مرجعیت رسانه‌های کشور حفظ شده است
کد خبر: 4203953
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
معاون وزیر ارشاد:

مرجعیت رسانه‌های کشور حفظ شده است

فرشاد مهدی‌پور با بیان اینکه رسانه‌های معاند برای اینکه توانایی و اعتماد به نفس رسانه‌های کشور را برای هدایت افکار عمومی از بین ببرند، از بین رفتن مرجعیت رسانه‌های کشور را مطرح می‌کنند، گفت: این امر با هیچ داده‌ای ثابت نمی‌شود و رسانه‌های داخلی مخاطب داشته و مردم به آنها اعتماد دارند.

فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از کرمان، فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد شامگاه، ۱۶ اسفندماه در نشست با مدیران مسئول نشریات و پایگاه‌های خبری، ضمن گرامیداشت یاد شهدا، گفت: بزرگترین قدرت اجتماعی کشور قدرتی است که توسط حاج قاسم ایجاد شده و امیدوارم ما میراث‌دار خوبی برای حاج قاسم باشیم زیرا او با فدا کردن جان خود برای ما تکلیف ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در وضعیت رسانه‌های امروز با افق‌ها، دستاوردها و چالش‌هایی روبه‌رو هستیم، افزود: مرجعیت رسانه‌ای از بین نرفته و براساس نظرسنجی‌ها بخش بزرگی از مصرف اجتماعی مردم از سایت‌ها و رسانه‌های خبری است. بعد از کرونا بخش بزرگی از پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها رشد کرده‌اند اما رسانه‌های معاند برای اینکه توانایی و اعتماد به نفس رسانه‌های کشور را برای هدایت افکار عمومی از بین ببرند، از بین رفتن مرجعیت رسانه‌های کشور را مطرح می‌کنند اما این امر با هیچ داده‌ای ثابت نمی‌شود.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به جنگ رسانه‌ای قوی که علیه ایران در فضای مجازی، ماهواره و... شکل گرفته است، تصریح کرد: در چنین شرایطی رسانه‌های داخلی مخاطب داشته و مردم به آنها اعتماد دارند و در بعضی بسترها رشد داشته‌اند.

وی درخواست‌های جدید برای دریافت مجوز رسانه‌ها را دلیلی بر وجود امید در بین جامعه رسانه‌ای دانست و با اشاره به حمایت‌های یارانه‌ای از رسانه‌های استان، افزود: سامانه‌ها شفاف و در دسترس است. آگهی دولتی در استان سه برابر (۱۵ میلیارد تومان) افزایش یافته است که این ماحصل اقدامات نظارتی است و اگر در حوزه آگهی دولتی تخلفی وجود دارد با جدیت با آن برخورد می‌شود. تاکنون در حوزه یارانه، کاغذ و آگهی ۸۰۰ میلیارد تومان در کشور توزیع شده و این عدد تا پایان سال به بیش از هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مهدی‌پور با موافقت برگزاری جشنواره اختصاصی رسانه‌ها در استان، ادامه داد: داشتن موزه مطبوعات برای استان ضروری است و از منابعی که به استان اختصاص داده می‌شود کمکی برای راه‌اندازی این موزه انجام شود.

وی با بیان اینکه امسال در ۱۷ استان دوره‌های آموزشی پیشرفته برگزار شده و اگر زیرساخت‌های کرمان فراهم شود سال آینده حتماً دوره‌های آموزشی مشترک برگزار می‌شود، افزود: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر از خبرنگاران کرمان عضو سامانه ای‌رسانه و تعدادی نیز عضو صندوق اعتباری هنر شده‌اند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: کرمان نزدیک به ۴۱۷ رسانه مجوزدار دارد و ۱۰۰ درخواست جدید نیز وجود دارد اما توسعه کمی نشانه پیشرفت نیست و معتقد به توسعه کیفی رسانه‌ها هستیم. 

مهدی‌پور با بیان اینکه پیوست رسانه‌ای در کرمان باید تقویت شود و این مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و ادارات کل استان موظف به تهیه پیوست رسانه‌ای هستند، گفت: برای تأمین مسکن خبرنگاران راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از ظرفیت‌‌های استان است.

در این جلسه مدیران رسانه‌های استان به ارائه دغدغه‌ها و درخواست‌های خود پرداختند که ایجاد دفتر استانی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ها، توزیع یارانه‌های نشریات، حل مشکلات کاغذ، بیمه و آگهی‌های اداری و دولتی نشریات، انتقال نشریات از استان دیگر به کرمان، ارائه آموزش‌های روز به رسانه‌ها، حفظ شأن رسانه‌ها با توجه بیشتر به نحوه صدور مجوزهای جدید، لحاظ شدن سختی کار برای اصحاب رسانه، پرداخت بیمه اصحاب رسانه از طریق صندوق اعتباری هنر، همکاری مدیران با رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی خدمات و اقدامات از جمله این درخواست‌ها بود.

حمایت از رسانه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی آنها، تلاش برای بازگرداندن مرجعیت رسانه‌ها، عضویت خانه مطبوعات در شورای اطلاع‌رسانی استان، حفظ امنیت خبرنگاران، راه‌اندازی موزه مطبوعات استان کرمان، رعایت مالکیت معنوی اخبار در خبرگزاری‌ها، به روز رسانی سیاست‌های خبری، رعایت عدالت برای دسترسی همه رسانه‌ها به منابع خبری، همکاری حوزه‌های علمیه با رسانه‌ها، به رسمیت شناختن خبرنگاران، تأمین امنیت شغلی خبرنگاران و... از دیگر درخواست‌های اصحاب رسانه استان از معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

انتهای پیام
captcha