امام صادق(ع)؛ احیاگر سبک زندگی توحیدی بر مبنای دانش
کد خبر: 1441550
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲

امام صادق(ع)؛ احیاگر سبک زندگی توحیدی بر مبنای دانش

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف بیرجند اظهار کرد: امام صادق(ع) با فرصت‌شناسی تاریخی به احیا و بازسازی سبک و نظام زندگی توحیدی بر مبنای دانش، ایمان، اخلاق و فرهنگ آسمانی پرداخت.


حجت‌الاسلام دادخدا خدائی، رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: مراسم عزاداری شهادت امام صادق (ع) پیش از ظهر جمعه، 31 مرداد با حضور هیئت‌‌های مذهبی و سخنرانی حجت‌الاسلام عبادی، منتخب مردم بیرجند در مجلس برگزار می‌شود.



وی عصر امام صادق(ع) را عصری بحرانی همراه با خفقان شدید برشمرد و اظهار کرد: شیعیان باید علم و معرفت خود را نسبت به دین مبین اسلام و فرهنگ اسلامی قرآنی تقویت کرده و با تکیه بر ائمه(ع) دشمنان به خصوص وهابیت از راه علمی و پژوهشی حقانیت امیرمؤمنان(ع) و اولاد آن بزرگوار را به این گونه فرقه‌های منحرف ثابت کنیم.



تبیین مقام علمی امام صادق(ع)



رئیس اداره اوقاف بیرجند در تبیین مقام علمی امام صادق(ع) و تربیت هزاران شاگرد توسط ایشان در علوم گوناگون دینی افزود: این امام بزرگوار در طول زندگی پربرکت خویش تلاش‌های زیادی برای راهنمایی مردم به کار بست.



خدائی ادامه داد: امام صادق(ع) با درایت و شاگردانی با بار علمی بالا که آمادگی پاسخگویی به سوالات همه فرق و مذاهب را با حلم و بردباری داشتند را تربیت و حکومت ظالم بنی‌عباس را با علم و صبر بردباری به زانو در آورد.



وی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) با فرصت‌شناسی تاریخی به احیا و بازسازی سبک و نظام زندگی توحیدی بر مبنای دانش، ایمان، اخلاق و فرهنگ آسمانی پرداخت، گفت: سرمشق گرفتن از زندگی سراسر معنوی آن امام همام که همواره به دنبال کسب علم و معرفت و پرورش شاگردان خالص و فرهیخته و خودساخته بود الگویی جاودانه برای همه جویندگان معرفت است.



رئیس اداره اوقاف بیرجند با بیان اینکه وضعیت سیاسی ـ اجتماعی جهان در حال حاضر طوری است که شیعیان بیش از پیش مورد هجوم و شبهه‌‌افکنی استکبار و تکفیری‌‌ها قرار گرفته‌اند، افزود: امروز به منظور مقابله با هجمه و مخالفت‌‌های جهانی ضد شیعیان لازم است هر یک از مراسم‌‌های مذهبی را باشکوه و با حضور حداکثری اقشار جامعه برگزار کنیم.



خدائی امام صادق(ع) را یکی از تربیت شدگان اسلام و از مربیان مکتب تشیع دانست و بیان کرد: در میان امامان معصوم(ع) برای هیچ کدام مانند امام صادق(ع) فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتواند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازد.



تشریح فرهنگ غنی و پرمایه اسلام در راستای گسترش دین



وی با بیان اینکه امام صادق(ع) با تشریح فرهنگ غنی و پرمایه اسلام در راستای گسترش دین تلاش کرد، یادآور شد: امام صادق(ع) همیشه بحث‌های آزاد، استدلال و گفت‌وگو در جلسات‌ داشتند همان‌گونه که مقام معظم رهبری تأکید بر گفت‌وگوهای آزاد در دانشگاه‌ها دارند که این الگو گرفتن از سبک زندگی امام صادق(ع) است.



رئیس اداره اوقاف بیرجند با اشاره به اینکه همه انسان‌ها برای رسیدن به هدف روشی را انتخاب می‌کنند که باعث عزت، سعادت و سربلندی‌ می‌شود، یادآور شد: متأسفانه آن‌گونه که باید در رابطه با خدمات برجسته و غیرقابل وصف آن حضرت برای جوانان سخن گفته نشده و دلایل پرداختن بیش از حد آن حضرت به موضوعات علمی برای نسل جامعه کنونی تبیین نشده است.



خدائی با اشاره به اینکه یکی از نکات بارز زمان امام صادق(ع) این بود که مردم با فراق‌بال و بدون دغدغه سراغ علم می رفتند و از اکثر شاگردان امام کتب بسیاری وجود دارد، بیان کرد: ریاضی، نجوم و پزشکی از علومی است که امام صادق(ع) در حوزه علمیه به شاگردان خود منتقل کرد.



وی با بیان اینکه عصر آن حضرت عصر جنبش فرهنگی، فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود افزود: امام از فرصت‌های گوناگونی برای دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام استفاده می‌برد.

captcha