کتاب واسطه فیض رشد انسان است/ کتابخانه‌ها؛ عقل صامت جامعه
کد خبر: 2964212
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
آیت‌الله صفایی‌بوشهری:

کتاب واسطه فیض رشد انسان است/ کتابخانه‌ها؛ عقل صامت جامعه

گروه اندیشه: نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در بوشهر با بیان اینکه اگر جامعه با کتاب انس داشته باشد در حوزه رشد، تربیت و کمال پیشرفت می‌کند، گفت: کتابخانه‌ها به عنوان عقل صامت یک جامعه هستند و این در کنار عقل گویا که همانا عقل انسان است قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر امروز، عصر روز گذشته، در دیدار با کتابداران استان ضمن خوش آمد به جامعه کتابداران گفت: مسأله کتاب یک مساله مهم و استراتژیک است و لذا خداوند پیامهای آسمانی خود را از طریق کتاب به ما معرفی می کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر با بیان اینکه یکی از عوامل ایمانی انسان را ایمان به کتب عنوان کرد و افزود: مسئله کتاب یک مسله ساده و عادی نیست و آموزش و تربیت انسان با کتاب منتقل می‌شود.

کتاب واسطه فیض رشد انسان در عرصه‌های مختلف است
وی ادامه داد: کتاب واسطه فیض رشد انسان در عرصه‌های مختلف است و اگر جامعه با کتاب انس داشته باشد در حوزه رشد، تربیت و کمال پیشرفت می کند و همچنین نجات انسان را از  باتلاق انحراف و ابتذال و انحراف حاصل می کند.
آیت الله صفایی بوشهری اظهار کرد: هرجامعه ای که با کتاب انس داشته باشد و دراین عرصه به شکل کارآمد مدیریت شود قطعا آن جامعه به پیشرفت می رسد.
وی بیان کرد: کتب گذشته از ارائه محتوای خود، به یک صنعت و حرفه تبدیل شده است چرا که دارای حوزه‌های مختلفی از قبیل حوزه تالیف، چاپ، پخش و فروش می باشد به همین خاطر نقش کتاب نقش بسیار مهم و بنیادین است.

کتابخانه‌ها به عنوان عقل صامت یک جامعه هستند
این استاد درس فقه و خارج گفت: کتابخانه‌ها به عنوان عقل صامت یک جامعه هستند و این در کنار عقل گویا که همانا عقل انسان است قرار گرفته است و نقشی که در این عرصه ایفا می کنند تمرکز جدی کتاب در یک جغرافیا با دسته بندی، ارائه مطلوب و راهنمایی های ویژه است.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: کتابخانه ها عقل و قلب یک جامعه هستند که هم دارای اندیشه و خرد است و هم شریان صحیح حیات از آنجا سرچشمه می گیرد و اگر کسی بخواهد رشد و تعلیم عقلانی پیدا کند و به معلومات خود بیفزاید باید به عقل صامت که کتابخانه ها هستند مراجعه کند.

گسترش فرهنگ کتابخوانی یک مقوله مهم است
آیت الله صفایی بوشهری افزود:عرصه های کتابخوانی شامل بخش های مختلفی است که کتابخانه های مجازی، کتابخانه های سیار، کتابخانه های ثابت ، عمومی ، تخصیص و شخصی را در بر می گیرد و در مقوله امر مهم کتاب و کتابخوانی دوکار باید صورت بگیرد و یکی از این مقولات گسترش فرهنگ کتابخوانی است که این امر محقق نمی شود مگر از دوره کودکی و همچنین در این راستا باید با برگزاری مسابقات کتابخوانی ، هدیه دادن کتاب در ایام عید و ... در این راه  تلاش کرد.

