انقلاب، هویت وجودی و اعتقادی ماست
کد خبر: 4198846
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
آیت‌الله علم‌الهدی:

انقلاب، هویت وجودی و اعتقادی ماست

امام جمعه مشهد با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی هویت وجودی و اجتماعی ماست، گفت: منهای انقلاب امروز در برابر دنیا چیزی نداریم و این هویت ماست، بنابراین باید مبانی این هویت برای همه به‌ویژه نسل جوانی که می‌خواهد بار تکلیف توسعه و تداوم انقلاب را به دوش بکشد، مشخص باشد.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌ فقیه در خراسان رضوی، ظهر امروز، 20 بهمن‌ماه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه این جمعه، دومین جمعه دهه فجر است، اظهار کرد: امسال در دهه فجر دو جمعه وجود دارد و این نکته‌ای که باید به‌عنوان یک ضرورت در تبیین اساس انقلاب خدمت شما برادران و خواهران مخصوصأ عزیزانی که نسل‌های اخبر جامعه انقلابی ما هستند، عرض کنم، این است که انقلاب یک تاریخ نیست.

وی ادامه داد: انقلاب یک سرگذشت نیست که بنشینیم و با روایت کسانی که آنجا بودند، در جریان تصویر صداوسیما ببینیم این سرگذشت چطور سپری شد و این جریان‌ها به‌عنوان پیروزی انقلاب چگونه گذشت، انقلاب مقدس اسلامی یک هویت برای ایران اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به هویت‌بخشی انقلاب اسلامی به ایران و ایرانی بیان کرد: امروز روی کره زمین مسلمانان جهان ایران را به‌عنوان انقلاب می‌شناسند و امام بزرگوار را به‌عنوان مؤسس انقلاب، به تعبیر یکی از بزرگان که می‌گفت «ایران منهای انقلاب در دنیا شناخته شده نیست». دنیا ایران را با انقلاب اسلامی می‌شناسد

علم‌الهدی گفت: قبلأ در کشورهای مختلف دنیا، ایران را در یک نقشه جغرافیایی نشان می دادند که کجاست، اما امروز ایران مشهورترین کشورهای دنیا روی کره زمین برای همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است و دنیا، ایران را با انقلاب اسلامی می‌شناسد.

علم‌الهدی تصریح کرد: برادر و خواهر جوان، شما که روز پیروزی انقلاب را درک نکردید، امروز انقلاب اسلامی هویت وجودی و اجتماعی ماست، منهای انقلاب امروز در برابر دنیا چیزی نداریم، این هویت ماست، بنابراین باید مبانی این هویت برای همه به‌ویژه نسل جوانی که می‌خواهد امروز بار تکلیف توسعه و تداوم انقلاب را به دوش بکشد، مشخص باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب یعنی دگرگونی و باید دید در انقلاب ما چه دگرگونی اتفاق افتاد که امروز تبدیل به هویت ما شده است، افزود: بر مبنای اعتقاد، قرآن‌شناسی و اعتقاد توحیدی ما، انقلاب اسلامی، نظام طاغوت را به نظام حاکمیت‌الله مبدل کرد چون ما مسلمانیم، موحد و یکتاپرست هستیم و یکتاپرستی ما این است که هیچ حاکمیتی جز حاکمیت‌الله وجود ندارد، در قرآن نیز پنج نقطه این جمله را می‌خوانیم « نِ الحُکمُ إِلّا لِله».

مردم در سایه حاکمیت الله، همه کاره‌اند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مهم این است که با تدبیر رهبر اندیشمند، فکور و فرهیخته‌ای مانند امام بزرگوار، ما در عین تثبیت حاکمیت الله، مردم سالاری را نیز در طول حاکمیت الله در کشور ما تنظیم کرد، مردم همه کاره هستند اما در سایه حاکمیت الله چون حاکمیت جز برای خدا نیست، آن نظامی که توانست اندیشه جهانی را در خط دموکراسی و مردم‌سالاری با حاکمیت الله ممزوج کند، نظام مقدس اسلامی ما بود، اصل حاکمیت شد برای خدا و تمام جریان‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها همه با مردم اما در حاکمیت الله است.

وی به تشریح مردم‌سالاری دینی پرداخت و اظهار کرد: مردم‌سالاری در این است که خدا حاکم است، اجرای حاکمیت الله به وسیله مظهر خدا است و مظهر خدا در اجرای حاکمیت، وجود مقدس امام معصوم علیه‌السلام است. امام را خدا برای حاکمیت خودش بر بشر تعیین کرده از این رو عرض کردم امامت انتخابی و انتصابی نیست، امامت ساختاری است، امام ساخته می‌شود، لذا امام جواد 8 ساله با امام صادق 65 ساله در مسئله حاکمیت و مدیریت بر بشر یک شخص هستند، امام هشتم به شهادت می‌رسند و مدیریت سرنوشت جامعه را به امام جواد 8 ساله می‌دهند.

