جشنواره «پژواک» مروج برنامه‌سازی دینی در رادیو است
کد خبر: 4210961
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
برنامه‌ساز رادیو:

جشنواره «پژواک» مروج برنامه‌سازی دینی در رادیو است

نوید جولایی، مستندساز رادیو گفت: جشنواره رادیویی «پژواک» تلاش می‌کند با معرفی و حمایت از تولیدات با کیفیت دینی و انقلابی مروج این دست تولیدات در رسانه ملی باشد.

نوید جولایی، برنامه‌ساز رادیو در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه جشنواره «پژواک» می‌تواند مروج فرهنگ انقلابی و دینی  در رادیو باشد، گفت: دو اثرم در دوره گذشته و این دوره به مرحله نهایی جشنواره «پژواک» رسیده است. امسال برنامه‌ام با عنوان مسابقه «همپای صبا» به جمع چهار برنامه نهایی راه پیدا کرد. امیدوارم این برنامه بتواند مقام برتر را کسب کند. با توجه به این که برنامه‌ برگزیده‌ام (همپای صبا) جزو برنامه‌‌های روتین و مستمر شبکه بوده، این برنامه‌ شاخصه‌های منطبق و لازم با دستورالعمل لحاظ شده را داشته که توانست به این مرحله برسد.
 
جولایی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان این جشنواره می‌تواند به تقویت مستندسازی کمک کند؟ بیان کرد: با توجه به این که تعداد آثار و مستندهای راه‌یافته در مراحل مختلف زیاد و قابل توجه است، آثار در گونه‌ها و سلایق مختلف تهیه می‌شود. برگزاری دوره‌های مختلف مستند‌سازی و مستند‌شناسی این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ سازان با شنیدن برنامه‌های مختلف علاوه بر آشنایی با اتفاقات روز جامعه در ساختارهای جدید برنامه‌سازی و همچنین سبک‌های مدرن، بیشتر آشنا شوند که این مهم باعث کیفیت ساخت در برنامه‌های رادیویی و مستندهای جدید می‌شود. جشنواره «پژواک» همچنین قادر است در رادیو مروج مفاهیم دینی و انقلابی نیز باشد.
 
برگزیده برنامه مستمر رادیو صبا درباره این که آثار مستند باید چه ویژگی‌ها و مولفه‌هایی داشته باشد تا بتواند انتخاب و برگزیده شود؟ گفت: در هنر، سلیقه و نوآوری نقش مهمی در تهیه یک اثر هنری دارد. سلیقه خالق اثر تا حد زیادی در محتوای اثر تاثیرگذار است. تهیه و تولید مستند رادیویی هم از این قضیه مستثنی نیست.
 
وی تاکید کرد: در ساخت یک اثر در ابتدا باید قوانین و چهارچوب‌هایی اصولی رعایت شود، سپس با بهره بردن هنر و سلیقه شخصی چینش اثر را شروع کرد. به عنوان مثال برای ساخت یک مستند درباره شهدا نمی‌توان به صرف حماسی بودن یک موسیقی، از یک موسیقی حماسی غربی استفاده‌ کرد. این بخش یعنی رعایت اصول و قوانین، ولی استفاده‌ از یک موسیقی حماسی ایرانی با آهنگسازی خاص، سلیقه شخصی تهیه‌کننده است. البته باید به این نکته تاکید کنم در این بخش هم، باید به جنس موسیقی و محتوای آهنگسازی هم توجه کرد.
 
این برنامه‌ساز رادیو در پایان تصریح کرد: به عنوان مثال مستندی که درباره یک شهید کشتی‌گیر است، بهتر است از موسیقی با تم حماسی و در بخش سازبندی از سازهای کوبه‌ای بهره برده شود. همچنین باید به این مساله اشاره کنم که برگزارکنندگان‌ این جشنواره فضایی فراهم کردند تا برنامه‌سازان در فضايی سالم و حرفه‌ای به رقابت بپردازند تا بتوانند آثاری با شاخصه‌های بالا را تولید کنند.

انتهای پیام
captcha