نقش تبیینی بانوان مبلغ در مشارکت حداکثری انتخابات
کد خبر: 4199528
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
شکوه انتخابات، سربلندی میهن/ ۴

نقش تبیینی بانوان مبلغ در مشارکت حداکثری انتخابات

معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران چهارمحال‌وبختیاری نقش بانوان طلبه در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات را یادآور شد و گفت: بانوان مبلغ با بیان دلایل قرآنی و ارائه تبیین صحیح و روشنگری شرایط کنونی جامعه و نیز اتفاقات پیرامون در منطقه می‌توانند علاوه بر دعوت از عموم بانوان جامعه، مشوق حضور اعضای خانواده و نزدیکان خود در صحنه انتخابات باشند.

فاطمه امیدی، مدرس حوزه و دانشگاه

فاطمه امیدی، معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص اهمیت انتخابات پیش‌رو برای تعیین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و با اشاره به اینکه انتخابات می‌تواند باعث انسجام، اتحاد و وحدت ملی شود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند «وحدت ملی، قدرت ملی به وجود می‌آورد؛ قدرت ملی موجب امنیت کشور می‌شود؛ وقتی کشور امنیت پیدا کرد، آن‌وقت علم در آن کشور پیشرفت می‌کند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی می‌رسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل می‌شود.» بر این اساس شرکت در انتخابات به معنای تعاون و همیاری بر نیکی و فاصله گرفتن از همیاری دشمنان می‌تواند باشد. 

انتخابات بر طبق منویات مقام معظم رهبری «منشأ تحول در کشور» است. حکومت یک امانت الهی است و باید آن را به دست افرادی سپرد که شایستگی عملیاتی کردن محتوای قرآن را داشته باشند. توصیه کلام وحی در آیه «إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلى‌ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً» (نساء/۵۸) خط مشی حکومت اسلامی را آشکار می‌کند و در روايات متعدد، منظور از امانت در این آیه، رهبرى جامعه معرفى شده كه اهلش اهل‌بيت(ع) هستند. پیداست که كليد خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لايق و رفتار عادلانه است.

حضور مردم در پای صندوق انتخابات و انتخاب شخص شایسته به معنای سپردن حکومت و امانت به فرد اصلح است که وظیفه­ شرعی و تکلیف دینی و وظیفه‌ای است که این آیه­ مبارکه برعهده­ همگان گذاشته است.

روش‌های دعوت به مشارکت در انتخابات 

بانوان مبلغ با بیان دلایل قرآنی و ارائه تبیین صحیح و روشنگری شرایط کنونی جامعه اسلامی ایران و نیز اتفاقات پیرامونی ما در منطقه می‌توانند علاوه بر دعوت از عموم بانوان جامعه، مشوق حضور اعضای خانواده و نزدیکان خود در صحنه انتخابات باشند. 

شرایط فعلی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری زمینه‌ را برای تعامل اعضای خانواده فراهم کرده که با مدیریت صحیح می‌توان یک گفتمان پویا و صحیح را در خانه به راه انداخت. در این فرصت اعضای خانواده و خویشان این فرصت را دارند که نظرات موافق و مخالف همدیگر را بشنوند و اهمیت اصل مسئله حضور در پای صندوق‌های رأی را تبیین و تشریح کنند.

ضرورت توجه پیش از پیش به امنیت و منافع ملی در شرایط فعلی، اطاعت از ولی امر مسلمین و اجابت فرمان ایشان برای حضور گسترده در صحنه انتخابات از جمله نکاتی است که در فرایند تبیین باید به مخاطبان تذکر و توجه داده شود. مبلغان به‌ویژه این نکته را باید یادآوری کنند که آیا با شرکت نکردن در انتخابات مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه حل می‌شود؟ این عرصه سیاسی فرصت مهم برای انتخاب افراد اصلح و شایسته است لذا نباید این موقعیت را از خود سلب کنیم. در صورت عدم حضور در انتخابات، طبیعتاً نمی‌توانیم نظری در خصوص عملکرد نمایندگان منتخب و راه‌یافته به مجلس بدهیم چرا که سهمی در انتخاب آنان نداشته‌ایم.

