معنوی شخصیت آن‌ها معرفی می‌شد که هر کدام ستاره پر فروغی بودند.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی با معماری امام خمینی(ره) شکل گرفته است و با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه پیدا کرده است، طلبه‌ها در محیط دیگری نسبت به گذشته زندگی می‌کنند و همراه تحصیل علم و کسب کمالات معنوی باید یک نگاه جامع‌نگر هم داشته باشند و علاوه بر بحث‌های حوزوی نسبت به نظام اسلامی، مسائل داخلی و بین المللی دیدگاه روشنی داشته باشند و بتوانند با ادبیات دنیا حرفی که نشأت گرفته از سرچشمه جوشان فرهنگ اسلام است، بیان کنند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هدف طرح مطالعاتی «از توحید تا تمدن» سیر مطالعاتی آثار و اندیشه‌های مقام معظم رهبری، این است که طلاب از طریق مطالعه مستقیم آثار یک اندیشمند به افق اندیشه‌های او برسند و لذا در این باره بیش از ۲۲۰ اثر کتب، تدریس‌ها، سخنرانی‌ها و... از شخصیت رهبرمعظم انقلاب جمع آوری شده است.

وی با اشاره به کتاب انسان ۲۵۰ ساله اظهار کرد: این کتاب دلایل موضع گیری‌های متفاوت ائمه(ع) را به خوبی نشان می‌دهد که همه این مسیر زندگی یک نفر با فراز و فرود‌های خودش است که اگر امیرالمومنین(ع) یک عمر ۲۵۰ ساله داشتند همان کاری را می‌کردند که سایر ائمه(ع) انجام داند که تعبیر انسان ۲۵۰ ساله نشان می‌دهد که ائمه(ع) هدف یکسان داشتند و اقتضائات زمان متفاوت بوده است و به طلاب توصیه می‌شود که این کتاب را مطالعه کنند.

طلاب باید به عنوان چهره‌های صاحب نظر و نظریه پرداز نقش آفرین باشند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب از شخصیت‌های کم نظیر و در برخی ابعاد بی نظیر هستند و جامعیت کم نظیری دارند و جدا از آثاری که دارند در دیدار‌ها و ملاقات‌هایی که با مجامع مختلف دارند به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انسان یقین پیدا می‌کند متخصص این امر هستند؛ لذا این طرح افق مبارکی است و در کنار تهذیب طلاب، معرفت و شناساندن انقلاب و مسائلی که رهبر معظم انقلاب طی طریق کردند را ادامه دهید.

انتهای پیام
captcha