تولید انیمیشن‌های قرآنی با اقتباس از «داستان راستان»
کد خبر: 4204856
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
مدیرکل ارشاد استان تهران خبر داد:

تولید انیمیشن‌های قرآنی با اقتباس از «داستان راستان»

ارشاد استان تهران انیمیشن‌های قرآنی را با موضوع قصه کتاب‌ «داستان راستان» تولید می‌کند.

پویش «زندگی آیه‌ها»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران امروز 21 اسفندماه، در اداره کل ارشاد تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فروزانفر گفت: جنایاتی که امروز صهیونیست‌ها انجام می‌دهند هیچ تعریف انسانی ندارد زیرا آن‌ها مرزهای توحش را رد کرده‌اند. حوزه هنری استان تهران در برنامه‌های سال آینده خود تلاش می‌کند با برنامه‌های متعدد هنری و ادبی جنایات صهیونیست‌ها را به گوش تمام دنیا برساند. برای مثال به جشنواره هنری «بعد از اسرائیل» اشاره می‌کنم. در این رویداد با زبان هنر جنایات صهیونیست‌ها در غزه ترسیم و محکوم می‌شود. همچنین برگزاری جشنواره کاریکاتور با عنوان «دنیای بعد از رژیم صهیونیستی» اتفاق دیگری است که در آن به مظلومیت مردم غزه نگاه می‌شود.

مدیرکل ارشاد استان تهران ادامه داد: سال ۱۴۰۲ بعد از حدود پنج سال اولین سالی بود که عرصه فرهنگ و هنر بعد از تلاطم‌های صورت گرفته، به آرامش و سکون رسید که فرصتی برای برنامه‌ریزی برای سال ۱۴۰۳ و سال‌های بعد خواهد بود.

وی تأکید کرد: استان تهران از معدود استان‌هایی است که خیلی هنرمندان در آن نگاه منطقه‌ای و استانی ندارند و مردم در این استان ذاتاً ملی فکر می‌کنند و فعالیت جدی در حوزه بین‌الملل دارند. کمتر توجه به ظرفیت‌های بومی، جغرافیایی و اقلیمی صورت می‌گیرد درحالی‌که چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد. از ابتدای بهمن‌ امسال مجموعه جلساتی را در قالبی را در رویداد پاتوق تعریف کردیم که محتوا آن مربوط به ارتباط‌گیری با اصحاب و هنر است. این رویداد یک رویداد گفت‌وگومحور است که تاکنون ۱۴ جلسه آن برگزارشده است و یکی از برنامه‌های محوری ما در سال‌های بعد خواهد بود.

وی با تأکید با اینکه در موضوعات تجسمی، موسیقی، نمایش، قران، سینما، ادبیات و کتاب برنامه‌های مختلف و مؤثری برنامه‌ریزی‌شده است، گفت: حدود ۲۳ میلیارد تومان برآورد اولیه برای اجرای این برنامه‌ها در حوزه فرهنگ و هنر پیش‌بینی‌شده است؛ زیرساخت‌ها و شبکه‌های خوبی در اختیار اداره کل استان تهران وجود دارد که می‌تواند به این ظرفیت افزایش داده شود.

فروزانفر ادامه داد: پروژه معرفی هنرمندان شاخص استان تهران، یکی دیگر از اقدامات اداره کل فرهنگ ارشاد استان تهران است. این اداره کل در مناسبت‌های مختلف سال آینده برنامه‌هایی با محوریت پویانمایی و موشن خواهد داشت. میزان این تولیدات به 450 دقیقه می‌رسد. برگزاری مسابقات المپیک 2024 با محوریت آثار هنری در کشور فرانسه، یکی دیگر از رویداد سال‌های بعد است که حوزه هنری استان تهران در آن در بخش‌های مختلف هنری حضور خواهد داشت.

وی ادامه داد: استان تهران هرساله جشنواره‌‌های متعدد هنری برگزار می‌کند. جشنوار‌ه هنرهای نمایشی تهران، جشنواره موسیقی تهران و جشنواره ادبی تهران ازجمله این اقدامات است.

فروزانفر درباره همکاری ارشاد استان تهران با سازمان بهزیستی نیز چنین گفت: سال آینده با همکاری سازمان بهزیستی جشنواره‌ای برای افراد کم‌توان ذهنی برگزار خواهیم کرد. این رویداد صرفاً یک کار نمایشی نخواهد بود بلکه تلاش داریم این رویداد را محلی برای خلق آثار هنری درآوریم.

