رسالت امام سجاد(ع) در بازسازی فکری جامعه اسلامی تجلی یافت
کد خبر: 1317709
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
حجت‌الاسلام شکوری:

رسالت امام سجاد(ع) در بازسازی فکری جامعه اسلامی تجلی یافت

گروه سیاسی: امام جمعه خوی در تشریح عوامل قیام نکردن امام سجاد(ع) در برابر بنی‌امیه، بازسازی فکری و فرهنگی جامعه اسلامی را بزرگ‌ترین رسالت این امام بزرگوار عنوان کرد که در قالب دعاهای صحیفه سجادیه ارائه شده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی حجت‌الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی دیروز جمعه، 24 آبان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان خوی ضمن تشریح علل قیام نکردن امام سجاد(ع) در برابر بنی‌امیه گفت: حادثه دل‌خراش عاشورا چند مطلب مهم از جمله منافـق و دو چهـره بـودن نـوع مردم، عافیت‌طلبی و مصلحت‌اندیشی آنان، بی‌وفایی مردم نسبت به امامان خـود، ترس و وحشت آنان از جنگ با بنی‌امیه ، ضعیف بودن ایمان و اعتقادات دینی را در شرایط آن زمان مشخص کرد.



وی افزود: بدین جهت امام زین‌العابدین(ع) بازسازی فکری و فرهنگی جامعه اسلامی را بزرگ‌ترین رسالت خود می‌دانست که در قالب دعاهای صحیفه سجادیه ارائه شد.



قیام‌های جهان اسلام علیه مستکبران متأثر از قیام حسینی است



رئیس شورای فرهنگ عمومی با ارائه تحلیلی جامع از آثار و برکات حماسه عاشورا گفت: با فاصله کوتاهی از وقوع حماسه عاشورا قیام‌های متعددی از ناحیه مسلمانان به‌ویژه شیعیان اهل بیت(ع) به‌وجود آمد، قـیام توّابـین کوفـه، قیـام مخـتار ثـقـفی، شورش مردم مدینه و قیام زید بن علی از آن جمله اسـت.



وی ادامه داد: در طول سه قرن اول تا سوم 218 نفر از علویان در مناطق مـختلف کشـور پهناور آن روز دست به قیام و جنگ مسلحانه علیه ستمگران زده‌اند.



اسارت آل‌الله؛ ننگ ابدی بر دامن بنی‌امیه



امام جمعه خوی با اشاره به اسیری بردن اهل بیت ابا عبدالله(ع)، گرداندن آنان در بیابان‌ها، شهرها و روستاها را یک ننگ ابدی و پاک‌نشدنی بر دامن بنی‌امیه برشمرد و ادامه داد: هرزگی‌هایی که بنی‌امیه در این جریان از خود نشان دادند در هیچ کدام از جنگ‌های بشریت اتفاق نیفتاده بود؛ غارت کردن خیمه‌ها، کشتن کودکان، لگد مال کردن جنازه شهدا، غارت اموال اسرا، آتش زدن خیمه های اباعبدالله(ع) از آن جمله هستند.



حجت‌الاسلام شکوری در ادامه با تبریک سالگرد آزادسازی سوسنگرد افزود: با شروع جنگ تحمیلی به علت خیانت بنی صدر رئیس جمهور وقت این شهر مرزی به اشغال حزب بعث عراقی در آمد، لکن در بیست و هشتم شهریورماه سال 1360، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ارتش جمهورى اسلامى و گروه‏‌هاى نامنـظم شهـید چمران از شمال و جنوب جاده حمیدیه پیشروى خود را شروع و سرانجام در روز 26 آبان، شهـر سوسنگرد آزاد شد. 



امام جمعه خوی تصریح کرد: این عملیات با فرماندهى مستقیم مقام معظم رهبـری مدظله و شهید چمران با موفقیت تمام به پایان رسید و شهر سوسنگرد براى همیشه آزاد‏ شد. در عین حال باید گفت سوسنگرد در اوج مظلومیت رزمندگان اسلام و دستور مستقیم حضرت امام(ره) آزاد شد.

captcha