آغاز فعالیت شورای مشورتی مؤسسه الهیات در برلین
کد خبر: 3714448
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱

آغاز فعالیت شورای مشورتی مؤسسه الهیات در برلین

گروه بین‌الملل - شورای مشورتی مؤسسه الهیات اسلامی در دانشگاه «هومبولت» برلین فعالیت خود را با سه انجمن اسلامی آغاز می‌کند.

آغاز فعالیت شورای مشورتی مؤسسه الهیات در آلمانبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ شورای مشورتی مؤسسه برنامه‌ریزی الهیات اسلامی در دانشگاه هومبولت با سه انجمن اسلامی کارش را آغاز می‌کند. فدراسیون شیعیان آلمان، شورای مرکزی مسلمانان در آلمان و همچنین فدراسیون اسلامی برلین هم‌اکنون توافقنامه همکاری را امضا کرده‌اند.

با توجه به دستورالعمل‌های توافقنامه همکاری، جوامع مذهبی بیشتری در آینده می‌توانند به هیات مشورتی اضافه شوند. از همان آغاز، فدراسیون اسلامی برلین در ایجاد موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه هومبولت برلین مشارکت داشت. این فدراسیون در این باره بارها با مسئولان دانشگاه مذاکره کرد. در نهایت، امتیازات دانشگاه به جوامع مذهبی برای این توافق تعیین‌کننده بود.

جوامع اسلامی در اطلاعیه مطبوعاتی عنوان کردند:«مذاکرات سختی در پیش داشتیم که بالاخره به پایان رسید. نتیجه این مذاکرات به پیشرفت قابل توجهی در معاهده منجر شد که به نفع جوامع اسلامی است. در میان موارد مختلف، این معاهده شرایطی را در حمایت از جوامع مذهبی و برای جلوگیری از اقدامات اقلیت در نظر گرفته است. نگرانی‌هایی که درباره تصمیم‌گیری آزادنه نمایندگان جوامع مذهبی در شورای مشورتی وجود داشت نیز حل و فصل شد. علاوه بر این، قول حضور یک مشاور داده شده است.»

مصطفی اوزدمیر، مدیرعامل فدراسیون اسلامی برلین در این باره توضیح داد:« شورای مشورتی در حال حاضر بر روی تأسیس مؤسسه الهیات اسلامی در برلین کار می‌کند. ما از این پیشرفت‌ بسیار خوشحالیم. اکنون می‌توانیم به طور کامل بر روی تأسیس مؤسسه الهیات اسلامی تمرکز کنیم. فدراسیون اسلامی برلین، با دانش کافی این روند را طی می‌کند.»

اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب سرانجام از هیات مشورتی مؤسسه الهیات اسلامی دانشگاه هومبولت برلین کنار گذاشته شد. در ماه آوریل، مسئولان دیتیب در یک بیانیه مطبوعاتی از مفاد تفاهم‌نامه انتقاد کردند: «بر اساس این قرارداد، دانشگاه وظایف مهم جوامع مذهبی را مشخص می‌کند. این موجب نقض قانون حق حاکمیت جوامع مذهبی خواهد شد».

مسئولان دیتیب، سنا و دانشگاه را متهم کردند که با تصمیمات خود بر محتوای آموزش الهیات و کارکنان مؤسسه تأثیر می‌گذارند. به گفته مسئولان این اتحادیه، شورای مشورتی به جای ارائه آموزه‌های معتبر شیعه و سنی، به شکل متفاوتی الهیات تطبیقی را به تصویر می‌کشد. آنها همچنین با انتصاب چهار استاد دانشگاه در شورای مشورتی مخالف هستند: «استاد به عنوان نماینده جامعه علمی، نمی‌تواند به طور همزمان نماینده جامعه مذهبی نیز باشد».

انتهای پیام

captcha