مدارس مبدأ عملی شدن طرح «بشری» باشند
کد خبر: 4200634
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
بررسی ابعاد طرح قرآنی «بشری»/ 1

مدارس مبدأ عملی شدن طرح «بشری» باشند

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «ربنا» اراک با رضایت از برگزاری طرح قرآنی «بشری» گفت: طرح خیلی خوب بود، اما انتظار بنده این است که این طرح با تعداد جلسات بیشتری برگزار شود. با توجه به مطالب نوین آموزشی، آموزش و پرورش می‌تواند مبدأ عملی شدن این طرح قرآنی باشد.

نرکس کاظمی، مدیر مؤسسه قرآنی ربنای اراک

برگزاری دوره‌های آموزش نوین و به‌روز یکی از انتظارات جامعه قرآنی و حتی قرآن‌آموزان و خانواده آنان است، چراکه با به‌روز شدن دانش می‌توان توفیقات بیشتری در عرصه‌های مختلف قرآنی از جمله مسابقات و تربیت نیروهای تخصصی کسب کرد؛ از این‌ رو دستگاه‌ها و ادارات متولی امر قرآن به‌ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی دارند با برگزاری دوره‌های تربیت مربی و... در رشته‌های مورد نیاز دانش مربیان و اساتید خود را به سمت سبک‌های نوین هدایت کنند. در این مسیر سازمان‌هایی همچون اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و حتی سایر دستگاه‌ها برای تربیت نیروهای متخصص جامعه هدف خود برنامه داشته و از اساتید جهت دوره‌های توانمندسازی استفاده می‌کنند.

از جمله طرح‌های برگزار شده امسال می‌توان به اجرای طرح قرآنی ملی «بشری» که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی شده است، اشاره کرد. این دوره که به گفته حاضران، دوره‌ای نوین و کاربردی است می‌تواند دریچه‌ای جدید به سمت آموزش قرآن باشد. این دوره در استان مرکزی نیز برگزار شده که خبرنگار ایکنا از استان مرکزی با تعدادی از شرکت‌کنندگان در طرح گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

نرگس کاظمی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «ربنا» اراک در رابطه با برگزاری دوره آموزشی «بشری» گفت: در دوره یادشده تمام قواعد تجویدی در چهار برگ طراحی شده است. در برگه اول مخاطب با شباهت‌های بین زبان عربی و فارسی آشنا می‌شود. پس از آن مخاطب در صفحات بعدی وجه تمایزها، مخارج حروف و... را آموزش می‌بیند. درست است که این نکات در قالب چهار برگ است، اما سطرسطر آن دربرگیرنده مطالب بسیاری از قواعد است.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا انتظاری که از طرح قرآنی «بشری» داشتید برآورده شد، اظهار کرد: این طرح خیلی خوب بود، اما انتظار بنده این است که این طرح با تعداد جلسات بیشتری برگزار شود. تا مطالب برای مربیان بیشتر بازگو شود، چراکه مخاطب طرح، مربیانی هستند که تمام قواعد را می‌دانند و اگر وجوه تمایزها بیشتر تشریح می‌شد، قطعاً بازخورد و بازدهی بهتری داشت.

تداوم ارتباط بین مربی و استاد در طرح «بشری»

وی از برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌ها به‌صورت فشرده و در بازه زمانی کوتاه انتقاد کرد و گفت: مطالب عنوان‌شده در این دوره‌ها سنگین است و مربی قرار است در مدت‌زمان کوتاهی این مطالب را بیاموزد. ادامه‌دار بودن و تداوم یکی از مزیت‌های طرح قرآنی بشری است. قرار بر این است مربیان پس از آموزش‌های تئوری وارد دوره کارورزی شده و آموخته‌های خود را عملی اجرا کنند. این دوره مانند برخی دوره‌های برگزار شده که ارتباط مربی با دوره قطع می‌شود، نیست، اما مطلوب‌تر بود که در بازه زمانی بیشتری از دانش استاد دوره استفاده کنیم.

کاظمی با بیان اینکه آموزش نوین برای مربیانی که سال‌ها از یک روش استفاده کردند سخت است، ادامه داد: این روش، روشی به‌روز و جدید است، اما فقط افرادی می‌تواند از آن استفاده کنند که مؤسسه‌دار هستند یا جلسات خانگی و مسجدی دارند. باید دید سایرین که این دوره را آموزش ندیدند نیز این سبک را پذیرا هستند. به‌طور مثال شاید بنده که حوزوی هم هستم آموزشی در این مرکز داشته باشم، اما وقتی حوزه با دستورالعمل ابلاغی کتابی را در اختیار مربی می‌گذارد من نمی‌توانم آموخته‌های خود از این طرح را عملی کنم. آیا مربیان آموزش‌دیده این طرح می‌توانند آموخته‌های خود را در مراکز مختلف اجرایی کنند یا خیر؟

وی در تکمیل توضیحات خود بیان کرد: استاد کرمانی‌نژاد، مدرس این طرح بیان کرد که مربیان حاضر در این طرح خود را در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی محصور و محدود نکرده و در کنار روش‌های پیشین از این روش نیز استفاده کنید، اما وقتی قرار باشد با این طرح گام به گام پیش بروم قاعدتاً نمی‌توانم ورود به آموزش‌های ابلاغی داشته باشم، آیا همه جا پذیرای طرح و این نوع آموزش است؟ اگر دانش‌آموخته‌های این طرح با مراکزی که دارای منابع مشخصی هستند کار کنند با مشکل مواجه می‌شوند، اما اگر اختیار مرکز دست خود مربی باشد بدون تردید طرح را می‌توان به‌درستی و کامل اجرا کرد.

ضرورت عملی شدن طرح «بشری» در مدارس

کاظمی تصریح کرد: این طرح می‌تواند در آموزش و پرورش و مدارس به‌خوبی عملی شده و دانش‌آموزان از همان ابتدا با این روش آموزش ببینند. کما اینکه این طرح در آموزش و پرورش تهران بنا به صحبت استاد کرمانی‌نژاد در حال اجراست، اما مهم این است که بتوان این طرح را در مؤسسات و خانه‌های قرآنی اجرا کرد.

وی ادامه داد: سخنان عنوان‌شده به این معنا نیست که زمینه اجرای طرح در هیچ دستگاه یا اداره‌ای فراهم نیست. اگر این طرح گسترش یافته و افراد بیشتری از آن بهره‌مند شوند، قطعاً دریچه روشنی به سمت آموزش نوین است. در واقع این سبک به سبک نبی مکرم اسلام(ص) ساده، اصولی و درست است. خداوند از پیامبر(ص) خواستند آنچه را می‌شنوند تکرار کند. مربیان توانمندی از دل این طرح تربیت خواهند شد که می‌توانند آموزش و پرورش استان و مؤسسات را پوشش دهند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «ربنا» اراک در پایان در مورد استقبال مربیان استان از طرح یاد شده گفت: استقبال از طرح خوب بود، اما می‌توانست بیشتر از این باشد. استان ما دارای ظرفیت‌های بسیاری است که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد. متأسفانه برخی از طرح‌ها به دلیل عدم خروجی مناسب بازدهی لازم را ندارد، اما این طرح با حضور استاد کرمانی‌نژاد بسیار خوب برگزار شد و قرار است دوره تداوم داشته باشد. مربیان تربیت شده در این طرح مبلغان کلام وحی هستند که می‌توانند با استفاده از این روش افراد بیشتری را به حفظ تشویق کنند.

انتهای پیام
captcha