 تبیین و توضیح شرایط برای افرادی که با صندوق‌ها قهر هستند مهم است. بیان دلایل و ضرورت شرکت در انتخابات از جمله شیوه‌های دعوت افراد برای شرکت در این رویداد مهم است، برای نمونه باید مخاطب را متقاعد کرد که شرکت در انتخابات و ارائه رأی، حق همه افراد واجد شرایط است و نباید به سادگی از کنار این حق خود بگذریم.

مخاطبان ما باید به این باور برسند که شرکت در انتخابات، انتخابی عاقلانه است و با عدم شرکت به بهانه برخی نارضایتی‌ها و گلایه‌ها، صدای این اعتراضات خاموش شنیده نمی‌شود. کسانی که می‌گویند با صندوق رأی قهر هستند باید این پرسش را از خود بپرسند که رأی ندادن آنها چه اتفاق مثبتی به دنبال دارد جز آن‌که اقتدار ملی ما تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و امنیت ما تضعیف می‌شود و اینها مایه خوشحالی دشمنان ایران اسلامی خواهد شد.

دستاوردهای حوزه علمیه خواهران 

بیان دستاوردها و خدمات انقلاب اسلامی به برخی دستاوردهای حوزه علمیه خواهران مهم است. سال‌های پرافتخار فعالیت حوزه علمیه خواهران روز به روز با پیشرفت همراه بوده و دستاوردهای انقلاب در این بخش را می‌توان در چهار عرصه «مدیریت و پشتیبانی»، «تعلیم و تربیت»، «پژوهش» و عرصه «فرهنگی و تبلیغی» تشریح کرد.               

در طی قریب به سه دهه فعالیت حوزه علمیه خواهران در کشور، رشد رشته‌محل‌های تحصیلات تکمیلی، طراحی واحدهای اقتضایی متناسب با اقتضائات محیطی و فرهنگی، کاهش میانگین مدت‌زمان تدوین پایان‌نامه‌های سطح سه، کاهش سنوات تحصیلی طلاب، افزایش ارتقای تحصیلی از سطح دو به سطح سه، افزایش سهم اساتید خانم و ایجاد زمینه مشارکت اساتید در تدوین متون تحصیلی محقق شده است.

 این نهاد دینی در عرصه پژوهش رشد داشته است برای نمونه افزایش حضور برگزیدگان و آثار علمی طلاب در همایش‌ها و جشنواره‌ها، مشارکت فعال در فراخوان‌های پژوهشی، افزایش نشریات علمی تخصصی واحدهای علمی ـ تربیتی، مشارکت بانوان در تدوین متون تحصیلی، ایجاد مرکز مشاوره و خدمات پژوهشی، استانداردسازی فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری کرسی‌های ترویجی، شناسایی و سازمان‌دهی طلاب استعداد برتر، عضویت طلاب در تشکل‌های پژوهشی و نمایه‌سازی مقالات علمی و چاپ‌شده طلاب سطوح سه و چهار در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) رتبه‌بندی پژوهشگران و مهارت افزایی علمی - پژوهشی از مصادیق ارتقای فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه خواهران است.

اجرای طرح‌ و دوره‌ اندیشه‌های سیاسی و مکتبی، انجام مطالعات رصدی و آینده‌پژوهی فرهنگی، افزایش اثربخشی فعالیت‌های تبلیغی کنشگران حوزه‌های علمیه خواهران، جذب و استخدام دانش‌آموختگان در آموزش و پرورش، توسعه و پشتیبانی از مراکز نیکوکاری، خدمات مشاوره و روانشناسی، انجام مطالعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی طلاب و جوانی جمعیت، مکانیزه‌ شدن شناسایی و ساماندهی مبلغان، ارتقای مهارت‌های کنشگری و تبلیغی دانش‌آموختگان، استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و حضور در عرصه بین‌المللی از جمله دستاوردهای عرصه فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران است.

انتهای پیام
captcha