کربلایی کاظم؛ الگویی هویت‌ساز
کد خبر: 4205174
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
ایکنا گزارش می‌دهد

کربلایی کاظم؛ الگویی هویت‌ساز

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «اصحاب‌الثقلین» اراک گفت: هدف از انجام کارهای مختلف در مورد کربلایی کاظم این است که ایشان را از مهجوریت خارج کرده و به‌عنوان عنصر هویت‌ساز به مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان معرفی کنیم. برای معرفی هرچه بهتر این حافظ قرآن باید گام به گام پیش رفت و به عرصه‌های بین‌المللی رسید.

نشست پیرامون کربلایی کاظم در مؤسسه قرآنی اصحاب القلین اراک

نام کربلایی کاظم ساروقی، حافظ کل قرآن مجید این روزها بیشتر از قبل شنیده می‌شود، اما باز هم با وجود برگزاری همایش و کنگره‌های متعدد افرادی هستند که او را نشناخته یا فقط نام او را شنیده‌اند. مقصر عدم شناخت مردم فقط یک دستگاه یا افراد معدود نیستند، چراکه برای مغفول ماندن موضوعی همه ما مقصریم، حال هریک از ما به نوعی. مؤسسه قرآنی «اصحاب‌الثقلین» اراک با مدیرعاملی پیمان عین‌القضاتی در خصوص کربلایی کاظم تحقیقات بسیار انجام داده است که در جایگاه خود به آن خواهیم پرداخت. این مرکز قرآنی طی اقدامی از حسین محمودی‌فر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا حاج‌علی بیگی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت‌الاسلام علی غفوری، امام جمعه، محسن کرباسچی، شهردار، همایون نجمی، نائب رئیس و اعضای شورای شهر ساروق عصر سه‌شنبه، 22 اسفندماه دعوت به عمل آورد تا برای بهتر معرفی کردن این حافظ کل تدابیری بیندیشند. خبرنگار ایکنا از استان مرکزی از این نشست گزارشی تهیه کرده است که تقدیم می‌شود.

پیمان عین‌القضاتی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «اصحاب الثقلین» اراک گفت: ظاهر کار حافظ کل شدن کربلایی کاظم است، اما نکته اینجاست که پس از نبی‌مکرم اسلام(ص)، ائمه(ع) و شخصیتی به نام زاذان نداریم فردی که چنین اتفاقی برایشان رخ داده باشد. آنچه کربلایی تلاوت می‌کرده است براساس ممارست نبوده و براساس نزول دفعی بوده است.

کربلایی مبدع اولین محفل انس با قرآن است

وی با بیان اینکه کربلای کاظم می‌تواند عامل وحدت‌بخش جهان اسلام باشد، ادامه داد: کربلایی نشان داد جایی‌ که خداوند این موهبت‌ها را عطا می‌کند به ظرفیت درونی انسان‌ها نیز توجه می‌کند. کربلایی هیچ‌گاه از موهبتی که به او عنایت شد برای منافع خود استفاده نکرد و مردم را قرآن دعوت کرد. زمانی کربلایی حافظ قرآن شد که جریان‌های انحرافی در اواخر دوران قاجار و حذف قرآن از مدارس در حال شکل‌گیری بود. کربلایی مبدع اولین محفل انس با قرآن بود.

نشست کربلایی کاظم در موسسه اصحاب الثقلین اراک

عین‌القضاتی تصریح کرد: تمام هدف ما این است که کربلایی کاظم را از مهجوریت خارج کرده و به‌عنوان عنصر هویت‌ساز به مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان معرفی کنیم. برای معرفی هرچه بهتر این حافظ قرآن باید گام به گام پیش رویم تا به عرصه‌های بین‌المللی برسیم. کنگره بین‌المللی کربلایی کاظم در دهه 80 برگزار شده است، اما برای تداوم آن نیاز به بنیاد داریم تا به‌طور خاص به آن بپردازیم. باید هم به مکان و هم به شخصیت کربلایی کاظم دقیق بپردازیم.