علم‌الهدی تصریح کرد: ما در زمانی واقع شدیم که دستمان از دامن امام معصوم کوتاه است، جامعه باید حاکمیت الله داشته باشد چون اگر نباشد، حاکمیت توحیدی و دینی نیست، در این شرایط که دستمان به دامن معصوم نمی‌رسد باید چه کنیم؟ وقتی غیبت کبری وجود اقدس معصوم شروع شد که هیچ کس به ایشان دسترسی ندارند، فقط یک راه برای ارتباط با خودشان گذاشتند و فرمودند «درست است شما مرا نمی‌بینید اما من حجتی از خودم بین شما گذاشتم و حجت من، راویان حدیث ما هستند».

فقیه جامع‌الشرایط در زمان غیبت کیست؟

وی در بیان مقصود امام معصوم در معرفی «راویان حدیث»، گفت: چه نوع راویان حدیثی؟ راویان حدیثی که فقط حدیث را می‌گویند یا راویانی که حدیث را می‌فهمند و می‌توانند تکالیف لازمه و برنامه زندگی اجتماعی مردم را از دل احادیث و روایات استخراج کنند؟ معلوم می‌شود منظور معصوم از روات احادیثنا، کسانی هستند که احادیث را بفهمند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: راویان احادیث، فقهایی هستند با چهار شرط، خویشتندار باشد، تحملش زیاد باشد، به هیچ وجه هوای نفس، خواهش دل و منافع شخصی او در مدیریت و رهبری دخالت نداشته باشد و بصیرتش، سوادش، علمش و جهان شناسی و جهان مداری‌اش در حدی است که می‌تواند در هر وضعیتی از وضعیت‌های جهانی، دین را حفظ کند و مطیع خدا است و جز اطاعت خدا در قاموس زندگی‌اش هیچ چیز نیست.

وی افزود: اگر این چهار شرط به‌طور کامل در فقیهی پیدا شد، به او می‌گویند فقیه جامع‌الشرایط که این فرد حجت امام زمان است، در هر زمانی به مردم دستور داده‌اند که شیعیان ما بر شما تکلیف شرعی است، بر شما واجب هست که به این روات احادیث رجوع کنید.

علم‌الهدی با طرح این سؤال که چطور تشخص بدهیم این شاخصه‌ها در چه کسی است و چکونه به او رجوع کنیم، ابراز کرد: در قانون اساسی ما مکانیزمی برای ما در نظر گرفته‌اند که آن مکانیزم، جریان «مجلس خبرگان» است.

وی با بیان این‌که در مجلس خبرگان، به افرادی وکالت می‌دهیم که در خصوص شاخصه‌های فقیه جامع‌الشرایط به ما کمک کنند، گفت: شما به یک فقیه عادل، یعنی کسی که خودش مجتهد است، فقیه است، به دنبال موقعیت نیست و می‌تواند آن مجتهد جامع الشرایط را تشخیص بدهد، سه وکالت می‌دهید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: اول وکالت می‌دهیم آن مجتهد جامع‌الشرایط حجت امام زمان(عج) را تشخیص دهد و بر تداوم شرایط بر او نظارت کند یعنی ناظر تداوم شرایط باشد نه ناظر بر عملکرد او چون این حجت امام مولی علیه بر ماست و وکالت سوم، اگر روزی خدایی نکرده شرایط در او سقوط کرد و از بین رفت، این آقا وکالت دارد از طرف شما بیعت با او را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه این تنها راهی است که به فرمان امام زمان(عج) عمل کنیم، تصریح کرد: شما متدین هستید، اینجا هم نماز جمعه است، خطبه نماز جمعه به جای دو رکعت نماز است و جای بیان احکام شرعی است، شما به‌عنوان شیعه امام زمان مکلف هستید به حجت امام زمان علیه‌السلام رجوع کنید و راه رجوع به حجت امام زمان علیه‌السلام نیز مسئله نمایندگی دادن به یک فقیه عادل است.

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه انتخابات خبرگان واجب شرعی و اجرای فرمان امام زمان(عج) است، اظهار کرد: اینطور نیست که فکر کنیم مسئله مجلس خبرگان مثل مجلس صرفأ برای برنامه‌ریزی و اداره مملکت است، اساسی‌تر از هر نمایندگی، نمایندگی خبرگان است.

اهمیت شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «حاکمیت ارزش‌های اسلامی و تحقق ارزش‌های اسلامی با واقعیت زندگی با مجلس خبرگان است»، شما به‌عنوان متشرع و متدین باید به حجت امام زمان علیه‌السلام رجوع کنید و آن تعیین نمایده از سه جهت است، اگر این را انجام دادید رجوع به حجت امام زمان علیه‌السلام کردید از این رو رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشاتشان فرمودند «خبرگان رهبری نقطه تمایز جمهوری اسلامی از سایر الگوهای سیاسی است، یعنی جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی را از دموکراسی لیبرال و غربی متمایز کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آنچه اداره زندگی و حکومت شما را حکومت دینی قرار می‌دهد، مجلس خبرگان است، این انتخاب ناشی از تکلیفی است که امام زمان(عج) برای ما و شما معین کرده‌اند، مسئله رأی خبرگان نه تنها به‌عنوان اجرای تکلیف خودتان بلکه به‌عنوان تکلیف شرعی برای همه عزیزان و وابستگان به دین اهمیت دارد و باید به آن عنایت داشته باشید. همزمانی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نباید از اهمیت انتخابات خبرگان بکاهد و عظمت انتخابات مجلس خبرگان باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام
captcha