واکنش انصار الله و الازهر به وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه
کد خبر: 4201419
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷

واکنش انصار الله و الازهر به وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه

رهبر انصارالله یمن آمریکا را شریک و حامی اساسی دشمن صهیونیستی علیه مردم فلسطین دانست و الازهر نیز برای سومین بار متوالی در اعتراض به توقف تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از المسیرة، الحوثی طی سخنانی تاکید کرد: آمریکا برای سومین بار در شورای امنیت از وتو استفاده کرد تا مانع تصویب قطعنامه توقف کشتار مردم فلسطین در غزه شود و به دشمن صهیونیستی خدمت کند.

وی گفت: این کشور به ادامه قتل عام اهالی غزه اصرار می‌ورزد و از گرسنه نگه داشتن مردم فلسطین در غزه حمایت می‌کند. آمریکا شریک اساسی دشمن صهیونیستی در جنایاتش علیه مردم فلسطین است و نقش حمایت از جنایات صهیونیستی را از انگلستان به ارث برده است. واشنگتن مانع ایفای نقش شورای امنیت و سازمان ملل متحد برای حمایت از ملت‌های مستضعف می‌شود. تعلیق فعالیت‌های برنامه جهانی غذا با توجه به سطح بسیار دردناک رنج و گرسنگی در غزه ماهیت نقش آن را آشکار می‌کند. 

او گفت: کشورهای ثروتمند عربی صدها میلیارد دلار را صرف مسائل پیش پا افتاده و دامن زدن به نزاع می‌کنند و غذای کمی در اختیار مردم فلسطین قرار نمی‌دهند. بسیاری از کشورها مقادیر زیادی غذای خوب را در زباله‌ها هدر می‌دهند، ساکنان آنها از چاقی رنج می‌برند و هیچ غذایی به مردم فلسطین نمی‌دهند.  کشورهای عمده عربی برای رساندن غذا، تغذیه و دارو به مردم غزه تلاش نمی‌کنند تا حتی در پرونده بشردوستانه نقشی شرافتمندانه و مثبت داشته باشند.
وی افزود: هر چه اوضاع انسانی در غزه بدتر می‌شود مسئولیت مسلمانان بیشتر می‌شود. آیا مسلمانان منتظر نابودی کامل اهالی غزه هستند تا کاری انجام دهند؟ تعداد شهدا به ویژه زنان و کودکان در غزه رو به افزایش است و تاکنون ۲۵۴۴ کشتار انجام شده است.

رهبر انصارالله افزود: دشمن اسرائیلی به رفتار وحشیانه‌اش در جلوگیری از ورود کامیون‌های حاوی غذا به غزه ادامه می‌دهد. نقش منفی آمریکا و رژیم اسرائیل در سازمان‌های بین المللی هر روز بیش از گذشته آشکار می شود. تعداد مرگ و میر ناشی از گرسنگی در غزه رو به افزایش است که بسیاری از آنان کودکان و سالمندان هستند. حتی علف حیوانات در غزه نیز رو به اتمام است. صدها هزار فلسطینی در غزه گرسنه‌اند و از امت اسلامی کمک می‌خواهند.

واکنش الازهر مصر به وتوی آمریکا علیه غزه در شورای امنیت

در همین راستا مرکز اسلامی الازهر مصر نیز در بیانیه‌ای از استفاده خودسرانه آمریکا از حق وتو برای سومین بار متوالی در اعتراض به توقف تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه انتقاد کرد.
در بیانیه الازهر مصر آمده است استفاده از حق وتوی آمریکا برای ادامه تجاوزات صهیونیستی به غزه، نمونه عینی استکبار و ظلم و جلوگیری از تلاش برای نجات مردم بی‌گناه فلسطین است.
الازهر همچنین از آمریکا خواست تا مکانیسم وتو را بازنگری و قوانین و استانداردهای بشردوستانه را وضع کند.
در این بیانیه همچنین از تمام جهان خواسته شده تا «برای توقف خونریزی در فلسطین مداخله و پایان این تجاوز وحشیانه و کشتارها و توقف جنایات روزانه اقدام کنند».

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، ۱ اسفند پیش‌نویس قطعنامه الجزایر را وتو کرد و این پیش‌نویس ۱۳ رأی مثبت گرفت و با وتوی آمریکا شکست خورد.
یکی از برجسته‌ترین مفاد پیش‌نویس طرح الجزایر این است که شورای امنیت آتش‌بس فوری به دلایل بشردوستانه را خواستار است که باید توسط همه طرف‌ها رعایت شود. پیش‌نویس قطعنامه با رد آوارگی اجباری غیرنظامیان فلسطینی، بار دیگر همه طرف‌ها را به رعایت قوانین بین‌المللی فرامی‌خواند.
این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در غزه از سوی آمریکا وتو می‌شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت، نیاز به ۹ رأی بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

انتهای پیام
captcha