نمایش نسخ خطی اسلامی در موزه گایر اندرسون
کد خبر: 4209645
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷

نمایش نسخ خطی اسلامی در موزه گایر اندرسون

موزه گایر اندرسون واقع در قاهره 15 نسخه خطی اسلامی شامل مصاحف تاریخی، آثار اسلامی و علمی متعلق به دوره درخشان تمدن اسلامی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از الدستور، موزه گایر اندرسون واقع در قاهره 15 نسخه خطی اسلامی شامل نسخه‌های تاریخی، آثار اسلامی و علمی متعلق به دوره درخشان تمدن اسلامی را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی نسخ خطی عربی در 4 آوریل آغاز شده و تا یک هفته ادامه دارد.

در این نمایشگاه موقت که «نسخ خطی عربی» نام دارد، شماری از نسخه‌های خطی متعلق به دوره‌های مختلف اسلامی به نمایش درآمده است.

مروت عزت، مدیرکل موزه گایر اندرسون، توضیح داد که این اقدام در چارچوب طرح فعال کردن نقش موزه‌های مصر در زمینه فرهنگی و آموزشی و افزایش آگاهی تاریخی جامعه صورت می‌گیرد.

مدیرکل موزه گایر اندرسون، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه شامل 15 نسخه خطی و قرآن از دوره‌های مختلف تاریخی دوران اسلامی است و مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی در علوم پزشکی، دین و ادبیات را شامل می‌شود. مصحفی تاریخی با جلد نفیس، نسخه‌ای تاریخی از کتاب «ورد الحكام من شرح غرر الأحكام»، نسخه‌ای از کتاب «دلائل الخيرات وشوارق الأنوار بذكر الصلاة على النبي المختار» و نسخه‌ای از «مشتمل الأحكام في الفتاوى الحنيفية» در کنار شماری از قرآن‌های خطی نفیس به نمایش درآمده است.

قابل ذکر است که موزه گایر اندرسون شامل مجموعه‌ای از قرآن‌ها، نسخه‌های خطی و کتب مذهبی اسلامی و همچنین آثار مذهبی به زبان‌های عبری و قبطی است که متعلق به اقلیت‌های مذهبی یهودی و مسیحی است که قرن‌ها در مصر در کنار مسلمانان زیسته‌اند.

ایده تأسیس این موزه به سال 1942 بازمی‌گردد، زمانی که گایر اندرسون، افسر انگلیسی، مصر را ترک کرد اما پیش از ترک این کشور تصمیم گرفت خانه خود به همراه آثار تاریخی و نسخ خطی گردآوردی شده را به کمیته حفظ آثار عربی اهدا کند. این خانه و اشیای اهدا شده هسته اصلی موزه گایر اندرسون را تشکیل می‌دهد. این خانه تاریخی با معماری دوران خدیوی در مصر ساخته شده و شامل تالارهایی با تزئینات مختلف از جمله تالار اندلسی، تالار دمشقی و بخش‌های مختلف یک خانه اشرافی در آن دوره و تالار پذیرایی است.

آثار نقاشی روی چوب، منسوجات، مخطوطات، آثار خوشنویسی و شماری از اشیاء تاریخی از دیگر مواردی است که در این موزه نگهداری می‌شود. 

انتهای پیام
captcha