آسیب‌شناسی ‌در زمینه اقتصاد و فرهنگ در جهت تحقق شعار سال؛ از وظایف اصلی دانشگاه‌ها
کد خبر: 1396389
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
باغبان عنوان کرد:

آسیب‌شناسی ‌در زمینه اقتصاد و فرهنگ در جهت تحقق شعار سال؛ از وظایف اصلی دانشگاه‌ها

گروه اجتماعی: رئیس جهاد دانشگاهی کاشمر، از وظایف دانشگاه‌ها برای تحقق نام سال را آسیب‌شناسی دو موضوع اقتصاد و فرهنگ دانست و افزود: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود با آسیب‌شناسی مشکلات موجود، راهکارهای اجرایی شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ را ارائه دهند.

صادق باغبان، رئیس جهاد دانشگاهی کاشمر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه با برگزاری چند نشست، سمینار و نصب چند پارچه نمی‌توان به اهداف شعار امسال دست یافت، مهم‌ترین عامل پیشرفت در ابعاد گوناگون علمی و ... را توجه به فرهنگ دانست و بیان کرد: در این راستا باید تمام اساتید، نخبگان جوان و به‌خصوص خانواده‌ها با داشتن درایت کامل به مقوله فرهنگ اسلامی که یکی از اساسی‌ترین موضوعات جامعه است، توجه کامل داشته باشند.

وی با اعلام اینکه یکی از اهداف رهبر معظم انقلاب از این نام‌گذاری مقابله با فرهنگ غربی و جایگزینی فرهنگ اسلامی به‌جای فرهنگ غربی است، اظهار کرد: در این میان نقش دانشگاه‌ها در توجه به مسائل فرهنگی نقش مهم و بسزایی است و در جهاد دانشگاهی کاشمر بحمدالله تاکنون در این خصوص اقدامات فرهنگی خوبی صورت گرفته است.

ضرورت بررسی عمیق‌ راهبری مسائل فرهنگی

رئیس جهاد دانشگاهی کاشمر افزود: باید بررسی عمیق‌تری برای راهبری مسائل فرهنگی انجام داد و با بررسی بازخوردهای برنامه‌های انجام شده، آسیب‌شناسی لازم انجام شود، ضمن اینکه مدیریت جامع را پیاده می‌کنیم، باید اولویت‌بندی هم در مسائل فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم.

باغبان انتخاب این نام برای سال جاری را نشان‌دهنده درایت و ژرف‌اندیشی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: تحقق نام سال با فعالیت‌های کلیشه‌ای و سنتی امکان‌پذیر نیست.

وی یکی دیگر از وظایف دانشگاه‌ها برای تحقق نام سال را آسیب‌شناسی دو موضوع اقتصاد و فرهنگ دانست و افزود: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود با آسیب‌شناسی مشکلات موجود، راهکارهای اجرایی شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ را ارائه دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی کاشمر با تأکید بر اینکه فضای دانشگاه نباید نسبت به مسائل کشور منزوی شود و صرفاً سمت و سوی علمی داشته باشد، اظهار کرد: باید اساتید و دانشگاهیان، مسائل کشور را تشخیص داده و کلاس‌ها را با مدیریت در جهت حل معضلات ارائه دهند.

زمینه‌سازی و نهادینه‌ شدن فرهنگ جهادی و عزم ملی در کشور

وی همچنین وظایف اساتید را زمینه‌سازی و نهادینه‌‌شدن فرهنگ جهادی و عزم ملی در کشور دانست و بیان کرد: اساتید باید وضعیت حساس کشور را برای دانشجویان و نخبگان تبیین کنند چراکه آ‌ن‌ها نقش مهمی در فرآیند جامع‌پذیری و رشد علمی دانشجویان در جهت ایجاد فرهنگ جهادی، اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی و تولید ملی دارند.

وی با اشاره به وظایف دانشگاه‌ها در تحقق شعار امسال افزود: برای محقق شدن منویات رهبر معظم انقلاب درباره دو مسئله مهم اقتصاد و فرهنگ باید نقش دانشگاه‌ها به‌عنوان پرچمداران علم و دانش در جامعه تعیین و از فعالیت‌های نمایشی و کلی پرهیز شود.

باغبان در ادامه ولایت‌محوری و تکیه بر ارزش‌های اسلامی و انقلاب را محور اصلی فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه دانست و گفت: مباحث ارزشی، ولایت‌محوری و استکبارستیزی در رأس برنامه‌های فرهنگی قرار دارد که امیدواریم در سال جدید نیز بتوانیم گام‌های مؤثرتری در حوزه فرهنگی برداریم.

وی همچنین وظیفه تمامی مدیران را خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و دانشجویان این مرز و بوم بیان کرد و افزود: جهاد دانشگاهی به‌لحاظ فرهنگی، دانشگاه توانمندی است که می‌تواند در جامعه نیز تأثیرگذار باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی کاشمر در ادامه به ترویج سبک زندگی اسلامی به خصوص میان دانشجویان تأکید کرد و گفت: باید از سبک و روش زندگی ائمه اطهار(ع) درس گرفت و به‌عنوان الگو در زندگی و جامعه آن را جاری کرد.

باغبان اظهار کرد: دانشگاه باید محل تعلیم حقیقت‌گرایی به دانشجو باشد زیرا با حقیقت‌گرایی است که دانشگاه، دانشگاه می‌شود، با تملق و خلاف‌گویی، افراد از مسیر اسلام خارج می‌شوند.

captcha