مدیرکل ارشاد فرهنگ استان تهران اعلام کرد: در ایام محرم و صفر شهر دماوند با کتیبه‌های دستی هنرمندان این شهر مزین می‌شود. سال آینده تصمیم داریم کل مسیر نجف تا کربلا را با کتیبه‌های هنرمندان دماوندی مزین کنیم. این اقدام علاوه بر اینکه روایتگر مظلومیت اباعبدالله (ع) است هنر ایرانی را به مردم جهان معرفی خواهد کرد.

فروزانفر درباره فعالیت‌های سینمایی اداره کل ارشاد تهران چنین توضیح داد: فعالیت‌هایی سینمایی یکی از اقدامات اصلی اداره کل ارشاد تهران است زیرا با توجه به جذابیت‌هایی بصری این هنر می‌توان از آن برای ترویج مفاهیم والای دینی و اسلامی بهره برد. برای رسیدن به این خواسته یکی از اقدامات اصلی ما تربیت نیرو است چون با تربیت نیرو می‌‌توان به هنر مطلوب دست یافت. ارشاد استان تهران همیشه حامی سینماگران جوان است. این اقدام همچنان ادامه خواهد داشت. برای همین فعال کردن دفاتر سینمای جوان شهرهای استان تهران از دیگر اقدامات ارشاد تهران است.

وی با بیان اینکه در برنامه «مهر خاوران» به سرود پرداخته می‌شود، گفت: متأسفانه آن‌گونه که باید نتوانستیم به سرود ملی توجه کنیم برای همین این بخش مغفول مانده است. رویداد «مهر خاوران» تلاش دارد نگاه بیشتری به بحث سرود داشته باشد. یکی دیگر از مباحث ویژه موردنظر ما بحث پرچم است. پرچم نباید تنها کاربرد تزئینی داشته باشد بلکه از آن باید در جای‌جای جامعه بهره برد. در این راستا برنامه‌هایی برگزار خواهیم کرد که راهکار استفاده بهتر از پرچم را به ما نشان دهد.

فروزانفر تأکید کرد: جشنواره موسیقی تک‌نوازی یکی دیگر از اقدامات سال بعد است در این رویداد به هنرمندانی که فرصت نشان دادن توانایی خود را نداشتند این امکان را می‌د‌هیم تا ظرفیت‌های هنری خود را در معرض دید قرار دهند. برگزاری لیگ سرود تهران یکی دیگر از کارهای هنری ارشاد تهران است. در این جشنواره دو رویکرد ویژه خواهیم داشت. ابتدا به گروه‌های مولد موسیقی کمک می‌کنیم تا به لحاظ ساختاری بتوانند کیفیت کارشان را بالا برند همچنین این امکان را فراهم می‌آوریم تا به لحاظ مفهومی اشعار سرود رشد بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه پنج هنرستان استان تهران وجود داشته است که از مهر ۱۴۰۳ هنرستان هنرهای زیبای ری فعالیت خود را شروع خواهد کرد، گفت: اولین هنرستان تأسیس کشور در شهر پرند خواهیم داشت که بهمن‌ماه طرح آن رونمایی و زمینی برای آن اختصاص داده‌شده است. درضمن خوانش حافظ و جشن چاپ، نظامی گنجوی و پیگیری نام سردر اصنافی که بر اساس زبان فارسی نیست، از فعالیت‌های مستمر ما بود که در سال ۱۴۰۳ به ثمر بهتری خواهد رسید.

فروزانفر درباره فعالیت‌هایی پویانمایی اداره کل ارشاد تهران چنین توضیح داد: در حوزه قرآن و عترت بحث تولید پویانمایی را داریم. تولید انیمیشن‌های قرآنی را با موضوع قصه کتاب‌ «داستان راستان» از دیگر اقدامات قرآنی ارشاد استان تهران است.

مدیرکل ارشاد تهران تأکید کرد: یکی دیگر از اقدامات ارشاد تهران در سال آینده جشنواره نقالی و پرده‌خوانی است. این شکل از هنر ریشه تاریخی در کشورمان دارد که در آن مفاهیم اسلامی و ایرانی مورد توجه قرار می‌گیرد. ترویج این شکل از هنر یکی از اولویت‌ها است.

وی در جواب به سؤال ایکنا درباره فعالیت‌های قرآنی ارشاد تهران گفت: همانند هر سال جشن رمضان در سطح تهران توسط اداره کل ارشاد برگزار می‌شود. همچنین ترویج کرسی‌های تلاوت در قالب پویش «زندگی با آیه‌ها» برگزار خواهد شد. همچنین کرسی‌های حفظ قرآن کریم از دیگر اقدامات ارشاد تهران خواهد بود.

گزارش داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha