پخش ۴۷۲ ساعت تلاوت قرآن از ۱۳ شبکه رادیویی
کد خبر: 4204375
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
در نشست خبری ویژه‌برنامه‌های رمضانی صدا مطرح شد:

پخش ۴۷۲ ساعت تلاوت قرآن از ۱۳ شبکه رادیویی

نشست خبری ویژه‌برنامه‌های رادیو در رمضان و نوروز ۱۴۰۳ در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ویژه‌برنامه‌های رادیو در رمضان و نوروز ۱۴۰۳ با حضور مسعود کاویانی مدیر شبکه معارف و حمیدرضا افتخاری مدیر شبکه رادیویی صبا امروز ۱۹ اسفند در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای جلسه مدیر شبکه معارف گفت: هم‌زمانی نوروز و رمضان را گرامی می‌داریم زیرا این دو مناسبت به لحاظ معنایی با یکدیگر همسویی‌های بسیار دارند. ماه رمضان و سحرهای آن شب قدر رادیو است به‌نحوی‌که می‌توان ادعا کرد بهترین برنامه‌های رادیو در ایامی چون رمضان تولید می‌شود رادیو در خاطر تک‌تک ما جایگاه ویژه دارد و ویژه‌برنامه‌های مناسبتی ماه رمضان برای تک‌تک ما خاطره‌ساز است.

وی افزود: رادیو با تمام امکانات وارد عمل شده تا بتواند هم‌زمانی نوروز و رمضان را به بهترین شکل پوشش دهد. شعار امسال ویژه‌برنامه‌های رادیو در نوروز و رمضان ۱۴۰۳ «همدلی مومنانه و آیین مهربانی» است در ایام ماه مبارک همدلی یکی از خصیصه‌های اصلی است و در نوروز نیز ویژگی مهربانی به واسطه صله‌رحم‌هایی که انجام می‌شود گسترش می‌یابد. در تمامی برنامه‌های رادیو هم مفاهیم دینی و اسلامی مورد توجه قرار گرفته است هم به موضوعات ملی نظر می‌شود. البته تمام تلاشمان این بوده برنامه‌ها به واسطه معنا کیفیت خوبی داشته باشند تا بتوانیم جریانسازی لازم را داشته باشیم.

مدیر رادیو معارف اعلام کرد: در رمضان امسال ۴۷۹۴ برنامه در قالب ۲۴۹ عنوان برنامه در ۳۲۸۸ ساعت روی آنتن شبکه‌های مختلف رادیو خواهد رفت. در برنامه‌های رمضانی امسال ۴۷۲ ساعت تلاوت قرآن در ۱۳ شبکه مدنظر قرار گرفته است. در ایام شب‌های احیا، کلیه برنامه‌ها رنگ و بوی این مناسبت را به خود خواهد گرفت. برای همین از حرم حضرت رضوی (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم حضرت عبدالعظیم و... برنامه‌های متعددی روی آنتن می‌روند.

کاویانی با بیان اینکه روز قدس نیز به صورت ویژه در رادیو مورد توجه است، تصریح کرد: روز قدس امسال را باید به شکل ویژه برگزار کرد چون امروز صهیونیست‌ها جنایاتی را در غزه رقم می‌زند که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد پس نیاز است با برنامه‌های متعدد به غزه و اتفاقات آن پرداخته شود. درباره راهپیمایی روز قدس باید بگویم همه شبکه‌های رادیو در غالب ویژه‌برنامه این مناسبت را مد نظر قرار می‌دهند. در ضمن نماز عید فطر یکی دیگر از مناسک‌های دینی ماه رمضان است که رادیو به آن در شبکه‌هایی مختلف خواهد پرداخت.

 وی درباره اهداف و سیاست‌های برنامه‌های رمضان گفت: همدلی مومنانه یک از آموزه‌های است که به صورت جدی مورد نظر داشتیم چون در شرایط فعلی که برخی‌ دشواری‌های اقتصادی نیاز است جامعه ایرانی با همدلی مشکلات را پشت سر گذارند. ترویج مهربانی یکی دیگر از آموزه‌های برنامه‌سازی رمضان امسال است به ویژه در بحث فرهنگسازی صلح برنامه‌های غنی و خوش ساختی را با حضور کارشناسان خبره روی آنتن خواهیم فرستاد. هم‌زبانی با مظلومان جهان موضوع بعدی است که به آن نظر داریم و در پایان ترویج سفرهایی افطاری از تاکیدات اصلی ما در برنامه‌سازی رمضان امسال است.

