اعلام برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در خلیج فارس + عکس
کد خبر: 4141792
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

اعلام برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در خلیج فارس + عکس

طی مراسمی برگزیدگان سه بخش چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در خلیج‌فارس معرفی شدند.

چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در خلیج فارس

به گزارش ایکنا از بوشهر، شامگاه پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی با حضور آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی و نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر؛ احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)؛ حامد فکوری، سردبیر اندیشکده بین‌المللی طلوع، حمیدرضا نویدی‌مهر، دبیر علمی جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی، عبدالرحیم افروغ، دبیر شورای فرهنگ عمومی و مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان بوشهر، هیئت داوری این رویداد، جمعی از مسئولان استانی و جامعه فرهنگ و هنر استان بوشهر، ویژه تجلیل از سه بخش جشنواره داستان کودک، نوجوان و طرح رمان و در هشت موضوع فرهنگ رضوی و همچنین موضوع مستقل حرم حضرت شاهچراغ(ع) در تالار اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری ۹دی محله خلیج‌فارس شهر بوشهر برگزار شد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری،‌ نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان، برگزاری این رویداد را یک کار معرفتی ـ تربیتی معرفی کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین فرازهای تاریخ جهان اسلام، هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو بود، از دید کاوشگران دینی و تاریخی، این حرکت و تأثیر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی آن، فراز بسیار مهمی در تاریخ ادیان الهی به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در مرو مکتب اهل‌بیت(ع) و اسلام ناب محمدی را احیاء و جهانی کرد. این کار بزرگی بود که حضرت انجام داد. ایشان با مناظره و نشست‌های بسیار بزرگ و فراملی مکتب اهل‌بیت(ع) را اثبات کرد.

امام جمعه بوشهر با تأکید بر اینکه یکی از کارهای که ساحت امام رضا(ع) آن را تأکید می‌کرد و ترویج می‌داد، هنر بود، تصریح کرد: یکی از مباحث هدایت، هدایت داستانی است؛ یعنی با کمک قصه‌گویی، مخاطب را هدایت و به تفکر دعوت کن. داستان از ارزش بالای هدایتی برخوردار است. از همین روی است که تاکید می‌شود که آموزه‌ها را از طریق قصه به کودکان و در سنین نوجوانی و جوانی با داستان بیاموزید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بوشهر تأکید کرد: تقاضا دارم که این جشنواره در این استان پابرجا بماند و مفاهیم عالی و دینی در قالب آموزه‌های کارگاهی، در جان داستان بنشیند و در سطح ملی و بین‌المللی منتشر شوند.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری بیان کرد: ارسال ۲۱۴ اثر از استان بوشهر به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی یک افتخار است که این استان، این همه نویسنده در سنین مختلف دارد که در حوزه ادبیات آیینی آثار عالیه تولید می‌کنند.

وی یادآور شد: استان بوشهر با توجه به سابقه درخشانی در عرصه فرهنگ و هنر دارد، این قابلیت را دارد که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترغیب نوقلمان نوجوان به مطالعه پیرامون سیره اهل‌بیت(ع) و فرهنگی رضوی به قطب کودکان و نوجوانان نویسنده آیینی تبدیل شود. بی‌شک این خدمتی راهبردی و پایه‌ای برای ادبیات آینده کشور است.

امام جمعه بوشهر در پایان هدایای ۲۰ میلیون ریالی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به هشت برگزیده نهایی این جشنواره و هشت شرکت‌کننده دیگر این رویداد را اهدا کرد. وی همچنین در این مراسم به برگزیدگان نهایی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی وعده دیدار با مقام معظم رهبری را در آینده نزدیک داد.

۷۳۶ اثر از ۳۰ استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد

حمیدرضا نویدی‌مهر، دبیر تخصصی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی نیز در این مراسم گفت: در این جشنواره ۷۳۶ اثر از ۳۰ استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این شمار ۲۰۰ اثر در مرحله پایانی مورد ارزیابی داوران قرار گرفت.

نویدی‌مهر اظهار کرد: فراخوان این جشنواره در آذرماه سال گذشته در سه بخش داستان کودک، داستان نوجوان و طرح رمان منتشر شد که داوطلبان تا ۲۰ اردیبهشت فرصت ثبت آثار خود در سامانه داشتند.

وی بیان کرد: داستان نوجوان، داستان کودک و طرح رمان به ترتیب بیشترین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را به خود اختصاص دادند.

دبیر تخصصی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی ادامه داد: داوری آثار نیز با حضور محمود پوروهاب، سید سعید هاشمی و مجید ملامحمدی از استادان مجرب حوزه کودک و نوجوان در چهار مرحله انجام شد تا در نهایت ۲۱ اثر به مرحله پایانی راه پیدا کرد.

