اخلاق حسنه و مشورت؛ دو رمز موفقیت پیامبر(ص) بعد از بعثت
کد خبر: 4198765
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
حدائق مطرح کرد:

اخلاق حسنه و مشورت؛ دو رمز موفقیت پیامبر(ص) بعد از بعثت

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به آیات قرآن کریم درباره رمز موفقیت پیامبر(ص)، دو نکته داشتن اخلاق حسنه و گرفتن مشورت از انسان‌ها را در این آیات یادآور شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 19 بهمن در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود که به مناسبت فرا رسیدن عید مبعث انجام شد، ضمن تبریک فرا رسیدن این عید فرخنده گفت: رمز موفقیت اولیه پیامبر(ص) بنا بر تأکید قرآن، اخلاق بوده است.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های ارزشمند پیامبر خاتم(ص) که برای همه مسلمانان باید سرمشق زندگی باشد، اخلاق شایسته حضرت رسول(ص) بود، بر ضرورت توجه به این نکته تأکید کرد.

حدائق آیاتی از قرآن کریم در این رابطه را برشمرد و گفت: خداوند در آیه‌ای که بعد از اتمام جنگ احد نازل شد، فرمود رحمت خدا شامل حال پیامبر(ص) شده است که با مردم نرم بوده و با نرمش برخورد می‌کند.

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: خداوند در آیات مذکور خطاب به پیامبر(ص) تأکید می‌کند که اگر انسان خشن، سنگدل و سخت‌گیری بودید، همه از اطراف شما پراکنده می‌شدند، پس آنچه سبب شد در ترویج دین و تألیف قلوب، کار به سامان برسد، اخلاق شایسته پیامبر(ص) بود.

وی اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز خطاب به مسلمانان فرمودند شبیه‌ترین شما به من پیامبر کسانی هستند که اخلاقی شایسته‌تر و پسندیده‌تر دارند. این نشان دهنده اهمیت داشتن اخلاق حسنه است.

حدائق با بیان اینکه طبق این آیات و روایات اخلاق شایسته سبب وحدت بین انسان‌ها و جذب مردم به اسلام می‌شود، گفت: خداوند بعد از اتمام جنگ احد، به پیامبر(ص) دستوراتی می‌فرماید که وقتی به مدینه بازمی‌گردد از کسانی که در عرصه جنگ ایشان را تنها گذاشتند درگذرد و برای آنان از خداوند طلب مغفرت کند و همچنین از آنان مشورت بگیرد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز بیان کرد: این یکی از نکات آموزنده قرآنی است که خداوند به پیامبر(ص) که عقل کل بشریت است، توصیه به گرفتن مشورت می‌کند تا از انسان‌ها مشورت بگیرد و ما نیز باید بدین اصل توجه کنیم.

وی بیان کرد: ممکن است زمانی از کسی مشورت گرفته و نتیجه مطلوبی نگیریم ولی این مسئله اصل مشورت را زیرسئوال نمی‌برد پس باید طبق دستورات قرآن، در کارها از دیگران مشورت بگیریم و به خداوند توکل کنیم که خداوند انسان‌های متوکل را دوست دارد.

حدائق در ادامه سخنان خود به کار سخت پیامبر(ص) بعد از بعثت و در میان دوران جاهلیت اشاره کرد و گفت: اگر پیامبر (ص) در ایران کار خود را شروع کرده بود، سرعت پیشرفت اسلام بیشتر بود.

وی یادآور شد: امروز به مدیری می‌گویند تمام شرایط برای مدیریت شما فراهم است و یک نفر نیز مدیر مجموعه‌ای می‌شود که نه بودجه‌ای دارد و نه زیرساخت‌های لازم را در اختیار دارد. کار کدام‌یک سخت‌تر است؟ پیامبر (ص) مانند مدیری بود که انسان را از زیر صفر به بینهایت رساند؛ اما ابراهیم (ع) از بابل مهد تمدن و موسی (ع) از مصر و نوح (ع) در بین‌النهرین کار خود را شروع کردند.

انتهای پیام
captcha