مدیر شبکه معارف گفت: شبکه ایران صدا در ایام ماه رمضان، ویژه‌برنامه‌هایی خوبی را در نظر گرفته است. برای مثال به کتاب صوتی نهج‌البلاغه و آموزش قرآن به کودکان اشاره می‌کنم. در ایام ماه مبارک هر روز ساعت 13 سخنرانی مذهبی خواهیم داشت.

احترام به پیشکسوت

افتخاری مدیر شبکه صبا نیز در این نشست بیان کرد: امسال برنامه‌های نوروز و رمضان تحت تاثیر یکدیگر هستند یعنی تلاش داریم در برنامه‌های متعدد این دو معنا را در کنار یکدیگر مورد توجه قرار دهیم. در نوروز امسال برنامه‌های رادیو به واسطه هم‌زمانی با رمضان تشویق به سفر نمی‌کند اما برنامه‌هایی با محوریت سفر دارد چون به‌هرحال افرادی که به سفر رفتند نیازمند برنامه‌هایی لازم هستند.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی عصرگاه ویژه افطار علاوه بر بهره بردن از ویژگی مذهبی به نحوی از آموزه‌های نوروز هم بهره برده است البته ممکن است در برنامه‌های مختلف میزان استفاده از مفاهیم دینی یا ملی متغیر باشد. رادیو جوان و رادیو ایران برنامه‌های ویژه سال تحول خود را از یک روز قبل آغاز خواهند کرد. مجری‌هایی نام‌آشنایی در اجراهای نوروزی حضور خواهند داشت. فرزاد حسنی، حسین رفیعی، شمسی فضل‌الهی، امیر نوری و ... ازجمله هنرمندان حاضر در برنامه‌هایی ویژه سال تحویل رادیو هستند. مهمانان نام‌آشنایی هم در برنامه‌هایی سال تحویل حضور خواهند داشت. برای مثال امیر تاجیک در رادیو تهران مهمان است.

 مدیر رادیو صبا ادامه داد: غلامرضا احمدی در شبکه قرآن برنامه ویژه سال تحویل را اجرا می‌کند و فرزاد حسنی نیز با برنامه «سحر سال سه» به استقبال نوروز 1403 خواهد رفت. وی درباره پادکست‌ها نیز گفت: فضای رادیو با پادکست متفاوت است برای همین به لحاظ ساختاری نمی‌توان این دو را به یک طریق مورد نظر قرار داد اما به‌هرحال رادیو در حد نیاز از پادکست بهره برده است .

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از پیشکسوتان یکی از اولویت‌های رادیو است، بیان کرد: احترام به پیشکسوت در رادیو اصلی همیشگی بوده است برای همین در مناسبت‌هایی نظیر نوروز همیشه از پیشکسوتان نام‌آشنا و قدیمی بهره برده است. برای مثال امسال، اصغر سمسار زاده، عباس محبی، علیرضا جاویدنیا... بزرگانی هستند که ما با افتخار در خدمت آنها خواهیم بود.

این مدیر رادیویی با بیان اینکه نباید از رادیو توقع داشت برنامه‌هایش مانند دهه 60 فراگیر و همه‌پسند باشند گفت: به دلیل محدودیت‌های برنامه‌سازی در آن دوران، عمده کارهایی روی آنتن می‌رفت، با استقبال گسترده مواجه می‌شد. برای نمونه برنامه «سلام صبح به خیر» بسیار پرمخاطب بود اما دیگر آن شرایط فراهم نیست چون مردم گزینه‌هایی بسیار در اختیار دارند و تنها یک رادیو و تلویزیون در اختیارشان نیست بنابراین ممکن است یک برنامه در فصل اول خود موفق بوده اما در فصل بعدی نتواند موفقیت فصل قبل را تکرار کند.

افتخاری با اشاره به اینکه رادیو خود را فرهنگساز می‌داند تاکید کرد: یکی از رسالت‌های همیشگی رادیو فرهنگسازی است برای همین هیچگاه تلاش نمی‌کنیم به قیمت زیر پا گذاشتن‌ ارزش‌های فرهنگی مخاطب را جذب کنیم در برنامه‌‌هایی رادیو روی ادبیات کلامی نیز تاکید ویژه شده است به ویژه استفاده از واژگان فارسی در اولویت قرار دارد.

 وی در انتهای سخنانش درباره محمد صالح‌علا نیز چنین توضیح داد: این هنرمند یکی از سرمایه‌های عظیم رادیو محسوب می‌شود که همیشه علاقه‌مند هستیم از وجود ایشان بهره ببریم اما در شرایط فعلی به دلیل برخی از مشکلات جسمی، شاید مانند گذشته برای ما این فیض حاصل نیاید ولی ما قدر سرمایه‌های گران‌بهایی چون صالح علا را می‌دانیم.

انتهای پیام
captcha