وضعیت معماری زیرگذر حرم رضوی در شأن این نقطه حساس نبود
کد خبر: 4204661
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱

وضعیت معماری زیرگذر حرم رضوی در شأن این نقطه حساس نبود

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: وضعیت معماری زیرگذر حرم در شأن این نقطه حساس نبود، بنابراین تصمیم بر آن شد، معماری و زیباسازی مربوط به زیرگذر در دستور کار قرار گیرد.

خلیل‌الله کاظمی رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، خلیل‌الله کاظمی رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی، امروز، ۲۰ اسفندماه، در افتتاح پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی که در سالن همایش‌های آستان قدس برگزار شد، اظهار کرد: در یک دهه از سال ۶۰ تا ۷۰ عملیات مربوط به زیرگذر در شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی انجام شد و هدف آن جداسازی مسیر تردد زائران پیاده از سواره بود.

وی بیان کرد: امروز بالغ بر ۶۰ هزار خودرو و وسیله نقلیه در زیرگذر حرم تردد دارند و در یک ساعت در زمان اوج بیش از ۴۰۰۰ خودرو تردد می‌کنند. در طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی تهویه زیرگذر از مدار استفاده خارج شده بود و تهویه‌‌ای در زیرگذر حرم به دلیل تداخل هوای موجود در پارکینگ‌ها و زیرگذر وجود نداشت. نصب جت‌فن‌ها یا فن‌های هوادهی عملکردی نداشت.

کاظمی افزود: همچنین در زیرگذر موضوع ایمنی مطرح بود که هیچ‌گونه مجموعه‌ای را برای ایمنی نداشتیم. اگر در زیرگذر و پارکینگ‌ها اتفاقاتی رخ می‌داد ‌به دلیل وابستگی بین زیرگذر و پارکینگ‌ها شاهد سرایت آتش بودیم. موضوعات ترافیکی یکی دیگر از موارد بود. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۰ مورد تصادف جرحی داشتیم که دلایل مختلفی داشت.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی ادامه داد: در زمینه روشنایی، وضعیت مصرف انرژی ما نسبت به حال حاضر به دلیل ناکافی بودن روشنایی دو برابر بود. وضعیت ظاهری و معماری نیز در خور شأن حرم نبود. مجموعه‌ای از این مشکلات باعث شد نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی از اساتید و افراد مجرب دانشگاهی اقدام کنیم و ورود جدی به این موضوع داشته باشیم. سال گذشته انتخاب مشاور را انجام دادیم. دانشگاه شریف نیز در این زمینه نقش داشت.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی در بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و ۱۳ ماه زمان برد، تصریح کرد: اولویت اصلی ما تهویه بود، زیرا حجم زیادی از زائران در پارکینگ‌ها تردد می‌کردند. موضوعات بعدی ایمنی، روشنایی، ترافیک و هوشمندسازی بود. شاید مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه بودیم این بود که در حین اجرای پروژه تردد زائران را داشتیم. اجرای دیوارکشی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع انجام شد. جت‌فن‌ها اورهال شدند. همراه با اورهال کردن، با شبیه‌سازی توسط دانشگاه بهترین موقعیت و محل نصب جت‌فن‌ها را در زیرگذرها مشخص کردیم.

کاظمی بیان کرد: در زمینه ایمنی مجبور شدیم بالغ بر ۵۰۰۰ متر لوله‌کشی را در زیرگذر و پارکینگ‌ها انجام دهیم. بیش از ۵۰ جعبه آتش‌نشانی و همچنین گاز فسفات آمونیوم و CO با فاصله ۵۰ متر نصب شد. ۸ درب خروج اضطراری ضد حریق را بین زیرگذر و پارکینگ‌ها اجرا کردیم. اجرای سیستم تخلیه دود نیز از دیگر موارد در جهت ایمنی بود. ۲۱ دوربین نظارتی در محل نصب شد. برای تامین روشنایی ۱۸۱۵ چراغ LED فوق کم‌مصرف نصب کردیم که مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی اضافه کرد: بالغ بر ۷۸۰۰ متر مربع تایل و‌ موزاییک فرش برای کاهش سرعت ایجاد کردیم. بالغ بر ۴۰۰۰ متر جدول‌کشی با ارتفاع مناسب برای جلوگیری از برخورد و سانحه خودروها ایجاد شد. سه دستگاه راه‌بند نصب کردیم. ۲۵۶۰ تن آسفالت نیز در این پروژه استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت معماری زیرگذر حرم در شأن این نقطه حساس نبود، تصریح کرد: بنابراین مجبور شدیم معماری و زیباسازی مربوط به زیرگذر را انجام دهیم. بیش از ۲۰ قاب محرابی را در خروجی پارکینگ‌ها ایجاد و ۲۲۰ دهنه را با نقش‌های گره و کاشی‌کاری مزین کردیم. بالغ بر ۸۷ ستون کاربندی و ۱۹۰۰ متر مربع فضای سبز ایجاد شد.

کاظمی در خصوص هزینه اجرای این پروژه گفت: برخی آمارها در خصوص هزینه‌ها مطرح می‌شود که تعجب کردم. اعداد ۷۰۰ و ۸۰۰ میلیارد صحیح نیست. ما ارقام صحیح را بعد از جمع‌بندی کامل اعلام خواهیم کرد. 

انتهای پیام
captcha