درخواست نصب سیستم هشدار سریع حریق در مساجد تاریخی مصر
کد خبر: 4209715
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳

درخواست نصب سیستم هشدار سریع حریق در مساجد تاریخی مصر

شماری از نمایندگان پارلمان مصر از ارائه طرحی به رئیس پارلمان برای نصب سیستم هشدار سریع حریق در مساجد تاریخی این کشور خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از درب، فاطمه سلیم، نماینده پارلمان مصر به همراه شماری دیگر از نمایندگان پارلمان طرحی را به رئیس این پارلمان ارائه کردند که بر مبنای آن وزارت اوقاف، گردشگری و آثار باستانی موظف می‌شوند تدابیر مهمی برای جلوگیری از بروز حریق در مساجد تاریخی مصر اتخاذ کنند.

به گفته او این طرح پس از بروز آتش‌سوزی در کنار مسجد تاریخی سلطان ابوالعلاء واقع در محله بولاق قاهره ارائه شده است.

تاریخ بنای این مسجد به قرن نهم هجری و دوره ممالیک بازمی‌گردد. سلیم در نطق پارلمانی خود گفت: آتش‌سوزی صورت گرفته در مراسم افطاری که در جنب مسجد تاریخی ابوالعلاء رخ داد و به یکی از منازل و قسمت‌هایی از زیرزمین این مسجد تاریخی سرایت کرد. با تلاش‌های آتش‌نشانان و مأموران اطفای حریق این آتش‌سوزی بدون وارد کردن خسارت جدی خاموش شد.

به گفته او باید در مساجد تاریخی سیستم‌های اعلام حریق مدرن نصب شود تا هرگونه نشانه آتش‌سوزی سریع تشخیص داده شود و مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

این نماینده پارلمان مصر همچنین گفت: در طرحی که ارائه شده لزوم انجام تعمیرات دوره‌ای و نظارت بر سیستم‌های برق، تهویه و دیگر زیرساخت‌های موجود در مساجد نیز آمده است چرا که به‌عنوان‌ مثال نقص در سیم‌کشی و سیستم برق‌رسانی می‌تواند منجر به بروز حریق شود.

علاوه بر این استفاده از سیستم‌های آب‌پاش خودکار یا سیستم‌های اسپری شیمیایی برای کنترل و خاموش کردن آتش قبل از گسترش نیز مورد توجه قرار گرفته است.

این نماینده خواستار آموزش کارکنان، سرپرستان و بازدیدکنندگان در مورد اهمیت ایمنی در برابر آتش‌سوزی و آموزش نحوه اقدام در زمان آتش‌سوزی و همچنین محدود کردن استفاده از مواد قابل اشتعال در مساجد قدیمی مانند پرده‌ها و فرش‌ها شد که در برابر آتش مقاوم نیستند.

نقص سیستم‌های ایمنی و همچنین عدم توجه به استانداردهای تعمیر و نگهداری آثار تاریخی در مساجد و اماکن تاریخی مصر مشکلی است که بارها از سوی کارشناسان میراث فرهنگی مصر یادآوری شده است. 

انتهای پیام
captcha