نزدیک‌ترین مردم به درجه نبوت، علما هستند
کد خبر: 1434105
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
امام‌جمعه جهرم:

نزدیک‌ترین مردم به درجه نبوت، علما هستند

خبرنگاران افتخاری/ عبدالرحمن رحمانیان: حجت‌الاسلام دژکام با ذکر روایتی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: نزدیک‌ترین مردم به درجه نبوت، علما بوده و اهل علم، ستون اسلام هستند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با ارتحال آیت‌الله شب زنده‌دار جهرمی، آخرین شب از ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان شام‌گاه پنجم مردادماه در مسجد امام حسن مجتبی(ع) با سخنرانی امام‌جمعه جهرم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دژکام، امام‌جمعه جهرم در این مراسم با تسلیت و گرامیداشت یاد این عالم ربانی، ابتدای آشنایی خود با ایشان را در سن کودکی و در همین مسجد خواند.

وی با اشاره به آیات قرآن و احادیث اسلامی، مطالبی درباره مقام و جایگاه عالم در جامعه اسلامی اظهار کرد و در ادامه آنچه در آیات و روایات در مورد مقام عالِم است را بسیار زیاد برشمرد و گفت: علما جایگاهی دارند که در این دنیا مقام‌شان شناخته نمی‌شود و آنچه دارند برای جهان آخرت است که عظمت، جایگاه و بزرگی آن‌ها در آنجا جلوه می‌کند و ما باید با این عالمان ربانی مرتبط باشیم تا بتوانیم در آخرت از برکات آن‌ها بهره‌مند شویم.

دژکام با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، آموختن علم را واجب خواند و گفت: اگر در جامعه علم و عالم باشد، بندگی خداوند نیز انجام می‌گیرد و اگر عالم در جامعه نباشد، بندگان خدا راه عبادت الهی را گم می‌کنند. همچنین، حلال و حرام در جامعه به واسطه وجود عالم شناخته می‌شود چون آن‌ها از علم خود مایه می‌گذارند تا دیگران از آن بهره‌مند شوند.

امام‌جمعه جهرم یکی از ویژگی‌های آیت‌الله شب زنده‌دار را نفوذ صحبت‌های ایشان در دل‌ها و ماندگاری صحبت‌ها در اذهان شنونده ذکر کرد و گفت: علم به سعادتمندان الهام می‌شود و هرکس اهل علم باشد سعادت نصیب او شده و هرکس هم اهل علم نیست از خوشبختی فاصله گرفته است.

دژکام با اشاره به روایتی دیگر از امام صادق(ع)، ملاک درجه‌بندی شیعیان را میزان علمیت آن‌ها در نقل احادیث اهل بیت(ع) توسط آن‌ها ذکر کرد و آیت‌الله شب زنده‌دار را دارای این علمیت خواند.

وی درس تفسیر این عالم ربانی را ملاپرور خواند و گفت: درس دادن ایشان به گونه‌ای بود که انسان در عمق دریای آیات و روایات شنا می‌کرد و مروارید بیرون می‌آورد.

دژکام از تواضع و بزرگواری آیت‌الله شب زنده‌دار سخن گفت و ضمن اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) و با ذکر خاطره‌ای از دیدار خود با آن بزرگوار، او را مؤمنی دارای قلبی نورانی توصیف کرد و گفت: ایشان در آن دیدار با بیان حدیثی فرمود «کسانی که بدون غرض به دیدن مؤمن می‌روند، زُوّارالله هستند و به زیارت خدا رفته‌اند».

امام‌جمعه جهرم در ادامه افزود: ما گوهر گرانبهایی را از دست دادیم. جهرم شهری بود که با وجود آیت‌الله شب زنده‌دار و آیت‌الله شریعتمداری در قم، چهار نفر شایسته مرجعیت داشت که چنین شهری کم‌نظیر است و متأسفانه دو نفر از آن‌ها رفتند دعا می‌کنیم خداوند دو نفر دیگر را نگه دارد.

دژکام با ذکر روایتی دیگر از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: نزدیک‌ترین مردم به درجه نبوت، علما هستند و اهل علم، ستون اسلام هستند.

وی پیام تسلیت رئیس‌جمهور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در طیف سیاسی رئیس‌جمهور، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز از شاگردان آیت‌الله شب زنده‌دار است، گفت: علمای بسیاری با خطوط سیاسی متفاوت از شاگردان ایشان بوده‌اند.

امام‌جمعه جهرم با یادآوری اقدام دلیرانه، مجاهدانه و مردانه آیت‌الله شب زنده‌دار در استقبال از مقام معظم رهبری در سفر به قم که پیشقدم شدند، از آن به ادب و احترام نسبت به ولایت امر و عظمت و بزرگی آن عالم ربانی یاد کرد و گفت: این حرکت آیت‌الله شب زنده‌دار همه از جمله مراجع بزرگوار را متوجه مسئله ولایت کرد.

وی با بیان اینکه آنچه او از ولایت فقیه در مدت 15 سال از امام راحل(ره) آموخته بود در  یک جلسه و در خدمت رهبری انقلاب به همه بشریت نشان داد، اظهار کرد: وی برای ادعای مرجعیت کردن چیزی کم نداشت ولی به واسطه تواضع و وارستگی، دنبال این چیزها نبود.

شاگرد آیت‌الله شب زند‌ه‌دار، بیان کرد: این بزرگمرد در طول حیات شریف خود سِمَت هدایت طلاب علوم دینی و بندگان خدا را عهده‌دار بود.

وی با بیان اینکه از خدمات ایشان در جهات مختلف کسی خبردار نیست، از وجود مرکزی فقهی و علمی در قم سخن گفت که تمام هزینه‌های آن را آیت‌الله حسین شب زنده‌دار پرداخته ولی هیچ دخالتی در آن مرکز نکرده است.

دژکام در پایان سخنان خود خواستار حضور گسترده مردم در مراسم بزرگداشت ایشان که در مصلای جمعه برگزار می‌شود در راستای ادب و احترام به مقام والای عالم شد.

captcha