بخش بین‌المللی کار در مورد کربلایی کاظم زمین مانده است

وی با بیان اینکه مستندسازی‌ها برای عدم ورود خدشه به شخصیت کربلایی کاظم دقیق و کامل انجام شده است، اضافه کرد: با وجود اینکه تحقیقات و بررسی‌ها دقیق و کامل انجام شد، اما پس از برگزاری کنگره کسی به ما توجه نکرد. نتیجه اقدامات انجام شده تألیف پنج جلد کتاب، تهیه بروشور به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه، تولید دو کتاب ویژه کودکان و ترجمه آنان به زبان‌های انگلیسی و عربی، یادبود تمبر است. کتاب‌های کودکان آماده نشر است و اگر حمایت شود به چاپ خواهد رسید.

عین‌القضاتی با بیان اینکه در کشور تا حدی به شخصیت کربلایی کاظم پرداخته شده است و بخش بین‌المللی کار زمین مانده است، گفت: کتاب کربلایی کاظم ویژه کودکان اثری درخور توجه است و نیاز به تجدید چاپ دارد. برای کودکان جهان اسلام این کتاب‌ها به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده است، اگر قرار است کتاب‌ها اقبال جهانی در جهان اسلام داشته باشد باید در بیروت چاپ شود.

وی با بیان اینکه بهتر معرفی شدن ساروق مستلزم توجه به اقدامات زیرساخت‌های و کالبدی است، افزود: اساس‌نامه بنیاد کربلایی کاظم به شورای عالی انقلاب فرهنگ ارسال شده است. پیشنهاد ما این است که زمان را از دست نداده و گام‌های مهمی در این حوزه برداریم و شورای سیاست‌گذاری را تشکیل دهیم. ورود نام کربلایی کاظم در کتاب‌های درسی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود. برای معرفی کربلایی کاظم باید جریان‌سازی کرد و مطالبه جدی در این حوزه از سوی مردم ساروق صورت گیرد.

ابعاد ناشناخته زندگی کربلایی کاظم بررسی شود

حجت‌الاسلام علی غفوری، امام جمعه ساروق به جریان‌سازی قرآنی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: برای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور هریک ما به اندازه‌ای سهیم هستیم و به قدر توان باید دین خود را به اسلام، قرآن و نظام ادا کنیم.

نشست کربلایی کاظم در موسسه اصحاب الثقلین اراک

وی کار در حوزه قرآن را اقدامی شایسته و در خور توجه دانست و اضافه کرد: کربلایی کاظم یکی از مفاخر استان و کشور است که باید به بهترین شکل ممکن معرفی شود. نقاط ناشناخته‌ای از زندگی ایشان، پشت چهره ساده‌اش نهفته است که به این راحتی کشف شدنی نیست. ابعاد مختلف زندگی کربلایی جای بررسی دارد.

غفوری گفت: همه بر این باوریم که رویداد زندگی کربلایی کاظم معجزه است و در کنار این معجزه، نشانه‌هایی وجود دارد و باید این علامت‌ها را بشناسیم. در مورد این حافظ کل زوایای ناشناخته و پنهان وجود دارد. به طور مثال باید دید چرا از بین این‌همه امامزاده، امامزاده 72 تن(ع) انتخاب شده است. باید در مورد شخصیت این امامزاده نیز تحقیق کرد. اگر به شخصیت کربلای بدون توجه به امامزاده بپردازیم کارمان کامل نیست.

طریقت زیست مؤمنانه کربلایی کاظم برجسته شود

علیرضا حاج‌علی بیگی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با انتقاد از مردم شهر ساروق افزود: در معرفی شخصیت کربلایی کاظم بیشترین کم‌کاری متوجه مردم ساروق است. تا مردم این شهر نخواهند اهداف محقق نخواهد شد. در سالیان اخیر اگر نیروهای فرهنگی، روحانیون و... مطالبه جدی داشتند اتفاقات بهتری رقم می‌خورد. ضرورت توجه به کربلایی کاظم احساس نشده است.