علمداری بوشهر در مقاومت و استعمارستیزی 

مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره که با استقبال و حضور چشمگیر مردم بوشهر مواجه شده بود، گفت: بوشهر شهر سردار شهید رئیسعلی دلواری و سردار شهید نادر مهدوی و سردار شهید غلامرضا جوان و سردار شهید علیرضا ماهینی و روحانی مجاهد شهید آیت‌الله حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری است و خرسندیم که چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی به میزبانی این استان ولایتمدار برگزار شد.

سعیدی‌زاده ادامه داد: رسالت فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی تببین اندیشه‌ای و تمدنی است که موجب محکم‌تر شدن اراده مردمی در تقابل با غرب می‌شود. ما در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اهتمام ویژه‌ای به تبیین اندیشه امامت و گسترش نظام ولایت با محوریت امام رضا(ع) داریم.

وی افزود: شخصیت امام رضا(ع) دارای لایه‌های مختلفی است که باید به این لایه‌ها به‌‌شکل مبسوطی پرداخته شود، این لایه‌های وجودی شامل سیره فردی و اعتقادی امام رضا(ع)، سیره اجتماعی، سیره تربیتی، سیره علمی و... می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) تأکید کرد: جریان داستان و روایت برای پرداختن به محبوبیت امام رضا(ع)، جریان مهمی است. بدیهی است قرآن کریم مملو از داستان است؛ داستان آدم(ع) و حوا، داستان حضرت یوسف(ع)، موسی(ع) و فرعون و...؛ خداوند با داستان، معارف الهی و سیر تربیتی بشر را حرکت می‌دهد.

سعیدی‌زاده گفت: پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و اهل‌بیت(ع) برای هدایت بشر بر اساس فطرت الهی آن‌ها عمل می‌کنند؛ چون هر جا که دست روی فطرت الهی گذاشته شده، جریان هدایت رشد داده شده‌ است. فطرت بشر ممکن است که زنگار بگیرد و به مشکل بربخورد ولی از بین نمی‌رود؛ باید این فطرت پیامبرگونه غبارزدایی شود.

وی تأکید کرد: جریان داستان، جریان غبارزدایی از فطرت زنگارگرفته است. از این‌رو، شعر و داستان به‌عنوان اولین پایه جریان فرهنگ باید تقویت شود و محوریت امام رضا(ع) و اهل‌بیت(ع) می‌تواند دستاویز خوبی برای تقویت این جریان شود.

سعیدی‌‎زاده یادآور شد: بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) این امید را دارد که جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی تا چهار سال آینده بتواند پایه‌گذار یک جریان گسترش‌یافته در حوزه ادبیات و داستان آیینی و رضوی شود. ان‌شاءالله تولیدات این رویداد در سال‌های آتی در قالب کتاب، رمان، پادکست و مدیا منتشر می‌شود تا ضمن توسعه فرهنگ رضوی به ارتقای فرهنگی عمومی جامعه هم کمک شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: بوشهر به خوبی از مسئولیت برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی برآمد و ما را سربلند کرد. این استان با اهتمام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، پایه‌های این رویداد را محکم گذاشت. آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد، هم از نظر کیفی و هم از لحاظ کمی در این دوره با رشد قابل‌تاملی همراه بود. از این‌رو، در نظر داریم که برگزاری جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان در این استان پابرجا بماند و به جشنواره بین‌المللی و جریان پرفروغی تبدیل شود.

سعیدی‌زاده تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با تولید ادبیات دینی برای کودکان و نوجوانان طبق فرمایش مقام معظم رهبری، با رویکرد بومی و انقلابی در دنیا پیشتاز شویم.

برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی

وحید حیدری، معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد‌اسلامی استان بوشهر در این مراسم با اشاره به اینکه در این جشنواره استان بوشهر، تهران، خراسان رضوی، مرکزی و قم بیشترین آثار ارسالی به دبیرخانه داشتند، اظهار کرد: در مجموع ۷۳۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بررسی از سوی هیات داوران در بخش داستان کودک سیده‌نرگس میرفیضی از استان قم با اثر سرزمین بی هیس هیس، سیده‌مریم مهربان‌خو از استان گلستان با اثر بهار و انتظار طلوع و فاطمه مباهات از استان بوشهر با اثر چادر مادرم به ترتیب حائز رتبه‌های نخست تا سوم شدند.

وی در ادامه افزود: در بخش داستان نوجوان که بیشترین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را به خود اختصاص داده بود منیره هاشمی از استان خراسان رضوی با اثر دنیای پشت کوه‌ها، عابدین زارع از استان فارس با اثر گنگ خوابدیده و مهدی زارع از استان فارس با اثر پنج نامه پشت پنجره فولاد، به ترتیب رتبه‌های برتر این بخش را به خود اختصاص دادند. همچنین نیز در بخش طرح رمان نیز مهدی اکبری شهپر از استان قم با طرح دالوران گروه هشت و نوید ظریف کریمی از استان خراسان رضوی با طرح برادرگفته به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم شدند.

یادآور می‌شود، به گفته آیت‌الله صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، ۱۶ فرد برگزیده جشنواره چهاردهم داستان کودک و نوجوان رضوی با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.

هاجر محمدی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha