«خارک»، «خلیج فارس» و «فلک‌الافلاک» منتشر می‌شود
کد خبر: 1344084
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
نگاهی به فعالیت‌‌های موزه عبرت در حوزه کتاب؛

«خارک»، «خلیج فارس» و «فلک‌الافلاک» منتشر می‌شود

گروه ادب: موزه عبرت آثار متعددی در حوزه کتاب منتشر کرده است که با محوریت تبعیدگاه‌ها و تبعید‌شدگان دوران سیاه پهلوی به رشته‌ تحریر درآمده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، موزه عبرت تاکنون آثار متعددی را با محوریت زندانیان و مناطقی که رژیم پهلوی به عنوان تبعیدگاه از آنها استفاده می‌کرد، به چاپ رسانده است. در همین راستا این موزه تلاش دارد تا آثار جدیدی را با همین محور منتشر کند که از آن جمله می‌توان به «قلعه فلک‌الافلاک، زندان سرد رژیم پهلوی» اشاره کرد.



این کتاب به قلم یعقوب لطفی در پنج فصل به توصیف وضعیت زندانیان قلعه فلک‌الافلاک در دوران پهلوی می‌پردازد. در فصل اول کتاب به تاریخچه و موقعیت جغرافیایی قطعه و کاربری‌های آن در زمان قاجار و پس از آن می‌پردازد که همراه با آنها اسنادی هم به چاپ رسیده است.



عناوین فصل‌های این کتاب به ترتیب توصیف فلک‌الافلاک از زبان محبوسان در آن، حبس در فلک‌الافلاک و خاطرات نام دارد و فصل پنجم این کتاب به عکس‌ها اختصاص یافته است. این کتاب در ۲۲۲ صفحه و با قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر شده است.



اثر دیگری که از سوی این موزه در حال چاپ است «خارک جزیره سوزان» نام دارد که نگارش آن را نیز یعقوب لطفی برعهده گرفته. عناوین فصل‌های این کتاب نیز به این شرح است؛ فصل اول معرفی جزیره خارک، فصل دوم؛ خارک و مبارزات در آئینه اسناد و فصل سوم؛ اسناد مبارزه در تبعیدگاه خارک نام دارد. این کتاب در ۱۵۲ صفحه و با قیمت ۳۵۰۰ تومان عرضه شده است.



در مقدمه این کتاب به قلم یعقوب لطفی آمده است: «… مواردی که در این کتاب ارائه می‌شود، در حد و قواره خود، به توصیف تبعید و مبارزه در خارک می‌پردازد. با توجه به همه ظلم و ستم‌هایی که در دوران رژیم سیاه پهلوی بر همه آزادی‌خواهان و مبارزان راه حق و عدالت و اسلام‌خواهی به عمل می‌آمد، متأسفانه مجامع حقوق بشری با نادیده گرفتن حقایق و مستندات در این مورد هم کاملاً سکوت اختیار کرده بودند که هیچ جای تعجبی ندارد…»



همچنین نشست تخصصی پهلوی، ساواک و شکنجه، دی‌ماه گذشته در محل موزه برگزار شد که در آن زندانیان و تبعید شدگان آن دوران به ارائه مقاله پرداختند. آثار ارائه در آن نشست نیز در قالب کتابی با همین عنوان منتشر می‌شود.



کتاب دیگری که این موزه قصد انتشار آن را دارد «خلیج فارس» نام دارد که آن نیز با محوریت منطقه‌ای خلیج فارس نگاشته می‌شود و به افرادی می‌پردازد که به آن منطقه به عنوان تبعیدگاه اعزام شده‌اند.

captcha