وی ادامه داد: طریقت کربلایی کاظم در زیست مؤمنانه باید برجسته شود. پیگیری جدی شود و نیاز است مطالبه جدی از سوی استاندار، نماینده محترم ولی‌ فقیه و امام جمعه ساروق و انجام و کارها پیگیری کنند. باید ساروق را به‌عنوان مرکز این رویداد بی‌نظیر برجسته کنید و کارهای رسانه‌ای انجام دهید. اگر امامزاده 72 تن(ع) ساروق در استان دیگری بود بیشتر مورد توجه بود و برجسته کردن این مکان و شخصیت مستلزم کارتبلیغی و فرهنگی است.

حاج‌علی بیگی ایجاد مرکزی در امامزاده 72 تن(ع) ساروق را پیشنهاد داد و افزود: عوامل اجرایی این شهر هر همتی دارند برای این شهر بگذارند. تهیه اسناد کار بزرگی است که انجام شد، چراکه قبل از کنگره فقط قرآنیان کربلایی را می‌شناختند. به‌طور مثال اگر قرار است بنیادی تشکیل شود باید در همان شهر باشد و از سوی دیگر اطلاعات در مورد این شخصیت قرآنی به‌روزرسانی شود.

وی بیان کرد: بزرگان قرآنی کشور باید به ساروق دعوت شوند، چراکه این افراد مبلغان شایسته کلام وحی هستند که می‌توانند کربلایی کاظم را معرفی کنند. اگر اهمیت کربلایی تبیین شود، قطعاً با اقبال بیشتر رو به رو خواهد شد. دعوت از رایزن‌های فرهنگی جهت معرفی می‌تواند روند کار را تسریع بخشد. یکی از خروجی‌های کار در مورد کربلایی می‌تواند توسعه و ترویج زیست مؤمنانه باشد.

نشست کربلایی کاظم در موسسه اصحاب الثقلین اراک

کربلایی کاظم پیوست کارهای فرهنگی و قرآنی استان باشد

همایون نجمی، نایب‌رئیس شورای شهر ساروق نیز کار برای کربلایی کاظم را از افتخارات دانست و اضافه کرد: یکی از برکات این جلسه آشنایی با آثاری است که تولید شده است و تا امروز ما از این آثار بی‌خبر بودیم. شورای سیاست‌گذاری در خصوص کربلایی کاظم با جدیت پیگیری خواهد شد تا اتفاقات خوبی ایجاد شود.

وی ادامه داد: کربلایی کاظم می‌تواند پیوست تمام کارهای فرهنگی و قرآنی استان باشد. برای انجام امور باید همت داشت. اگر قصد داریم شهر کربلایی کاظم برجسته باشد باید خودمان آستین همت را بالا زده و اقدامات لازم را انجام دهیم.

استقبال شهردار ساروق از تشکیل دبیرخانه بنیاد کربلایی کاظم

محسن کرباسچی، شهردار ساروق از احداث دبیرخانه بنیاد کربلایی کاظم در این شهر استقبال کرد و افزود: برای پیشرفت کار شهرداری جهت اختصاص اتاقی برای انجام کارهای بنیاد اعلام آمادگی می‌کند. البته باید دقت داشت فرد یا افراد انتخاب شده از نیروهای باسواد، آگاه به مطلب و پیگیر باشند.

وی ادامه داد: درست است که پرداختن به شخصیت کربلایی برای ساروق و مردمانش خوب است، اما ما به دنبال هویت‌سازی و ارائه الگوهای برتر به نوجوانان و جوانان هستیم. کربلایی در تمام طول عمر خود زیست مؤمنانه داشت و بر انجام امور مهم همچون پرداخت زکات، امر به معروف و نهی از منکر و... اهتمام ویژه داشت.

انتهای پیام
captcha