تلاش وزارت فرهنگ برای تهیه سند پیوست فرهنگی تبیین شعار سال در دولت
کد خبر: 4206983
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
اسماعیلی در نشست تخصصی تبیین شعار سال خبر داد:

تلاش وزارت فرهنگ برای تهیه سند پیوست فرهنگی تبیین شعار سال در دولت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال تهیه سند پیوست فرهنگی تبیین شعار سال هستیم، گفت: همچنین پس از تهیه این سند به دنبال تصویب آن در دولت هستیم و معتقدیم اگر این اتفاق بیفتد تحول عظیمی رخ می‌دهد.

تبیین شعار جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی «تبیین شعار جهش تولید با مشارکت مردم» امشب، پنجم فروردین در سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور مصطفی زمانیان؛ رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی؛ دبیر شوای توسعه فرهنگ قرآنی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه اندیشگاه قرآنی حیات برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسینی در این نشست گفت: رهبر معظم انقلاب تولید با مشارکت مردم را مطرح کردند و جامعه قرآنی باید در این موضوع مطالعاتی را انجام دهد و باید مدنظر داشت که این موضوع جای مطالعه دارد البته لازم به ذکر است که جامعه قرآنی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبوده و همانطور که در سال‌های گذشته در حوزه محصولات قرآنی تولید داشته‌ایم این بار هم می‌توان تولیداتی در حوزه محصولات قرآنی داشت.

ضرورت ورود جامعه قرآنی به حوزه تولیدات دانش‌بنیان قرآنی

وی افزود: ۹۰ درصد جامعه قرآنی ما در طی سال‌های گذشته بیشتر در حوزه آموزش‌های قرآنی تمرکز داشته‌ و امروز جا دارد در همین آغاز سال در حوزه‌هایی همچون استارتاپ‌ها و محصولات دانش‌بنیان تمرکز داشته باشد و همچنین باید تأکید کرد که مسیر هموار شده و فقط نیازمند برداشتن گام‌های بلندتر هستیم.

مصطفی زمانیان به عنوان سخنران بعدی این نشست اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای هر سال منشور سال را اعلام می‌کنند تا نوعی هم‌آوری ملی حول یک محور ایجاد شود و لذا نباید عناوین سال‌ها را تنها به عنوان یک شعار تلقی کرد. 

وی افزود: همچنین برخی منتظر هستند تا وقتی عنوان سال اعلام شد کارهایی را که در سال‌های قبل انجام داده‌اند لیست کنند و بگویند که ما پیش از اعلام شعار سال فلان کار را انجام داده‌ایم و این واقعاً جفا در حق عناوین سال‌هاست.

تلاش همگانی برای حل ابرمسائل اقتصادی

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه همه باید برای حل ابرمسائل اقتصادی کشور به میدان بیاییم، اظهار کرد: در گام بعد باید هر یک از بزرگواران سهم خود را از تحقق شعار سال بفهمند و به آن عمل کنند. 

زمانیان ادامه داد: برای تحقق شعار سال باید به مدل‌های نوآورانه کارآمد دست پیدا کرد تا ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی کشور به میدان آورده شوند و یکی از این مدل‌ها سپردن کار به مردم است البته لازم است که در مفهوم مردمی‌سازی تولید نوعی روزآمدسازی اتفاق بیفتد. جامعه ایرانی جامعه‌ای است که اگر در مدل‌های نوآورانه ادغام شوند بهتر از جوامع دیگر ظهور و بروز پیدا خواهد کرد. 

وی بیان کرد: هرگاه ظرفیت اجتماعی و مردمی به میدان آورده شدند خروجی مثبتی از آن مشاهده شده و از نهاد قرآنی انتظار می‌رود که ظرفیت اجتماعی و مردمی را به میدان آورد. امسال فرصت خوبی است که مفهوم نوآوری‌های اجتماعی را ترویج و تبیین کنیم. در کشور نمونه‌های موفقی وجود دارند که با توسل به ظرفیت مردمی اتفاق افتاده‌اند و لذا می‌توان با استفاده از ظرفیت مردمی اتفاقات خوبی را رقم‌ زد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه به طور جدی باید ظرفیت‌های اجتماعی را پای کار مسائل اقتصادی بیاوریم، گفت: ضرب شدن ظرفیت‌های مردمی در مسائل اقتصادی قطعاً مثمرثمر است؛ همانطورکه در بخش معدن توانسته‌ایم با استفاده از ظرفیت مردمی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم، می‌توان این موضوع را به دیگر بخش‌های اقتصاد تسری داد.

زمانیان ادامه داد: ضرورت دارد نگاهمان به مسائل فرهنگی مبتنی بر نگاه اقتصادی باشد و اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توان محصولات تمدنی و فرهنگی را به دنیا صادر کرد دقیقاً مشابه کاری که کره‌جنوبی انجام داد. پس حوزه فرهنگی را باید اقتصادی کرد و صنایع فرهنگی را باید این نگاه رشد و توسعه داد. باید باور کنیم امر فرهنگ در درون خود فرصت‌های بی‌نظیر اقتصادی دارد و سهم پررنگی در پیشرفت و توسعه خواهد داشت.

ضرورت تهیه پیوست فرهنگی به منظور تحقق شعار سال

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران سوم این نشست بر ضرورت تهیه پیوست فرهنگی به منظور تحقق شعار سال تأکید کرد و گفت: باید برای تحقق شعار سال پیوست فرهنگی تهیه شود و این موضوع هم مورد تأکید مقام معظم رهبری است و هم دولت بسترهایش را فراهم کرده است.

وی افزود: امروز حل بسیاری از مسائل اقتصادی نیازمند کار فرهنگی است و ظرفیت‌های بسیاری در این موضوع وجود دارد‌. به عنوان مثال تغییر فرهنگ مصرف فرآورده‌های گوشتی و غذایی خود کمک‌کننده تحقق شعار سال است. به عبارت بهتر در فرهنگ مصرف کشور باید تغییر ایجاد شود تا کمک‌کننده تحقق شعار سال باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مباحث مورد توجه سند تحول دولت بحث جایگاه فرهنگ در اقتصاد است و اگر در این زمینه تحول ایجاد شود شاهد رقم خوردن اتفاقات خوب خواهیم بود. همچنین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تهیه سند پیوست فرهنگی تبیین شعار سال هستیم و آقای معاف و دیگران هم در این زمینه کارهایی را انجام می‌دهند و به دنبال تصویب آن در دولت هستیم و معتقدیم اگر این اتفاق بیفتد تحول عظیمی رخ می‌دهد.

انتهای پیام
captcha