لزوم توسعه زیرساختهای کتابخانه‌های عمومی و تخصصی در بوشهر
وی ادامه داد: دومین مقوله توسعه زیر ساختهای کتابخانه های عمومی و تخصصی است و کتابخانه های استاندارد بایدراه اندازی شود یعنی عقل و قلب جامعه باید جاذبه داشته باشد و فرد بتواند با مراجعه به کتابخانه مشکلات عاطفی، احساسی، علمی، خانوادگی، اقتصادی و کاری خود را برطرف کند .
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر تاکید کرد: در استان بوشهر کمبود وجود یک کتابخانه استاندارد چندهکتاری احساس می شود که باید شامل بخشهایی نظیر فضای سبز مناسب، موزه، کتابخانه های عمومی و تخصصی، و با معماری بومی استان بوشهر باشد و در این راستا شهرداری ها، شوراهای شهر ، خیرین، پیوستهای فرهنگی ، مجتمع پارس جنوبی باید ورود کنند
آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه ما باید در عرصه کتاب یک شبکه جذب کتاب در کل ایران و جهان داشته باشیم، اشاره کرد: از نویسندگان، ناشران و کتابخوانان حمایت کنیم و اگر بخواهیم شاهد تحول استان بوشهر باشیم باید زیرساختها را متحول کنیم.
وی با اشاره به سابقه خود در کتابداری بیان کرد: بنده در دوران تحصیل، کار کتابداری را تجربه کرده ام و با تمامی امور مربوط به کتابداری آشنایی کامل دارم و دراین مدت حتی تا 17 ساعت در شبانه روز مطالعه داشته‌ام.
امام جمعه بوشهر ابراز کرد: متاسفانه طبق آمار، کودکان پیش دبستانی که به دبستان ورد پیدا می کنند در حوزه فهم کتب درسی بسیار ضعیف و علرغم آن در حوزه مجازی بسیار قویند و طراحی مدیران جهانی در تمدن نوین جهان این است که ذهن ها را از قالب بشر خارج کنند یعنی حوزه تفکر، اندیشه و ذخائر علمی را از ذهن خارج کنند و به فایلهای مجازی بسپارند که این باعث ضعیف شدن ذهن‌ها خواهد شد.
وی خطاب به کتابداران گفت: شما نقش مهی در عرصه کتابخوانی دارید و بخشی از امید ما به توسعه بوشهر، توسط شما محقق خواهد شد.
رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان بوشهر خطاب به هاشمی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر گفت: حضور شما و مجموعه تحت امر در استان در حوزه کتابخوانی دراستان تحول ایجاد کرده و بیش از این ایجاد خواهد کرد و موجب امیدواری شده است و اگر بخواهیم جامعه را متحول کنیم باید حوزه‌های عام کتاب و مرتبط با آن را متحول کنیم که این باعث رشد و پیشرفت خواهد شد.
آیت‌الله صفایی بوشهری ضمن آرزوی سلامتی و تندرستی برای کتابداران سال پرخیر و برکتی را برای کتابداران آرزو کرد و گفت: دعا می کنم که همگی مشمول دعای امام زمان(عج) باشید.
سیدعلی هاشمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر ضمن تشکر از حضرت آیت‌الله صفایی بوشهری در این خصوص گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان ارائه داد و بیان کرد:  بسیار خرسندم و خدای متعال را شاکرم که توفیق حاصل شد که به همراه جامعه کتابداران استان بوشهر در محضر شما این مناسبت را گرامی بداریم و مایه افتخار و مباهات است که امسال برای دومین بار به همراه سربازان جبهه فرهنگی به حضور شما می رسیم و بنده در جلسات نهاد و جلسات کارشناسی کارشناسان بارها به نگاه بلند و نافذ حضرتعالی و از حمایتهایی که از حوزه کتابخوانی می فرمایید اشاره کرده ام.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر با اشاره به عملکرد شش ماه اخیر کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر افزود: بحمدالله با عنایت به منویات حضرتعالی هفته کتاب پرشوری را با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و با همراهی رسانه های گروهی مثل خبرگزاری فارس، ایکنا و مهر و رادیو و تلویزیون برگزار کردیم.

افتتاح کتابخانه مبصری با حضور استاندار
وی ادامه داد: افتتاح کتابخانه مبصری با حضور استاندار، حضور فعال در نمایشگاه کتاب استان و مکاتبه با 250 ناشر مطرح کشوری در جهت جذب کتب اهدایی، برگزاری جلسات نقد کتاب و فعالیت متعدد فرهنگی، انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی(ع)، سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه در پنج مرکز شهرستان‌ها، برگزاری دوره های آموزشی، مذاکره با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دیدار با علوی وزیر اطلاعات، دیدار با باهنر معاون پارلمانی رئیس جمهور از فعالیت های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر است
هاشمی تصریح کرد: با توجه به رسالتی که کتابخانه های عمومی دارند و اعتقادمان بر این است که دانستن حق تمام مردم جامعه است و اساس تشکیل نهاد هم بر همین محور است تلاش کرده ایم و خواهیم کرد با استفاده از فن آوری جدید و متدهای نوین علمی زمینه چرخش دانش و دستیابی به اطلاعات را برای آحاد جامعه فراهم کنیم.
وی اذعان کرد: با توجه به فرمایش جنابعالی در استفاده از فضای مجازی، به لطف الهی شبکه کتابخوانان حرفه ای با عضویت بیش از 3500 بوشهری ، استفاده از طرح کتاب من و نمایه نشریات با بیش از 1500 مقاله فارسی را در حوزه کتابخانه ها فرصت مناسبی ایجاد کرده است.
این عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر اضافه کرد: ما با کشف استعداد ها و خلاقیت ها به پرورش آن می پردازیم و 32 کانون ادبی در سطح استان ، برگزاری جلسات نقد کتاب و مسابقات فرهنگی را در همین راستا است.
وی ابراز کرد: یکی از ویژگی های برجسته کتابخانه های کشور بخصوص استان بوشهر وجود نیروی انسانی متعهد  و کارآمد است که  بعضا در گفت و گوها می گویی نیروهای پنج دقیقه قبل از شهادت و البته با توجه به سخن بلند مولا علی(ع) که می فرمایند لکل شیء آفتٌ - برای هر چیزی آفتی است- خود را مصون از اشتباه  و خطا نمی دانیم و نهایت تلاش خود را به کار می بندیم و از محضر علماء بویژه حضرتعالی کسب فیض کنیم و با قرآن و اهلبیت مانوس باشیم و بذر دوستی اهلبیت (ع) که توسط علما و معلمین  و والدین ما در دلهایمان کاشته شده تقویت و خودمان را به دانش روز مسلح بکنیم.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در ادامه گفت: در این هفته افتخاراین را داریم که  3 نفر از کتابداران استان در مسابقه ملی خاطره نویسی هم اکنون در مراسم تجلیل در تهران حضور دارند.
هاشمی بیان کرد: متعهد هستیم که همپای مابقی مسئولین فرهنگی، کشور عزیزمان در منطقه حائز رتبه نخست شود و در جهان هم در زمره کشورهای برتر جهان باشیم.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در پایان گفت: در محضر حضرتعالی از ائمه جمعهکه در خطبه های نماز جمعه شهرهای استان با اشاره با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور به بیان نقش کتابخانه در مهندسی فرهنگی جامعه پرداختند صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.
یادآور می شود، در این آئین مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر به مناسبت سالروز تاسیس کتابخانه های عمومی کشور دو جلد کتاب به آیت الله صفایی بوشهری اهدا کردند.

captcha